Senaste nytt

Vilka europeiska flygbolag har fri dryck och snacks under hela flygningen i economy?

Alx

Medlem
Vad jag har förstått så bjuder inte United på någon alkohol överhuvudtaget iom man åker över atlanten, om man däremot åker över stilla havet så är det gratis. Någon som kan bekräfta detta?

Nu har jag inte åkt UA mellan USA-Asien men desto mer mellan Europa och USA. Enligt deras egen hemsida tar de ALLTID betalt för alkoholhaltiga drycker i ekonomi, Asienflygningar inkluderade. Däremot är alkoholfria drycker alltid gratis, även på den kortaste inrikesflighten.
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag inte åkt UA mellan USA-Asien men desto mer mellan Europa och USA. Enligt deras egen hemsida tar de ALLTID betalt för alkoholhaltiga drycker i ekonomi, Asienflygningar inkluderade. Däremot är alkoholfria drycker alltid gratis, även på den kortaste inrikesflighten.

Enligt United Airlines (UA) japansk webbsida, serverar UA öl och vin gratis i Economy class på:
  • deras flygningar mellan USA och Asien
  • deras flygningar inom Asien
  • deras flygningar inom Micronesien
De serverar även saké gratis i Economy class på:
  • deras flygningar mellan Japan och USA
United Airlines - お飲み物リスト

United skrev:
すべてのフライトのプレミアムキャビンでは、アルコール飲料を無料でお楽しみいただけます。ユナイテッドエコノミー(United Economy®)では、アルコール飲料(カクテル、ワイン、ビール)をご購入いただけます。ビールとワインのアルコール飲料は、太平洋路線およびアジアとミクロネシア域内のユナイテッドエコノミーでは、無料でお楽しみいただけます。日本発着の太平洋路線では、日本酒も無料でお楽しみいただけます。チョイスメニューの詳細については、機内誌『Hemispheres』の巻末をご参照ください。機内でお飲みいただけるアルコール飲料は、客室乗務員が提供したものに限定させていただきます。アルコール飲料の品ぞろえは、キャビンや航路によって異なります。

Jag antar att de inte kan konkurrera mot asiatiska flygbolag annars...
 

taxvalp

Medlem
Jag kan bekräfta gällande UA och de transatlantiska flygningarna. Åkte LHR-SFO i Economy senast i julveckan men då var vi en timme sena och hade lite allmäna tekniska strul så de fåtal (däribland jag) som bad om vin till maten och hade plastkortet redo fick det gratis ändå. Min sätesgranne blev upprörd när hon insåg att hon gick miste om 18,5 cl gratis kallt rödvin så de kom diskret med en flaska till henne senare...
 

ulagun

Medlem
Klar förbättring!
När vi reste med UA till Costa Rica via EWR förra året så innehöll rödvinsplastflaskorna endast 12 cl.
F.ö. bedrövlig service o/b. Att dessutom behöva betala om man ville ha en mixed drink i lounge-baren på EWR ser jag inte som någon förmån.
 

Stefan62

Medlem
Vilka flygbolag erbjuder "servering" under hela flygtiden på longhaul i economy?

Jag vet att KLM har det, men att SAS däremot erbjuder dryck mot betalning.

Hur är det på LH, AF, BA, LX, SN osv?

Jag tackar för alla svar och kommentarer och även om det verkar "spreta" en del så verkar economy ok i flera fall.

När jag senast åkte till TYO med KLM i economy så hade man drinkvagn, servering av varm mat, drinkvagn, drinkvagn + nudlar eller glass, drinkvagn och slutligen en enklare måltid SAMT under hela flygningen fanns en snacks och dryckes-buffé - dock fick man fråga efter kaffe och alkohol av CA som ansvarede för buffén, men det var bara glada leenden.

Jag har förstått att på SAS long-haul är det bara "buffée" för business och inte för economy extra (?) och självklart inte för low economy.

Den här tråden skapades i huvudsak för att jag ska göra en privat-resa till MIA och ville då få en uppfattning om vilka bolag man skulle välja mellan. Uppfattningen om de amerikanska bolagen verkar väldigt "spretig", medan de europeiska bolagen verkar ok.

Jag skulle gärna välja Swiss, men det är lite tokiga tider så att man kanske behöver övernattning i ZRH både ut och hem. Det kanske är så att jag måste välja business i alla fall...men jag väntar och ser vad jag får för kommentarer nu!
 

Jonas C

Medlem
Jag skulle gärna välja Swiss, men det är lite tokiga tider så att man kanske behöver övernattning i ZRH både ut och hem. Det kanske är så att jag måste välja business i alla fall...men jag väntar och ser vad jag får för kommentarer nu!

Det beror på vart du reser. Morgonflyget från Arlanda är matchat så att man får kort anslutningstid till i stort sett alla long haul destinationer (förutom BKK, HKG och JNB som avgår sent på kvällen). Flyger du med SWISS inom Europa får du räkna med overnight layover på en del rutter.
 

Alx

Medlem
Enligt United Airlines (UA) japansk webbsida, serverar UA öl och vin gratis i Economy class på:
  • deras flygningar mellan USA och Asien
  • deras flygningar inom Asien
  • deras flygningar inom Micronesien
De serverar även saké gratis i Economy class på:
  • deras flygningar mellan Japan och USA
United Airlines - お飲み物リスト



Jag antar att de inte kan konkurrera mot asiatiska flygbolag annars...

Intressant att de säger emot sig själva beroende på vilken sida man tittar på. Men när det för ovanlighets skull är till passagerarnas fördel så kanske vi inte ska klaga! :)
 

henrik l

Medlem
En detalj i sammanhanget som jag tycker har viss komfortbetydelse, är om det finns bolag där man alltid blir tillfrågad respektive alltid måste fråga själv.

Från mina fåtal resor:
AF, LH, DL fått fråga själv
BA, OS erbjuden regelbundet utan att behöva fråga.

Men jag har flugit så sällan så jag kan inte dra några generella slutsatser, kan ha berott på aktuell personal.

När jag har flugit i premium economy med BA, har det ofta hänt att de kommer med två flaskor om man vill ha en GT, eller lite mera vin.
 
Toppen