Senaste nytt

Våg av aktioner på svenska flygplatser på gång?

Tomas E

Medlem
Man får ju hoppas att det blir kännbara straff för dessa tilltag.
Luftfartssabotage är väl relativt allvarliga grejer?
Om man tar sig in på plattan gör man sig rimligen också skyldig till obehörigt tillträde till skyddsobjekt (Skyddslagen 30 §), eftersom de flesta flygplatser är skyddsobjekt. Just denna brottsrubricering är rätt ny, för bestämmelserna är rätt nya, och trädde i kraft 1 juli 2018. Straffskalan tycks vara samma som för grovt olaga intrång.

Min halvkvalificerade gissning är alltså att man riskerar ett hårdare straff om man hindrar ett flygplan från utsidan (med eller utan klister på tassarna) än om man gör det genom att bete sig illa som passagerare.
 

DrGold

Medlem
Om man tar sig in på plattan gör man sig rimligen också skyldig till obehörigt tillträde till skyddsobjekt (Skyddslagen 30 §), eftersom de flesta flygplatser är skyddsobjekt.

Men om aktivisterna köpt biljett till flighten (vilket de verkar ha gjort) kan de väl argumentera för att de också haft tillträde till skyddsobjektet? Eller hur funkar juridiken kring detta?
 

Tomas E

Medlem
Men om aktivisterna köpt biljett till flighten (vilket de verkar ha gjort) kan de väl argumentera för att de också haft tillträde till skyddsobjektet? Eller hur funkar juridiken kring detta?
Jag måste ha uttryckt mig otydligt när jag försökte förklara skillnaden mellan tilltag á la Elin Ersson och att klistra fast sig vid flygplan på en plats dit man inte har tillträde.
Inte får du lalla omkring på startbanan eller passera "tillträde förbjudet"-skyltar bara för att du köpt biljett? :D
 

DrGold

Medlem
Jag måste ha uttryckt mig otydligt när jag försökte förklara skillnaden mellan tilltag á la Elin Ersson och att klistra fast sig vid flygplan på en plats dit man inte har tillträde.
Inte får du lalla omkring på startbanan eller passera "tillträde förbjudet"-skyltar bara för att du köpt biljett? :D

Det kanske är jag som är ute och seglar. Men som jag uppfattade händelseförloppet så har aktivisterna köpt biljett till flighten och följt med övriga passagerare ut på plattan (skyddsobjektet) för att boarda planet. So far so good, rimligen. Sedan har en person gått några meter från kön till planets nos, och limmat fast sig.

Det kanske räcker för att man i lagens mening olovligen ska ha berett sig tillträde till ett skyddsobjekt, det var just juridiken och gränsdragningen kring detta som jag inte var med på.
 

Tomas E

Medlem
Det kanske är jag som är ute och seglar. Men som jag uppfattade händelseförloppet så har aktivisterna köpt biljett till flighten och följt med övriga passagerare ut på plattan (skyddsobjektet) för att boarda planet. So far so good, rimligen. Sedan har en person gått några meter från kön till planets nos, och limmat fast sig.

Det kanske räcker för att man i lagens mening olovligen ska ha berett sig tillträde till ett skyddsobjekt, det var just juridiken och gränsdragningen kring detta som jag inte var med på.
Hoppsan, nej då var det jag som inte läst på tillräckligt utan bara kollat på någon ingress i en nyhetsnotis. Jag trodde att aktivisterna i ena fallet hade tagit sig fram till flygplanet "utifrån" (kanske uppklippt staket eller liknande). My bad. Då är det nog tveksamt om man begått just detta brott, utan "bara" gjort sig skyldig till luftfartssabotage. Kanske beror det på hur avspärrning och liknande såg ut i det specifika fallet.
 

