Sakte men sikkert ser vi at flybransjen starter opp igjen sin drift – dog med tiltak som skal forhindre spredning av korona. BusinessClass.com har sett nærmere på tiltak som gjøres for å sikre reisendes sikkerhet og tillitt til flyselskapene i disse turbulente tider.

Fleksible avbestillings -og ombookingsregler 

I begynnelsen av pandemien begynte flyselskapene å lette på regelverket for avbestilling og ombooking – og mye tyder på at dette vil vedvare en god stund fremover. Et eksempel er Lufthansagruppen som nå tillater gratis ombooking til og med desember 2021 for billetter bestilt før 30.juni 2020.

190926_LH_Group_Rollfeld_LH_LX_OS_SN_EW.tif

Foto: Lufthansa

Restriksjoner- og nye rutiner på flyplassen 

IATA anbefaler at flyplassområdet kun forblir åpen for ansatte og for reisende. Dette er allerede innført på mange av verdens flyplasser. Både flyplassen og flyene desinfiseres og rengjøres langt grundigere og hyppigere enn hva som var tilfellet før. For å minimere tiden på flyplassen, oppfordres reisende til å benytte seg av selvbetjente innsjekkingsautomater, eller innsjekk på mobil og self-service bagasjeinnsjekk.

Temperaturscreening og testing

En rekke flyplasser har innført temperaturscreening ved inngangen til terminalbygget. Avhengig av regelverk i de i ulike landene, kan passasjerer i fremtiden måtte gjennom dette før reisen. Et eksempel er Emirates som er det første selskapet som utførte hurtigtester for korona på flyplassen. Allerede 15.april testet Emirates samtlige passasjerer på en flight mellom Dubai og Tunisia.

dsc-7030

Foto: Emirates

Ombordstigningen

For å gjøre sosial distansering enklere har flyselskap nå innført nye rutiner for ombordstigning. SAS fortalte nylig at de innfører ombordstigning hvor ulike soner ombord får boarde etter hvor de sitter i flyet. På denne måten unngås unødvendige trafikk frem og tilbake i midtgangen.

Beskyttelse for passasjerer og kabinansatte

Ansiktsmasker har blitt obligatorisk for reisende og dem som arbeider ombord. SAS meddelte forleden, i likhet med en rekke andre flyselskap, at de følger EASEs anbefalinger når det gjelder ansiktsmasker på reise. Enkelte flyselskap slik som Emirates og Qatar har i tillegg gått til anskaffelse av beskyttelsesdrakter til dem som arbeider ombord.

http---cdn.cnn.com-cnnnext-dam-assets-200519093822-qatar-airways---new-ppe-suits-for-cabin-crew

Foto: Qatar

Blokkerte seter

Risikoen for smitte ombord fly er lav siden fly har svært effektive luftfiltre som kontinuerlig sørger for å rense luften. Enkelte flyselskap har dog innført blokkerte seter som et ledd i å opprettholde sosial distansering. Lavprisselskap som Frontier Airlines og China Express, passer på å markedsføre sitt produkt som garanterer at midtsetet alltid er tomt.

killian-pham-j0DrLBZH0nE-unsplash

Inflight- opplevelsen

Inntil videre har flyselskap som British Airways, stoppet matserveringen matserveringen ombord på kortere flygninger. Enkelte flyselskap tilbyr også et unikt «amenity kit» til alle passasjerer som inneholder snacks, vann, desinfiksjonsservietter og ansiktsmasker.

I denne artikkelen har vi nevnt eksempler på hva flybransjen gjør for å immøtekomme kundene når det gjelder tilitt. Nå er vi nysgjerrige på å høre din mening. Forutsatt at land letter på sine restriksjoner, hvordan vil dette påvirke din lyst til å reise fremover?