Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

WongHauw

Medlem
Om du ändå gör en MR och
går igenom immigration, nämn aldrig vad du håller på med. Resulterade i en "second" en gång för mig...
Wow, det där måste ha varit en erfarenhet... Undrar hur alla dessa flygvloggare som flyger landet och rike runt med de konstigaste av rutterna har det när de anländer till USA. Med immigrationen verkar bästa förhållningssättet vara att alltid berätta sanningen men inte bjuda på ytterligare information om man inte frågan.

I min erfarenhet beror det väldigt mycket på officer men även på flygplats hur det blir med initiala kontrollen. I USA har jag bara anlänt med flyg i Kalifornien och det har nästan alltid varit "low pressure", kanske på grund av att det finns så mycket folk från andra länder och andra bakgrund. Det mesta har varit att blivit frågad i detalj varför jag varit i Etiopien (kanske ett udda besöksmål för någon med ett svenskt pass?) när officern bläddrade i mitt pass. Men ingen secondary den gången heller.
 

Frisk78

Medlem
Det mesta har varit att blivit frågad i detalj varför jag varit i Etiopien (kanske ett udda besöksmål för någon med ett svenskt pass?) när officern bläddrade i mitt pass. Men ingen secondary den gången heller.

Jag fick ett frågebatteri av en gränspolis i LA efter att jag mönstrat av en kryssning 2018. Första frågan: När är din pappa född? Jag: Ehh, vaa? November 5 1950-någonting? Efter 5-7 frågor så fick jag en stämpel och kunde åka vidare till hotellet. Svettigt.
Enkelt att sitta med pappas personuppgifter hemma när man söker Esta...
 

WongHauw

Medlem
Jag fick ett frågebatteri av en gränspolis i LA efter att jag mönstrat av en kryssning 2018. Första frågan: När är din pappa född? Jag: Ehh, vaa? November 5 1950-någonting? Efter 5-7 frågor så fick jag en stämpel och kunde åka vidare till hotellet. Svettigt.
Enkelt att sitta med pappas personuppgifter hemma när man söker Esta...
Hände det här när du hade anlänt till terminalen eller på flygplatsen? Jag jobbade före coronan på ett kryssningsterminal och där verkade vissa officers vara lite mer frågvisa än det som jag erfarit på LAX. Eller så är det bara ren tur vem man råkar att få.

För en svensk känns det väldigt konstigt att fråga om föräldrarnas födelsedatum men det här kan bero på att på amerikanska födelseintyg så listar man föräldrarnas namn och födelsedatum. Och många använder (använde) dessa intyg tillsammans med körkort att åka på en "closed loop" kryssning där man åker och anländer till samma hamn i USA (inget passtvång). När jag vid vissa tillfällen ledsagade passagerare från båten så använde officers ibland likadana kontrollfrågor att kolla att det var verkligen du, t.ex. amerikanska medborgare som reste med födelseintyget så frågade man deras födelsedatum och i vilken stad de var födda i.
 

Frisk78

Medlem
Hände det här när du hade anlänt till terminalen eller på flygplatsen? Jag jobbade före coronan på ett kryssningsterminal och där verkade vissa officers vara lite mer frågvisa än det som jag erfarit på LAX. Eller så är det bara ren tur vem man råkar att få.

För en svensk känns det väldigt konstigt att fråga om föräldrarnas födelsedatum men det här kan bero på att på amerikanska födelseintyg så listar man föräldrarnas namn och födelsedatum. Och många använder (använde) dessa intyg tillsammans med körkort att åka på en "closed loop" kryssning där man åker och anländer till samma hamn i USA (inget passtvång). När jag vid vissa tillfällen ledsagade passagerare från båten så använde officers ibland likadana kontrollfrågor att kolla att det var verkligen du, t.ex. amerikanska medborgare som reste med födelseintyget så frågade man deras födelsedatum och i vilken stad de var födda i.


Det var i hamnen när vi anlände från en sk. closed loop-kryssning. På EWR, ORD eller FLL var det inga sådana frågor när jag ankom via flyg.
 

LSH

Medlem
Jag blev precis nekad ESTA. Hade förstås kunnat googla innan och sparat en hundralapp.....

Nordkorea ligger nu på svartlistan och jag svarade ärligt att jag varit där efter 2011. Man är då direktdiskvalificerad men får ändå betala och skicka ansökan som blir avslagen efter 2 minuter.

Har massor av planerade resor till USA närmaste året men ingen av dem är riktigt viktiga. Att inte kunna göra transit i USA kan däremot ställa till det.
Jag kan förstås ansöka om turistvisum, men frågan är när den processen kommer igång.

Känns tråkigt att "straffas" för en resa jag gjorde för 10 år sedan till ett land som då inte var svartlistat.
 
Last edited:

JohnR

Medlem
Jag fick ett frågebatteri av en gränspolis i LA efter att jag mönstrat av en kryssning 2018. Första frågan: När är din pappa född? Jag: Ehh, vaa? November 5 1950-någonting? Efter 5-7 frågor så fick jag en stämpel och kunde åka vidare till hotellet. Svettigt.
Enkelt att sitta med pappas personuppgifter hemma när man söker Esta...

Var bara tvungen att berätta en anektot, också efter att ha avslutat en kryssning vill dock minnas att det var i Cape Caneveral. Köerna ringlade långa, vi var ganska långt fram som tur var. Jag villl minnas att amerikanare och turister gick i samma kö.

Vår tur. Agenten frågade var vi skulle bo. - Key Largo. Oh do you like sea food? Sen fick jag en dragning om vilka resturanger vi skulle besöka, inklusive vilka rätter vi ska beställa in. Mellan varje rätt slängde jag en blick över axeln och kände att alla undra varför det tog så lång tid.

Ett papper togs fram. Agenten började skriva ner restaurangerna och maträtter till resp restaurang. Kände att det kanske var bättre att lägga tid på att beta av kön, men vågade inte avbryta, eftersom vi inte var instämplade än. I alla fall, när han hade författat klart sin mini guide michelin, blev vi insläppta. Tänkte en sekund att han kanske ville ha dricks, men släppte den tanken fort, då jag antar att mutförsök av TSA agent antagligen inte är favör för kommande besök.
 

LSH

Medlem
Kan man ansöka om B2 i ett annat land än man bor/har pass? Tänker exempelvis på Mexico. Jag förstår att inget är som vanligt just nu, utan min fråga gäller "normalläge" .

Edit: B1->B2
 
Toppen