Senaste nytt

Vivid - tysk utmanare till Revoult mm - nu med gratis metallkort

Tonton

Medlem
Intressant att cashbacken placeras i något som liknar en aktieinvestering men som bara kan öka i värde och inte sjunka?

Let’s look at an example of how it actually works:

  1. In the Stock Rewards Pocket, you choose any stock or ETF you like. For instance, you choose stock "A".
  2. You purchase something for 100€ with 10% cashback. Thus, we refund you 10€.
  3. Cashback will be received in your Stock Rewards Pocket as a fraction of the "A" company share. Let's assume that the "A" stock has a price of 100€ at that moment. That means you will receive 0.1 of "A’s" company share in your Reward Pocket.
  4. After some time, the price of the "A" stock rises to 110€. Your reward in the pocket would be 0.1 stock * 110€ = 11€ at this moment.
  5. Then the price of "A" stock becomes 105€. Your reward would be equal to 10.5€.
  6. Later if the price for that stock decreases to 90€, your reward would be 10€. Moreover, if the "A" share price becomes 0€, your reward would still be 10€.

How do Stock Rewards work? | Vivid Money Help Center

Hur ska man sedan beskattas på detta? Även om det verkar intressant, så låter det även krångligt. Antar att det är 30% skatt och att du måste fylla i en K4 manuellt?
 

jacoph

Medlem
Hur ska man sedan beskattas på detta? Även om det verkar intressant, så låter det även krångligt. Antar att det är 30% skatt och att du måste fylla i en K4 manuellt?
Är faktiskt inte helt säker - då man inte tar någon risk är jag osäker på det räknas som kapital enligt SKV eller bara som att den återbetalning jag får från Vivid delvis är korrelerad med en aktie. (jag äger ju ingen aktie i verkligheten vad det verkar som)

Do I actually buy stocks and ETFs? | Vivid Money Help Center
Do I have to pay taxes on cashback or Stock Rewards? | Vivid Money Help Center

Du betalar väl inte skatt på de bonuspoäng du får hos Amex tex?
 

Marric

Medlem
Det borde väl deklareras med K4 och räknas som att man köper andelarna med egna pengar till det beloppet återbäringen är. Sen kommer man ju skatta 30% på vinsten man gör (eller kvitta mot kapitalunderskott). Om investeringen går ner borde man också göra avdrag och få tillbaka 30% på förlusten (återbäringen - försäljningspris).

Lite konstigt att de skriver att det inte är någon skatt då det ju beror på landet man är skattskyldig i.

edit: läste inte att de tagit bort risken. Väldigt nyfiken på hur de gjort det.. Men eftersom det är investering borde det fortfarande vara 30% på vinst.
 

jacoph

Medlem
Idag damp ett lila metallkort ner i brevlådan! Jag använder ändå mest Google Pay så har redan kunnat betala, men detta passar ju bra vid uttag tex.
 

Attachments

  • IMG_20201119_174026.jpg
    IMG_20201119_174026.jpg
    48,7 KB · Visningar: 273
  • Gilla
Reactions: CMH

McFace

Medlem
Såg ju intressant ut men att man bara kan sätta in EUR gör ju affären lite dassig just nu om man ska använda kortet i Sverige. Tydligen ska de tillåta insättning av andra valutor "senare".
 

Roq

Ny medlem
Idag damp ett lila metallkort ner i brevlådan! Jag använder ändå mest Google Pay så har redan kunnat betala, men detta passar ju bra vid uttag tex.

När beställde du? Mitt kort skulle enligt appen ha kommit i förrgår men har ännu inte anlänt. Undrar om det stött på patrull. De sa vid beställningen att man skulle se till att ha sitt namn på dörren och det har man givetvis.
 

jacoph

Medlem
När beställde du? Mitt kort skulle enligt appen ha kommit i förrgår men har ännu inte anlänt. Undrar om det stött på patrull. De sa vid beställningen att man skulle se till att ha sitt namn på dörren och det har man givetvis.
Estimated delivery var 17e nov och det kom fram 19e.
 
  • Gilla
Reactions: Roq

Greger

Medlem
Här är listan på de valutor som funkar för Prime. Vad gäller överföringar till kontot tror jag de måste ske i EUR, jag kommer använda mitt Revolut för att växla gratis samt föra över.

Jacoph, kan du bekräfta att överföringar måste ske i Euro från Revolut till Vivid?

Alltså blir det:

Top up Revolut i kronor >>> Växla i Revolut till Euro >>> Överför till Vivid >>> Handla på t.ex Lidl med Euro där Vivid växlar

Eller ska man växla även i Vivid...?
 
Toppen