John Rambo

Medlem
Ett lätt luftfartssabotage ger inte så kännbara straff i dessa fall. Däremot de civilrättsliga aspekterna med skadeståndsanspråk från flygbolag och flygplats sida. Frågan är bara om de ”orkar” driva dessa krav mot ett gäng låginkomsttagare. Jag tror troligen inte att det är värt det, då kostnaden för att driva detta blir högre än ”vinsten”, då det sällan kommer in något skadestånd. Däremot så kanske det kan ha en avskräckande effekt.
Klister på händerna i dessa tider är för övrigt inte så effektivt när tillgången på sprit (avfrostning, handsprit etc.) är så stor; det blev således ingen långvarig aktion
 

Hachans

Medlem
Ett lätt luftfartssabotage ger inte så kännbara straff i dessa fall. Däremot de civilrättsliga aspekterna med skadeståndsanspråk från flygbolag och flygplats sida. Frågan är bara om de ”orkar” driva dessa krav mot ett gäng låginkomsttagare. Jag tror troligen inte att det är värt det, då kostnaden för att driva detta blir högre än ”vinsten”, då det sällan kommer in något skadestånd. Däremot så kanske det kan ha en avskräckande effekt.
Klister på händerna i dessa tider är för övrigt inte så effektivt när tillgången på sprit (avfrostning, handsprit etc.) är så stor; det blev således ingen långvarig aktion

Det är knappt ens sabotage, det finns väl prerekvisit i de paragraferna att man ska framkalla fara och frågan är var faran är i att försena ett plan på detta sätt.

Andra delar av luftfartslagen är såklart tillämpliga. Men kanske inte sabotage.
 

chazzie

Medlem
Nu skall vi inte diskutera politik på forumet, även om det ibland ligger nära tillhands. Jag kan tycka att de har all rätt i världen att demonstrera och försöka bygga opinion, absolut! Däremot när man har som någon slags grundläggande ideologi att bryta mot lagen så bör hela organisationen stämplas som kriminell/terroristorganisation, speciellt då detta i grund och botten handlar om att sätta demokratin ur spel för en fråga som man anser vara viktigare än demokrati, men om det skall tillåtas nu, vem avgör vilka andra frågor som är "viktigare än demokrati"?

Tyvärr är detta nog bara början, fler och fler människor engagerar sig (vilket i sig är bra att folk uttrycker sin åsikt) men då den här typen av aktioner normaliseras och blir accepterat i samhället så kommer mer och mer av dessa händelser att inträffa, tyvärr med risk för onödigt våld i kölvattnet.

En intressant notis är att grundaren "jobbat heltid med Extinction Rebellion" efter avslutat gymnasium, min gissning är att de som finansierar denna möjlighet (föräldrarna) knappast har inkasserat sina slantar helt Co2-fritt, snarare tvärtom.

Jag tror böter inte hjälper för att stoppa den här typen av aktioner, även ganska stora bötesbelopp samlas snabbt ihop av likasinnade via Facebook mm,. utan fängelsestraff/samhällstjänst är nog det enda som biter. Det är lätt att vara kaxig när man får böter som betalas av andra, men kanske mindre kaxig när varje tilltag kostar 1-2 år i finkan.

Jag hoppas verkligen att mina förutspåenden om ökade sabotageaktioner är fel...
 
Ännu en tråd som ligger på gränsen till politik och lätt kan spåra ur. Får se om jag lyckas hålla rätt balans. :)

I en demokrati så är det självklart att alla ska få säga vad man vill, protestera, skapa opinion mm. Det finns system och plattformar för detta, men ibland så räcker det inte till. Då kan det vara befogat med lindrigare lagbrott av formen civil olydnad. Det går inte att blunda för att flera stora och viktiga förändringar har kommit till stånd på detta vis. Som exempel kan nämnas både Gandhi och Martin Luther King.

Det är oerhört irriterande om man själv drabbas av sådana tilltag, men jag är ju också en "medelålders gubbe" som numera helst eftersträvar bekvämlighet utan störande moment. Om alla hade varit som jag hela livet så hade vi fortfarande varit kvar i medeltiden.

Slutsatsen är väl att så länge det sköts med viss "finess/stil" och inte urartar till kravaller så får man kanske finna sig i att det händer ibland.
Och i det långa loppet så kommer varken flygresan eller loungeupplevelsen att förändras nämnvärt även om flyget drivs av grön el eller biobränsle, eller ens om maten i loungen råkar vara ekologisk. :)
 
Toppen