Senaste nytt

UD förlänger avrådan för resor utanför Europa till 2021-05-31

chazzie

Medlem
Får hoppas på åtminstone att Amerika öppnar, kan jag inte åka till Sydamerika så skulle jag gärna återse mitt kära USA igen under vintern/våren, har min episka roadtrip i Arizona och New Mexico kvar på bucketlisten!
 

WongHauw

Medlem
Håller tummarna för att USA öppnar upp i juni, och att det inte blir förlängd avrådan att resa dit. Men sätter inga pengar på det. Det är i alla fall inte kört reda nu. :)
Ser inte särskilt bra ut med tanke på detta :(
0D78A873-96DB-4CD6-BCC2-D50370636D37.jpeg

(Sweden International Travel Information)

Antar att detta styr i någorlunda mån även vilka länder man öppnar resandet ifrån. På ett annat forum som mestadels har folk som jobbar i USA med arbetsvisum/har amerikansk bättre hälft/har blivit amerikanska medborgare så har folk lyckats kringgå reserestriktioner med att tillbringa först 14 dagar i Mexiko och sen resa vidare till USA. Dock i deras fall reser ju de flesta inte till USA som turist/med ESTA utan med giltig visum med avsikten att bo i landet.

Det samma gjorde tydligen även en brittisk flygvloggare vars videos jag kollat på Youtube. Han tillbringade först 14 dagar i Mexiko och sen flög med negativa coronatester och allt vad det innebär vidare till USA. Kruxet är förstås att det här kan ändras typ när som helst och USA kan börja neka inträde från Mexiko för turister (inte från sina egna medborgare/permanent residents).
 

chazzie

Medlem
It's been to long... Without travel....

Säger såklart inte att det är fel, är bara väldigt less på att inte kunna resa :D Dock är det väl bra att de bara puttar fram gränsen ca en månad i stöten istället för 6 månader...
 

Bridgeman

Medlem
Läste på någon annan flygsite att Biden administrationen skulle ev komma med nya uppgifter i mitten på maj gällande att ev öppna gränsen till USA för flera länder. Dock inte alla. Vidare att personer hade tagit vaccin eller med negativ test resultat eller båda. Men lite osäker på hur det riktigt är, då jag inte hittade storyn igen. Har resa bokad till 5 Juli till USA, tog första vaccin sprutan i torsdags andra sprutan 3 Juni.. Håller alla tummar.
 

Senator

Moderator
Ser inte särskilt bra ut med tanke på detta :(
Visa bifogad bild 117974
(Sweden International Travel Information)

Antar att detta styr i någorlunda mån även vilka länder man öppnar resandet ifrån. På ett annat forum som mestadels har folk som jobbar i USA med arbetsvisum/har amerikansk bättre hälft/har blivit amerikanska medborgare så har folk lyckats kringgå reserestriktioner med att tillbringa först 14 dagar i Mexiko och sen resa vidare till USA. Dock i deras fall reser ju de flesta inte till USA som turist/med ESTA utan med giltig visum med avsikten att bo i landet.

Det samma gjorde tydligen även en brittisk flygvloggare vars videos jag kollat på Youtube. Han tillbringade först 14 dagar i Mexiko och sen flög med negativa coronatester och allt vad det innebär vidare till USA. Kruxet är förstås att det här kan ändras typ när som helst och USA kan börja neka inträde från Mexiko för turister (inte från sina egna medborgare/permanent residents).

Förlåt mig men det här är ett klassiskt exempel på hur farligt det är när man sprider information härinne utan full kontext:
Travel Advisories

Ett land som vi skulle kalla "Europeisk" nämligen Island är Level 3: Reconsider Travel. Alla andra Europeiska länder, inklusive bland annat Storbritannien med en framgångsrik vaccination så långt OCH Sverige är Level 4: Do Not Travel.

Sverige är inte just nu särskilt annorlunda behandlat av USA.
 

mha321

Medlem
Förlåt mig men det här är ett klassiskt exempel på hur farligt det är när man sprider information härinne utan full kontext:
Travel Advisories

Ett land som vi skulle kalla "Europeisk" nämligen Island är Level 3: Reconsider Travel. Alla andra Europeiska länder, inklusive bland annat Storbritannien med en framgångsrik vaccination så långt OCH Sverige är Level 4: Do Not Travel.

Sverige är inte just nu särskilt annorlunda behandlat av USA.

Vi är heller inte annorlunda behandlade av USA än vad USA är av oss.
 
Toppen