Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

mha321

Medlem
Någon som har erfarenhet av att få tillbaka pengar från Austrian? De ställde nyligen in en resa för oss. De erbjuder 50€ extra om man väljer voucher, men vi har valt att få återbetalning.
Långa väntetider är min erfarenhet. Inställt och begärt återbetalning 7 april, och sedan igen 8 april eftersom kundtjänst sade att jag skulle ha fått ett bekräftelse mail direkt. 18 april fick jag jag bekräftelse att de tagit emot mitt ärende men har mycket att göra just nu. Inte sett skymten av pengarna ännu.

(biljetten var en business saver till Lviv)
 
  • Gilla
Reactions: LSH

toer00

Medlem
Efter en andra dialog med SEB kort (SAS Eurobouns MC) så gick nu den första kortreklamation, gällande Spanska SJ (RENFE) igenom och jag fick tillbaka pengarna på kortet, ca 2 000 kr. Det gällde en tågresa fr. Sevilla - Madrid där RENFE inte ville betala tillbaka trots att man gått ut i Spanska medier och sagt att man annullerade alla bokningar from 12 april (vi skulle ha åkt 13 april) och skulle betala tillbaka allt...

Har även gjort klart allt pappersmässigt för att kortreklamation nr. 2 skall gå igenom, om inte LH betalar som de lovat innan midsommar...
 

sweflyer

Medlem
Två veckor senare väntar jag fortfarande på återbetalning. Kanske inte så förvånande...
De kanske menade att de skulle "bekräfta återbetalningen" på två dagar, inte att själva utbetalningen skulle ske då. Jag räknar med att mina pengar kommer i juli, om det blir i linje med vad agenten förklarade för mig. Vi kan ju hålla varandra uppdaterade :)
 

Mr Basic

Medlem
Croatia Airlines har svarat på min claim om refund, åtebetalning på inställd flight, men de hävdar återigen att ombokning eller voucher gäller. Eventuella återbetalningar tar de tag i när saker lugnat sig, något de räknar med kan ske under kvartal 4 i år. Tror ni Amex, vi betalat med, tar ett sånt case när motparten sagt att de tänker (nog?) betala tillbaka men inte förrän om ett halvår?

Jag har ett liknande ärende med Aegean och det är pågående hos Amex nu. Ring Amex och redogör för läget.

Edit. skillnaden är att Aegean inte erbjuder refund alls (inte ens i Q4).
Återkoppling.
Fick besked idag från Amex att aktuell summa krediteras (återbetalas) till mitt kort. Tog ca 3 veckor vilket jag anser som klart godkänt. Bra hanterat av Amex. :)
 

Fredrik

Medlem
Lufthansagruppen återbetalar inga pengar. De vill ge er en voucher som du sen måste ringa in och använda. Då kommer priset att vara högre än förr...

Gör en chargeback på kreditkortet istället.
 

SimonXYZ

Medlem
Lufthansagruppen återbetalar inga pengar. De vill ge er en voucher som du sen måste ringa in och använda. Då kommer priset att vara högre än förr...

Gör en chargeback på kreditkortet istället.
Enligt Lufthansas webbsida går det bra.

CC71D323-DE2E-4773-B1D1-3248D4CF4DC0.jpeg
 

MTheC

Medlem
Enligt Lufthansas webbsida går det bra.

Visa bifogad bild 110094
Tror kanske @Fredrik mer syftade på att det inte verkar ske utbetalningar. Jag har tyvärr lite den erfarenheten från mina interaktioner med LH-gruppen, man har rätt till återbetalning men det säger att det kan dröja flera månader innan de ens börjar titta på det.

Med det i åtanke så är sannolikt kortreklamation det snabbaste sättet att få tillbaka pengarna.
 

Nightfly

Medlem
Idag fick jag återbetalning från Turkish för en avbokning som gjordes den 30/4. Det tog nästan tre månader, men pengarna kom till slut.
 
Toppen