Senaste nytt

Vilka försäkringar täcker vid resemål under Covid?

Kevinator

Medlem
Har en resa till Seychellerna planerad nästa vecka och funderar på att teckna Goudas reseförsäkring. Är det någon här som hunnit testa den ännu, eller känner till någon som testat den, och har någon input på utfall? Jag uppfattar det som att den är tillräckligt heltäckande, men Seychellerna är extremt fluffiga i information om vad försäkringen ska täcka, så vore toppen om någon har input på om den fungerat (allra helst till just Seychellerna, men det kanske är att hoppas på för mkt i dessa tider).

Tänker att jag för egen del kan bidra med input efter min resa om jag tar mig iväg (med tanke på PCR-test, hälsochecks och annat som ska klaras av). Jag kanske t.o.m. kan lyckas bjuda på en reserapport efteråt :)
Vi använde Gouda när vi reste till Dubai tidigare i år. Fungerade bra och responsiv kundtjänst. De fixade intyg på engelska som krävdes vid inresa till Dubai. Vi råkade aldrig ut för något så ingen erfarenhet utav Goudas stöd i samband med sjukdom. De moment vi kunde uppleva, teckna enkelt via hemsidan, få kontakt med kundtjänsten via mejl och telefon samt att få reseintyget på engelska, allt fungerade smidigt.
 

Myllys35

Medlem
Vi använde Gouda när vi reste till Dubai tidigare i år. Fungerade bra och responsiv kundtjänst. De fixade intyg på engelska som krävdes vid inresa till Dubai. Vi råkade aldrig ut för något så ingen erfarenhet utav Goudas stöd i samband med sjukdom. De moment vi kunde uppleva, teckna enkelt via hemsidan, få kontakt med kundtjänsten via mejl och telefon samt att få reseintyget på engelska, allt fungerade smidigt.

Låter lovande. Jag valde att teckna försäkringen vilket gick smidigt via hemsidan och beställde ett intyg som de snabbt levererade. Standardintyget nämner dock inte uttryckligen karantän vilket jag tror kommer krävas för mitt resmål, så jag ringde kundtjänst (smidigt och trevligt bemötande) och bad om det tillägget vilket inte skulle vara något problem, hoppas på ett uppdaterat intyg imorgon. So far so good! :)
 

kl_r

Medlem
Tråkigt med vännen. Bra Gouda skötte sig.
Berätta gärna mer i detalj.

De arrangerade flytt från allmänt sjukhus till det absolut bästa privata, satte omedelbart upp kommunikation mellan deras egen läkare och sjukhusets och såg till att allt var förbetalt så vi slapp göra utlägg. Arrangerade och stod för kontakt med psykolog i Sverige och täckte sedan hotell, alla måltider och bokade ny hemresa för oss. Så här i efterhand är jag otroligt tacksam, det var kompetenta handläggare som på riktigt brydde sig om vår situation och såg till att det blev så bra som möjligt under omständigheterna.
 

JacobGBG

Medlem
Felaktig bild som många har, kontakta ditt försäkringsbolag och hör med dom.

Har själv rest till länder som UD "ej rekommenderar" , var ingen skillnad alls med försäkringen.
¨

Kan säga på rak hand att Trygg Hansa, Länsförsäkringar och Amex ogiltigförklarar alla Covid-19 relaterade följder om en avrådan från UD finns. Visst finns det säkert individuella försäkringsbolag som har speciella och generösa T&C men vågar påstå att det är en minoritet. Betänk att många har uppdaterat sina T&C de gångna 18mån just pga pandemin.
 

Jonas C

Medlem
Har Hedvig som hemförsäkring. Totalt värdelösa då varken de eller Amex täcker avrådan som ett resultat av covid-19. Värdet i platinakortet är i princip helt urholkat när man tvingas köpa till en separat reseförsäkring hos Gouda. Överväger att byta hemförsäkring om de inte skärper sig snart.
 
Toppen