Senaste nytt

Västerås flygplats läggs ned

HCas

Medlem
Det är väl tveksamt om Johannisberg kan ta emot den omfattande allmän- och skolflygverksamhet som nu bedrivs på Hässlö efter att ha tvingats bort från Stockholm. Västerås har numera överlägset mest av den sortens flyg i Sverige. Och även om man lyckas hitta alternativa lokaliseringar i eller utanför Västerås innebär det en uppryckning av etablerade verksamheter som i många fall relativt nyligen har tvingats bort från andra platser. Mycket beklagligt.
 

Alf

Medlem
Det är väl tveksamt om Johannisberg kan ta emot den omfattande allmän- och skolflygverksamhet som nu bedrivs på Hässlö efter att ha tvingats bort från Stockholm. Västerås har numera överlägset mest av den sortens flyg i Sverige. Och även om man lyckas hitta alternativa lokaliseringar i eller utanför Västerås innebär det en uppryckning av etablerade verksamheter som i många fall relativt nyligen har tvingats bort från andra platser. Mycket beklagligt.

Det går inte att använda Johannisberg för skolflyg som utbildar piloter till tung trafik. Det är väl fortfarande ett gräsfält för allmänflyget. Det finns ju inga inflygningshjälpmedel att öva på och inte ens ett torn med flygledning eller AFIS. Dessutom saknas ju den mesta infrastrukturen för instrumentflygning. Det får nog bli en helt ny plats, tyvärr. Eskilstuna/Kjula är ju närmast, där hoppas man ju på en storhetstid med Amazon lager och logistik.
 

Fredde18

Medlem
Det går inte att använda Johannisberg för skolflyg som utbildar piloter till tung trafik. Det är väl fortfarande ett gräsfält för allmänflyget. Det finns ju inga inflygningshjälpmedel att öva på och inte ens ett torn med flygledning eller AFIS. Dessutom saknas ju den mesta infrastrukturen för instrumentflygning. Det får nog bli en helt ny plats, tyvärr. Eskilstuna/Kjula är ju närmast, där hoppas man ju på en storhetstid med Amazon lager och logistik.
Även om det är en bit bort är Norrköping ett alternativ. Åtminstone öster och söderut är det hyfsat fri luft och bra infrastruktur/inflygningsmöjligheter finns på flygplatsen. Det skolas redan en hel del så rutin finns.
 

HCas

Medlem
Det går inte att använda Johannisberg för skolflyg som utbildar piloter till tung trafik. Det är väl fortfarande ett gräsfält för allmänflyget. Det finns ju inga inflygningshjälpmedel att öva på och inte ens ett torn med flygledning eller AFIS. Dessutom saknas ju den mesta infrastrukturen för instrumentflygning. Det får nog bli en helt ny plats, tyvärr. Eskilstuna/Kjula är ju närmast, där hoppas man ju på en storhetstid med Amazon lager och logistik.

Johannisberg har en asfaltsbana, men i övrigt har du förstås helt rätt. Däremot kanske en del av klubbflygplanen kunde flyttas dit, om det nu finns kapacitet. Det finns ju redan nu en omfattande allmänflygsverksamhet på Johannisberg också.

I grund och botten är problemet att både Barkarby och Tullinge lades ner utan att småflyget i Stockholmsområdet fick något annat alternativ. Sedan blev det etter värre när det dessutom tvingades bort från Bromma.
 

Alf

Medlem
Även om det är en bit bort är Norrköping ett alternativ. Åtminstone öster och söderut är det hyfsat fri luft och bra infrastruktur/inflygningsmöjligheter finns på flygplatsen. Det skolas redan en hel del så rutin finns.

