Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Det står dig fritt att begära att de skickar tillbaka passet. Jag misstänker att du samtidigt avbryter visumansökan.

USA:s president har valt att stoppa all invandring till landet just nu. Deras land, deras regler. Klart det suger för alla som fastnar i den processen men jag tror inte de bryr sig.
Jag har personligen inte bråttom att få tillbaka passet, man kan ju ändå inte åka någonstans just nu. Samtidigt som du säger att visumansökan garanterat avbryts och de vill man inte om man skall ha ett gott rykte i framtiden.

De bestämde 20 mars att stoppa inresandet, det jag tryckte på var att de kan inte ta dem 15 dagar att bestämma sig för ett simpelt VISA när de hade samtliga dokument de behövde. Med tanke på att de kan bestämma sig efter 3 enkla frågor på ambassaden över en receptionsdisk ifall du skall få ett VISA.

Jag skrev inlägget för att höra mig för om någon annan sitter i samma sits. Sen att Amerikanarna inte bryr sig, de vet man redan om :D
 

Shoreline

Medlem
Jag har personligen inte bråttom att få tillbaka passet, man kan ju ändå inte åka någonstans just nu. Samtidigt som du säger att visumansökan garanterat avbryts och de vill man inte om man skall ha ett gott rykte i framtiden.

De bestämde 20 mars att stoppa inresandet, det jag tryckte på var att de kan inte ta dem 15 dagar att bestämma sig för ett simpelt VISA när de hade samtliga dokument de behövde. Med tanke på att de kan bestämma sig efter 3 enkla frågor på ambassaden över en receptionsdisk ifall du skall få ett VISA.

Jag skrev inlägget för att höra mig för om någon annan sitter i samma sits. Sen att Amerikanarna inte bryr sig, de vet man redan om :D
Oflyt! H-1B, TN, E-3, H-1B1, L-1, O-1 etc är fortfarande tillåtna att åka in, antar att det är något liknande du ansöker om då du skriver "simpelt visa". Greencard, som är det som är tillfälligt nedlåst (för de flesta), är ju inte fullt lika simpelt.

Konsulaten stängde väl ner den verksamheten veckan innan, dvs 16e? På 6-7 arbetsdagar borde det ha gått vägen! Hoppas att det löser sig för dig när detta öppnats upp. Kom ihåg; AmeriCAN, not AmeriCANT!
 

Big Birger

Medlem
Min gissning är att det snarare hänger på hur snabbt USA kan mass-vaccinera och få ned smitto- och sjuktalen. Förhoppningsvis kan Biden bidra till att det går snabbare än det hade gjort annars, men han kommer knappast öppna upp gränserna innan pandemin är under kontroll inom USA.

Om man är medborgare från Iran, Libyen, Somalia, Syrien, Jemen, Venezuela och Nordkorea så ser möjligheterna till "normalt" resande till USA bättre ut med Biden. Men det förutsätter så klart att pandemi-eländet är hanterat.
 

Senator

Moderator
Det som inkommande administration ser på lite annorlunda är hur samarbete internationellt bör fungera. Jag tror nog att USA kommer vilja ha någon form av quid pro quo t.ex. med Europa om det skall öppnas upp innan maj. Nuvarande amerikanska strategi är att 70% av befolkningen skall vara vaccinerade ut maj månad. Sverige planerar för att alla över 18 år skall vara vaccinerande ut juni månad. Hur andra EU-länder det ur vet jag ej.

Frågan är om det kommer en överenskommelse innan detta man har en hög andel vaccinerade och/eller ett system för påvisad skydd mellan länder?
 
Tack för bra input. Jag läste att KLM och Delta öppnar en "coronasäkrad" resekorridor från Atlanta till Amsterdam med tester av passagerare både innan och efter flighten. Gäller dock inte åt andra hållet ännu.

Alla vill ju kunna planera in resor, "när går det att resa igen?" är ju tiotusenkronorsfrågan just nu.
 

Frisk78

Medlem
En fråga som jag inte riktigt hittat svar på, om jag söker och blir godkänd för ett Esta för transit till annat land och den resplanen spricker och jag vill istället besöka Usa. Söker jag ett nytt Esta eller säger jag hur det ligger till vid gränskontrollen?
 

Senator

Moderator
En fråga som jag inte riktigt hittat svar på, om jag söker och blir godkänd för ett Esta för transit till annat land och den resplanen spricker och jag vill istället besöka Usa. Söker jag ett nytt Esta eller säger jag hur det ligger till vid gränskontrollen?
Nej. Ditt ESTA är giltigt under två år behöver du inte nytt.
 

Frisk78

Medlem
Ja det var ett snabbt svar, tack så mycket!
Jag tänker det är bättre att fråga än att eventuellt hamna på minus-sidan i USAs gränskontroll.
 
Toppen