Senaste nytt

Utveckling av nya tjänster med api.flysas.com

LSH

Medlem
@mha321 har redan hackat ett projekt för nerladdning av historik. Vill inte förorena den tråden med en allmän utvecklingsdiskussion så jag startar en ny tråd.

Sas har på nya sajten ett odokumenterat REST-API som returnerar json. Har hackat en liten sökmotor och får igenom ungefär 1,5/req/s/tråd för enkla sökningar. Skulle då innebära att det tar ett par timmar att ta fram bästa pris i business på alla långdistanssträckor under ett år. Mindre om man multitrådar. För betalda resor kan man förstås använda ITA matrix men så fort bonusresor blir sökbara blir detta väldigt intressant.

Någon som har andra utvecklingsförslag?

Bifogar en skärmdump på världens nördigaste resesökmotor som jag skrev på söndagskvällen. Kan publicera den efter lite putsning. Väldigt åttiotal.....

Capture.JPG
 

LSH

Medlem
Du kanske kan använda detta API till att skapa en inofficiell SAS-hemsida som faktiskt funkar.....
Sökfunktioner kan man göra, men själva bokningen blir nog värre. Har inte jobbat med betalningslösningar men jag antar att det är massa hemliga nycklar inblandade i kommunikationen med kreditkortsbolagen.
 

Thornado

Medlem
Sökfunktioner kan man göra, men själva bokningen blir nog värre. Har inte jobbat med betalningslösningar men jag antar att det är massa hemliga nycklar inblandade i kommunikationen med kreditkortsbolagen.

Jo, just bokningen blir det nog svårt att göra något åt.
 

mha321

Medlem
Jo, just bokningen blir det nog svårt att göra något åt.
Jag tror nog att leverantören kan bli ordentligt upprörd över en sådan sak också, till skillnad från om man bara söker när de nog inte bryr sig.

Beroende på hur deras api faktiskt funkar internt. Slår det i någon cache hos sas eller hår den hela vägen tillbaks till Amadeus? Och isåfall, tar de betalt per sökning eller något annat? Om det faktiskt kostar riktiga pengar på det sättet kanske de bryr sig om även någon som bara söker - fast knappast förrän man kommer upp i ordentligt hög volym.
 

LSH

Medlem
Beroende på hur deras api faktiskt funkar internt. Slår det i någon cache hos sas eller hår den hela vägen tillbaks till Amadeus?

De har förmodligen cache för lågpriskalendrar och liknande, men för vanliga sökningar kan det gå hela vägen till Amadeus. Responstiderna motbevisar åtminstone inte saken. Hur är det med tillgång till bonusresor? Ligger det i Amadeus? SAS klarar ju inte av att söka tillgång hos andra bolag men United och ANA klarar det.

Ska bli intressant att se om de publicerar dokumentation till APIet och börjar uppmuntra tredjepartsutveckling. Förmodligen inte.
 

NotRyan

Medlem
De har förmodligen cache för lågpriskalendrar och liknande, men för vanliga sökningar kan det gå hela vägen till Amadeus. Responstiderna motbevisar åtminstone inte saken. Hur är det med tillgång till bonusresor? Ligger det i Amadeus? SAS klarar ju inte av att söka tillgång hos andra bolag men United och ANA klarar det.

Ska bli intressant att se om de publicerar dokumentation till APIet och börjar uppmuntra tredjepartsutveckling. Förmodligen inte.

Sökning av platser på flyg kan dom nog få till men att dom inte har haft det beror nog på att affärsreglerna för awards kan ha varit knepiga att koda.

Ex.
Max ett byte i tredjezon per väg som måste vara samma zon bägge vägar och inte dyrare än destinationszonen.
 

mha321

Medlem
Lufthansa har ju öppnat för försäljning via sitt API så omöjligt är det inte. Lufthansa allows third parties to sell seats via its API - Tnooz
Helt omöjligt att de tillåter saker via APIt för försäljning är det nog inte, även om jag tror det ligger rätt långt bort (och långt lägre prioritet än, uh, fungerande webbsida).

Att det skulle dokumenteras för "fri användning" på det sätt som jag tror @LSH egentligen syftade på, är nog uteslutet.
 

nollbit

Medlem
Hela industrin siktar väl på att skifta en viss volym av biljettförsäljningen till tredje part via API:er, så SAS är nog inte ensamma. Ganska logiskt sänka tröskeln för tredjepartssajter och minska beroende på TA tänker jag.

Se exempelvis NDC, IATA NDC
 
Toppen