Senaste nytt

Vilka bolag går under i Coronas spår?

varva77

Medlem
En konkurs av det här slaget brukar ju innebära att något i någorlunda samma skepnad lever vidare ändå... typ Swissair-Swiss, Sabena-Brussels. Sedan finns det ju som sagt andra likt Alitalia där det är mer eller mindre omöjligt att redovisa vad som hänt senaste 20 åren. Olympic hade väl också ett antal turer fram och tillbaka innan de slutade som nån form av dotterbolag till Aegean, dock flyger de ju fortfarande några Bomardier i egna färger.
 

Palazzi

Medlem
Malta Air, en av de större operatörerna i Ryanairs Holding-verksamhet, tvingas nu varsla. "Bara" 15% av de anställda får gå iom detta första besked, men det är en negativ signal för Ryanair. Ryanair's Maltese subsidiary begins COVID-19 layoffs - ch-aviation

Malta Air är också den av de större aktörerna i den struktur som nu är: Ryanair, Ryanair UK, Lauda, Buzz och Malta Air.

Mycket negativa besked för Ryanair på sistone, men koncernmodern har väl dock en annan kassa än dotterbolaget i fråga. Största konkurrenten expanderar i öst och väst när de själva står på marken, de tvingas till varsel och flygplansleveranserna låter sig dröjas.

Ska man se allt i en helhet är det väl dock ändå så att andra bolag ryker före Ryanair, och att man därmed får marknadsandelar till skänks när man väl är tillbaka. Frankrike gav ju t.e.x just bort halva inrikesflyget när man iom räddningspaketet förbjöd Air France att bedriva inrikestrafik där tågtrafiken hade kortare restid än 2h30min. Med franska snabbtåg är inte mängden sådana linjer helt obetydlig.
Att Lufthansa och SAS räddas är kanske inte heller något som straffar Ryanair, som säkert inte har en helt gemensam kundgrupp (om än en liten del).
 

Davvelavve

Medlem
Malta Air, en av de större operatörerna i Ryanairs Holding-verksamhet, tvingas nu varsla. "Bara" 15% av de anställda får gå iom detta första besked, men det är en negativ signal för Ryanair. Ryanair's Maltese subsidiary begins COVID-19 layoffs - ch-aviation

Malta Air är också den av de större aktörerna i den struktur som nu är: Ryanair, Ryanair UK, Lauda, Buzz och Malta Air.

Mycket negativa besked för Ryanair på sistone, men koncernmodern har väl dock en annan kassa än dotterbolaget i fråga. Största konkurrenten expanderar i öst och väst när de själva står på marken, de tvingas till varsel och flygplansleveranserna låter sig dröjas.

.
Ryanair har väl en hel del 737-max på beställning med. Blir ju tråkigt om dom inte kan använda dom.
 

AABack2ARN

Medlem

Några tweets längre ner i flödet är ett klipp från IATA om åtgärder för att flyga säkert. Det känns ju inte som om det kommer vara så "roligt" att flyga under en period framåt och även om gemene man inte tyckte det tidigare heller finns ju risken att fler drar sig för att resa vilket i sin tur kommer leda till att ett antal bolag får det tufft.
 

varva77

Medlem
Så vilka har egentligen gått under än så länge,? De flesta verkar ju klara i sig nån form av vilande form/skurit ner extremt eller avvecklat vissa dotterbolag typ Norwegian, Cityjet, Level, Lufthansa har väl också lagt ner vad det nu hette? Flybe finns väl inte i nån form eller andra i färger längre men annars är väl de flesta kvar varumärken kvar?
 
Toppen