I september i fjor startet det Dubai-baserte flyselskapet Emirates med daglige flygninger til Norge, og vi har oppsummert satsingen så langt sammen med Norges-sjef Terje Grue.

– Vi er godt fornøyd med ruten mellom Oslo og Dubai så langt og vi tjener penger på den, sier Terje Grue. Emirates er i dag det eneste selskapet som også tilbyr First Class fra Oslo, og selv om det bare er 8 seter er ofte de fleste av disse sammen med 42 Business Class-seter solgt.

Emirates First Class Dom Perignon

– Hvem er First Class kundene?

Det er både forretnings- og privatreisende, men det er lite corporate reisende. Vi ser at reisepolicyen i mange norske selskaper ikke tillater First Class, og ofte ikke Business Class, men en forsiktig økende andel gjør det nå fordi vi har jobbet med å fortelle markedet at et Business Class produkt ofte kan være svært hyggelig priset. Vi ser også i økende grad at private velger seg First Class – fra dem som er nygifte og skal på en flott bryllupsreise, eller igjen andre som har spart for å unne seg opplevelsen av uovertruffen service som begynner med at man blir hentet med en luksuriøs privatbil på sin hjemmeadresse før turen går mot Oslo Lufthavn, smiler Grue og fortsetter; – en annen fellesnevner for denne gruppen er at verdsetter god mat, godt drikke, design og rett og slett det gode liv, sier han videre,

– Siden belegget er bra, kunne Oslo Lufthavn ha blitt trafikkert med Airbus A380 slik København Kastrup blir fra 1. desember?

– Nei, det er nok et drømmescenario, ler Grue som heller ønsker seg ytterligere en daglig avgang med en Boeing 777. – A380’en som skal trafikkere København har jo heller ikke First Class, legger han til. Og med en avgang til ville norske kunder få en helt annen tilgang til Emirates stadig ekspanderende nettverk.

– Reiser Oslo-passasjerene bare til Dubai eller mest videre?

– Mange reiser til Dubai som i seg selv er en eksotisk destinasjon. Det er vel rundt regnet 150 norske selskap der. Men det er også veldig mye trafikk til Oseania, og da spesielt Australia som vi flyr raskest til. Det betyr også at vi er populære for backpackere siden vi har en rekke destinasjoner i denne regionen. Vi ser at stadig flere kunder liker å dele inn langflygningen i to mellomlange flygninger i stedet for én på for eksempel 12 timer, sier Grue.

Emirates 777-300ER Air to Air

– Hvordan er nordmenns reisevaner?

– Nordmenn bruker mer penger på reise enn i de andre Skandinaviske landene. Nordmenn er videre mer utfordrende i sitt reisemønster nå sammenlignet med tidligere. Vi har jo selvsagt klassikere som Thailand, men vi ser at destinasjoner som Sri Lanka og India kommer mer og mer. Generelt reiser folk mer og lengre og bruker mer penger. En 10 dagers tur til Asia er ikke uvanlig og da velges ofte Business Class fordi folk ønsker å være uthvilte og få mest mulig ut av den tiden de har til rådighet. Og tid er jo mangelvare i dag, sier Grue.

Emirates_Nordmenn kler seg best 2

– I Business Class på deres 777 som trafikkerer Oslo Lufthavn er setekonfigurasjonen 2-3-2, er 3´seter´n et produkt som helst ikke burde vært der? Vi er jo i en tid hvor mange selskaper går for 1-2-1 konfigurasjon.

– Vi er klar over dette, og på våre A380 er det jo 1-2-1 som gjelder, men vi ser at 3-seteren er populær for en liten familie som reiser sammen og hvor barnet kan ha midtsetet. Svært ofte står disse midtsetene tomme med mindre Business Class er helt full, forklarer Grue.

Emirates A380 First Class

– Ideen om at vi skal være annerledes er hele tanken til Emirates, sier adm.direktør for Norge Terje Grue og snakker seg varm om den arabiske gjestfriheten som også gjenspeiler seg i opplevelsen om bord. – Følelsen av gjestfrihet er like viktig i Business Class som First Class og Economy Class. Og maten i alle klasser er i utgangspunktet lik med mer omfattende og forseggjort i Business og First Class. Samtlige passasjerer har tilgang til vårt unike inflight-system som byr på over 2.000 underholdningskanaler. Vi har også mengder av eksklusiv vin liggende på lager i Frankrike slik at vi suksessivt de neste 10-20 årene kan tilby toppviner om bord på våre flygninger, sier han.

– Vi i Emirates liker å gjøre ting annerledes og siden vi har økonomisk mulighet til det, har vi en kraftig produktutvikling. Vi var først med å tilby dusj om bord i våre A380-fly. Og det er litt spesielt å komme ut av dusjen når man hører over høyttaleranlegget at innflygningen til Hong Kong har begynt, ler Grue.

– På Oslo Lufthavn har dere ingen egen lounge. Foreligger det planer om dette når den nye terminalen står ferdig?

– Vi ser kontinuerlig på nye løsninger og vi skulle ønske vi kunne tilby våre passasjerer en loungeløsning i non-Schengendelen, men vi forsøker så langt det er mulig å gjøre reisen smidig for passasjerene. Den tiden vi flyr på er det rolig på flyplassen men i non-Schengendelen er det hektisk og tidvis kaotisk, men ved at vi starter ombordstigningen 45 minutter før avgang forsøker vi å gjøre det det hele mindre stressende, forklarer Grue.

– Emirates er ikke med i en av de store flyalliansene, hvordan ser veien ut videre for deres eget fordelsprogram Skywards?

– Vi jobber nå med å få på plass skandinaviske partnerskap. Det er ingen hemmelighet at vi har en dialog gående med eksempelvis Nordic Choice og for eksempel kunne tilby storbyweekender i Oslo med for eksempel overnatting på The Thief og shopping?

– Men Dubai er jo selve shoppingmekkaet?

– Ja, det er riktig men det er en overraskende stor del av markedet som vil komme til Oslo for å få tak i en Louis Vitton-veske eller andre luksusvarer som er utsolgt i for eksempel Dubai eller Tokyo, smiler Grue som også har innledet et samarbeide med Innovasjon Norge for å trekke flere reisende til Norge med Emirates.

– Dere er en betydelig aktør når det gjelder flyfrakt – også til og fra Oslo Lufthavn?

– Ja, det er riktig. I snitt har vi med oss mellom 35 og 40 tonn frakt på hver flygning som er med på å sikre driften av ruten ytterligere, sier Grue videre.

– Har dere norske crewmedlemmer i Emirates?

– Ja, vi har nå 7 norske flyverter og 19 ansatte i cockpit som alle flyr på hele Dubais rutenett. De kan selvsagt legge inn ønske om å fly til Oslo ellers er det tilfeldig hvor de flyr, forklarer Grue.

Emirates er et relativt nytt flyselskap med kun 30 års historie bak seg. I dag er det verdens største og mest verdifulle flyselskap. – Og vi har ambisjoner om ytterligere vekst. Det må til for å utvide nettverket vårt, avslutter Grue.

AV DAG CHRISTIAN HOLM