Bortkommen bagasje er en lite hyggelig del av reiseopplevelsen, men heldigvis finnes det gode løsninger. Vi tar en nærmere titt på hva amerikanske TUMI gjør for å gjenforene tapt bagasje med sine eiere.

TUMI-Travel-Guide-Intro-1

Statistikken for tapt bagasje har de siste årene pekt nedover, men likevel opplever tusenvis av passasjerer hvert år å miste bager eller kofferter. Bagasjetagger kan ofte hjelpe i sporingsarbeidet, men hva hvis de faller av? Vi stilte spørsmålet til Magnus Nilsson som er salgsansvarlig for TUMI i Norden.

– Først og fremst skal man selvfølgelig merke sin bagasje med navn og kontaktinformasjon, men TUMI tilbyr også en egen løsning. Vi har utviklet TUMI Tracer, et konsept laget for å gjøre det lettere å finne igjen bortkommen bagasje. Ved hjelp av en unik kode kan vi koble kunde og koffert.

Kofferter og flere andre produkter fra TUMI inneholder en metallplate med en 20-sifret kode. Eieren kan kostnadsfritt registrere sitt produkt og koden på nettsiden til TUMI Tracer.

– Hvis et TUMI-produkt blir funnet uten annen kontaktinformasjon er det mulig å spore opp eieren. Hittegodsavdelinger og flyplasser rundt i verden er ofte kjent med systemet, og ved hjelp av et TUMI servicesenter er det dermed mulig å komme i kontakt med eieren, forteller Nilsson.

Det finnes i dag også elektroniske løsninger basert på GPS-sporing, men TUMI Tracer har eksistert lenge og er veletablert. Registreringen benyttes også i forbindelse med ulike servicebehov, hvor for eksempel en kunde kan snakke med et servicesenter per telefon og begge parter er helt sikre på hvilket produkt det er snakk om.

TUMI Tracer krever i utgangspunktet at man eier en koffert eller veske som er en del av programmet, men selskapet selger også nøkkelringer med TUMI Tracer. På BusinessClass.com har du sommeren 2020 mulighet for å vinne både kofferter og nøkkelringer, selvfølgelig med TUMI Tracer inkludert. Delta her.

 

  • image004