Det skulle naturligtvis vara ett lyft för Norrköping att få över denna verksamhet till flygplatsen. Jag vet inte vilken bindning denna verksamhet har till just Västerås. Men i övrigt finns ju all den infrastruktur som behövs i Norrköping. Kan t o m bli lättare att rekrytera lärare i o m att LFV och Transportstyrelsen finns i stan. Det är möjligtvis hangarer som saknas. Jag vet dock inte hur stor intäkt denna verksamhet ger till flygplatsen. Det är kanske inte så mycket eftersom Västerås väljer att lägga ner den.
 

Fredde18

Medlem
Enligt media har de styrande i staden lyssnat på de 37% av befolkningen som röstade om detta i helgen, och man väljer nu att INTE lägga ner flygplatsen! Nobelt av politikerna att lyssna på folket men jag tror nog detta borde skötts utan folkets inblandning. Frågan är dock om sista ordet är sagt...
(Publicerat i NT men från TT. Betalsida dock så jag låter bli att länka)
 

marbe166

Medlem
Enligt media har de styrande i staden lyssnat på de 37% av befolkningen som röstade om detta i helgen, och man väljer nu att INTE lägga ner flygplatsen! Nobelt av politikerna att lyssna på folket men jag tror nog detta borde skötts utan folkets inblandning. Frågan är dock om sista ordet är sagt...
(Publicerat i NT men från TT. Betalsida dock så jag låter bli att länka)

Vilken tur att public service finns då: Initiativtagaren till naminsamlingen för Västerås flygplats: ”En seger för demokratin” | SVT Nyheter
 

Palazzi

Medlem
Jag observerade detta, men citat jag läste från Socialdemokraterna var illavarslande för persontrafik.

De uttalade sig något i stil med ”jag tolkar folkets röst såsom att de sätter stort värde på de samhällsviktiga funktionerna för flygplatsen och vi ska försöka driva dessa funktioner vidare kostnadseffektivt”.

Tolkar det potentiellt som att man kan tänka sig att upphöra med persontrafik och driva frakt, utbildning och ambulansflyg vidare (och hitta en form för att få till det).

Jag är medveten om att det var NEJ-sidans argument, för att det skulle verka logiskt att behålla flygplatsen, men undrar om inte lejonparten av de röstande egentligen främst tänkte på möjligheten att flyga Ryanair och charter (?)
Utan att veta så tror jag det åter kan bli ramaskri om man nu bevarar de funktioner som man indikerat, men utan persontrafik. Helt plötsligt viker då möjligen det folkliga stödet/intresset och man åter kan inleda en nedläggning.

Hoppas jag har fel, för Västeråsarnas skull (som verkar sugna på att ha kvar flyget)
 

Hachans

Medlem
Jag observerade detta, men citat jag läste från Socialdemokraterna var illavarslande för persontrafik.

De uttalade sig något i stil med ”jag tolkar folkets röst såsom att de sätter stort värde på de samhällsviktiga funktionerna för flygplatsen och vi ska försöka driva dessa funktioner vidare kostnadseffektivt”.

Tolkar det potentiellt som att man kan tänka sig att upphöra med persontrafik och driva frakt, utbildning och ambulansflyg vidare (och hitta en form för att få till det).

Jag är medveten om att det var NEJ-sidans argument, för att det skulle verka logiskt att behålla flygplatsen, men undrar om inte lejonparten av de röstande egentligen främst tänkte på möjligheten att flyga Ryanair och charter (?)
Utan att veta så tror jag det åter kan bli ramaskri om man nu bevarar de funktioner som man indikerat, men utan persontrafik. Helt plötsligt viker då möjligen det folkliga stödet/intresset och man åter kan inleda en nedläggning.

Hoppas jag har fel, för Västeråsarnas skull (som verkar sugna på att ha kvar flyget)

Visst har ja-rösterna blivit grundlurade. Nu får de betala massor för något de knappt själv kommer kunna använda, men det är ju bra att de samhällsviktiga funktionerna finns där såklart. Men som du säger, det var nog inte det som ja-röstarna tänkt sig. De såg nog framför sig hur billiga flyg och charter står i kö för att trafikera flygplatsen.
 
Toppen