I juni åpner SAS sin nye store innenrikslounge på Oslo lufhavn, men før den tid skal de investere i Fast Track for premium-reisende fra Stavanger, Bergen og Trondheim. Selskapet skal dessuten åpne flere nye ruter som sammen med lounge-offensiven er en storsatsing på Norge og spesielt vestlandet.

– «Norge er en gullgruve», sier konserndirektør for sales & marketing hos SAS, Eivind Roald. Nå satser selskapet tungt på vestlandet med nye ruter og ikke minst bedre service i form av Fast Track. – Oljeindustrien i Norge går veldig bra og markedet har etterspurt flere direkteruter til typiske bransjedestinasjoner; les mer her.

SAS investerer nå et millionbeløp i nye Fast Track sluser eller «Priority lanes» for reisende i SAS Plus eller EuroBonus gullmedlemmer som vil stå klare om få måneder.

SAS Lounge Gardermoen innenrikslounge
Den nye innenriksloungen blir ved gate 14, og vil være på omlag 300 kvadratmeter og ha plass for nærmere 120 gjester. Reisende i SAS Business, SAS Plus og EuroBonus gullmedlemmer vil få adgang. Loungen vil ha gratis wi-fi og det vanlige utvalget av snacks og varme og kalde drikker.

BusinessClass.no kommer selvsagt til å ha et Meeting Point i loungen på samme måte som i SAS Gold Lounge i utenriksterminalen.

Eivind Roald forteller at luksus ikke verdsetets så høyt i Norge at de reisende ikke er villige til å betale for dette, men at norske reisende er mest opptatt av enkelhet og fleksibilitet som har vært SAS fokusområder i denne sammenheng.

SAS er for øvrig ikke i en unik posisjon med denne satsingen. Både Air France og KLM fokuserer på vestlandet. Air France har to direkteflyvninger daglig fire dager i uken mellom Stavanger og Paris.

På KLMS hjemmesider finnes «Oil routes» med bl.a. Bergen, Kristiansand, Oslo, Ålesund og Stavanger listet som fokusdestinasjoner.

Teksten er oversatt av Dag-Christian Holm.