Senaste nytt

United MilagePlus ändrar gränserna för status 2021

AABack2ARN

Medlem
Heads up till de här som eventuellt är United MileagePlus-medlemmar. United har beslutat ändra gränserna för att uppnå status från och med 2021 (dvs kvalificeringen som sker under 2020).

United tar bort kravet på att flyga ett antal miles utan fokuserar på revenue och antalet flugna segment. De passar givetvis på att höja gränserna radikalt för de högsta nivåerna.

Premier status PQF + PQP Or PQP only

Premier Silver 12 PQF + 4,000 PQP or just 5,000 PQP

Premier Gold 24 PQF + 8,000 PQP or just 10,000 PQP

Premier Platinum 36 PQF + 12,000 PQP or just 15,000 PQP

Premier 1K 54 PQF + 18,000 PQP or just 24,000 PQP


PQF = ett segment, PQP = 1 dollar. Kravet om ett visst antal PQP kommer från och med 2021 gälla även utländska medlemmar.

MileagePlus Updates

24000USD för att erhålla ett Premier 1K är MYCKET pengar, i synnerhet med den svenska växelkursen. :(

Sweetspots verkar vara longhaul flyg med andra carriers som nu ger PQP. Det är vidare värt att notera att man delar flygsträckan med 5 för preferred partners och delar flygsträckan med 6 för övriga partners. SAS ingår i gruppen övriga partners

På FlyerTalk spekuleras det i om (när) Delta och American också kommer lansera detta som något positivt och innovativt som gagnar alla kunder... Som en slump kommer de två bolagen nog komma fram till samma belopp. På FlyerTalk spekuleras också i att det här med ett antal segment också kommer försvinna inom något år de det enbart gynnar ett beteende att boka en resa med många korta segment - vilket troligtvis inte gynnar Uniteds bottom line.

Likaså kan man fundera på när andra bolag utanför USA kommer följa efter, i synnerhet de som redan infört revenuebaserade program.

Höjer American gränsen för Emerald till 24000USD är det nog tack och hej leverpastej. :(
 

AABack2ARN

Medlem
Jag gillar att du ändå inte helt drar ned rullgardinen utan nöjer dig med ett ”nog” - alltså inte helt säkert att du droppar det! Bravo!!

Det kostar att ligga på topp - men fullt sååå mycket får det inte kosta ;)

Men sträcka är ju inte längre en parameter för status. Vad är det man reducerar? Intjänade poäng?

Otydligt av mig. För flygningar som inte utförs av United vet de inte om vad priset är och i de fallen räknar man ut PQP genom att dela flygsträckan med en faktor 5 eller 6. 5000miles/5 = 1000PQP oavsett biljettens riktiga pris. Är själv inte medlem i MilagePlus så jag har inte full koll på alla detaljer, men så gör American idag. Dock med betydligt sämre faktor än 5 när det kommer till billiga ekonomiklassbiljetter.
 
  • Gilla
Reactions: LSH

Senator

Moderator
Det är rätt stor inflation på United. Det är komplexiteten i detta som är så synd. Jag är rätt ensam om att tycka revenue är rätt, men det måste vara enkelt. Det är inte så idag med United. $24k från Sverige är 10 USA resor per år. Känns lämpligt för 1K.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tycker absolut revenue har sina fördelar (även om jag som numer enbart privatresenär ser betydligt färre fördelar med det upplägget). $24k för mig som privatresenär är dock i högsta laget. $18k+54 flighter är också i högsta laget men kanske inte omöjligt.

P.S: Nu vet jag inte exakt vilka förmåner 1K ger men om man tittar på högsta nivån inom oneworld är det ju första klass loungerna som drar mest och fyra uppgraderingar per år hos American. Fria uppgraderingar inrikes i USA är ju knepigt med tanke på att det knappt finns några osålda platser i Domestic First nu för tiden (och vi reser oftast där på betalda biljetter)
 

Canadien

Medlem
En fördel är ju att de 54 segmenten räknas även på partners. Detta är väl nytt?
Men reser man mest med partners så är ju 1k ändå bara *Gold och det går ju att få på många andra sätt.
 

AABack2ARN

Medlem
Om jag uppfattat saken rätt är den positiva nyheten att alla flyg med partners räknas vilket verkar vara en nyhet för UA, medan AA haft så sedan starten.
 
Toppen