Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

toer00

Medlem
Skickade LH till kortreklamation på SEB (SAS Eurobounus MC),


”Vi har gått igenom ditt ärende.

Det framgår inte när du ringde Lufthansa och fick det bekräftat att flygen är inställda och att de erbjudit sig att betala tillbaka pengarna. Vem pratade du med?

På grund av rådande omständigheter kan det ta extra lång tid för Lufthansa att genomföra återbetalningen. Vi ber dig därför att avvakta och vid frågor kontakta Lufthansa direkt.

Om du trots förnyad kontakt med Lufthansa inte fått den utlovade återbetalningen, är du välkommen att kontakta oss igen.

Vi ber dig då att bifoga informationen du fick om inställda flyg och återbetalningen. Du kan kontakta inköpsstället på telefon, men be då att inköpsstället bekräftar ert samtal...”

Enligt ovan så undrar jag om någon har erfarenhet av hur man svarar på följande...


- ”Fick det bekräftat att flygen är inställda och att de erbjudit sig att betala tillbaka pengarna, Vem pratade du med?” (Räcker det inte med LH kundservice, svenska numret, måste man nu skriva upp namnet på den som svarar..??)

- ”Du kan kontakta inköpsstället på telefon, men be då att inköpsstället bekräftar ert samtal...” (hur får man ett samtal bekräftat? Spelar in det mha en app...?? Tips på appar...??)
 

ekf

Medlem
- ”Fick det bekräftat att flygen är inställda och att de erbjudit sig att betala tillbaka pengarna, Vem pratade du med?” (Räcker det inte med Lufthansa kundservice, svenska numret, måste man nu skriva upp namnet på den som svarar..??)

- ”Du kan kontakta inköpsstället på telefon, men be då att inköpsstället bekräftar ert samtal...” (hur får man ett samtal bekräftat? Spelar in det mha en app...?? Tips på appar...??)
Det är väl klart att kreditgivaren vill ha någon slags bevis för det du påstår... Annars kan man ju ringa in och hävda vad som helst....

Spela in samtalet eller be att få en skriftlig bekräftelse om du ringer in. Chattar du så kan du ta en skärmdump på chatten, mailar du så har du ju ett mail att visa upp.

Hur du går tillväga för att spela in samtalet varierar beroende på vad du har för telefon.
 

MTheC

Medlem
Är flera bolag det är svårt att få skriftliga svar från (har t ex försökt få skriftligt svar från TAP där de bara svarar hör av dig till oss på telefon). För att kunna göra en reklamation så bör det räcka att kunna visa att man bokat, flyget är inställt och att man gjort en begäran om återbetalning som ej hanterats. SEB har varit lite "jobbigare" (jämfört med AmEx )med reklamationer men har, för mig i alla fall, även med dem varit tillräckligt att visa att man skriftligt begärt återbetalning och att sen inget händer.
 

toer00

Medlem
Det är väl klart att kreditgivaren vill ha någon slags bevis för det du påstår... Annars kan man ju ringa in och hävda vad som helst....

Spela in samtalet eller be att få en skriftlig bekräftelse om du ringer in. Chattar du så kan du ta en skärmdump på chatten, mailar du så har du ju ett mail att visa upp.

Hur du går tillväga för att spela in samtalet varierar beroende på vad du har för telefon.

Nåja...
Jag skickade naturligtvis in min flightplan så som den så gut dagarna innan avresa 6:e april och där framkom det att flygen var cancelerade... samt naturligtvis även kopior på kontoutdragen... sedan verkar det som om de inte låstas om att det är Corona...

Men jag har nu hittat en e-postadress till LH Customer Service så få jag fråga status där och därefter gå vidare...
 

toer00

Medlem
Någon som har koll på var man ser status på historiska flighter, förseningar, cancelerade mm..??
 

MajaKlara

Medlem
Jag har en fråga gällande mina bokningar på UA. Har läst på deras site, men blir alldeles kollrig av deras information och förstår inte vad som gäller och hur jag ska gå tillväga vid avbokning. Har bokat EWR-MSY 13 juli och MSY-ORD 20 juli i en och samma bokning. EWR-MSY är flygtiden ändrad några timmar och jag har erbjudits möjlighet till ombokning. Jag önskar dock cancellera med hänvisning till tidsändringen och det faktum att USA-resan är inställd. Det står "a travel waiver is in effect for your reservation" och när jag försöker avboka anges att så anges att ersättning sker med "a future flight credit". Jag vill ju ha återbetalning i pengar. När jag läser informationen verkar som om man först ska avboka resan, acceptera "flight credit" och därefter begära ersättning/refund i efterhand. Stämmer det? Det står "To cancel specific flights and not your entire itinerary, please change your flight" och det gör mig ännu mer förvirrad... Jag önskar ju även avboka MSY-ORD (eftersom hela USA-resan är inställd), men överväger att avvakta avbokning av det leget, i fall UA ställer in eller ändrar flighten och att det i så fall är lättare att få återbetalning i pengar.

Är det någon i forumet som har avbokat UA och som har tips på hur man går till väga och vad som gäller? Funderar på att ringa dem på måndag, men vet inte om de tar emot avbokningar på telefon, eller om de kan ge mer info via kundservice på telefon.
 

Valley

Medlem
Skickade LH till kortreklamation på SEB (SAS Eurobounus MC),


”Vi har gått igenom ditt ärende.

Det framgår inte när du ringde Lufthansa och fick det bekräftat att flygen är inställda och att de erbjudit sig att betala tillbaka pengarna. Vem pratade du med?

På grund av rådande omständigheter kan det ta extra lång tid för Lufthansa att genomföra återbetalningen. Vi ber dig därför att avvakta och vid frågor kontakta Lufthansa direkt.

Om du trots förnyad kontakt med Lufthansa inte fått den utlovade återbetalningen, är du välkommen att kontakta oss igen.

Vi ber dig då att bifoga informationen du fick om inställda flyg och återbetalningen. Du kan kontakta inköpsstället på telefon, men be då att inköpsstället bekräftar ert samtal...”

Enligt ovan så undrar jag om någon har erfarenhet av hur man svarar på följande...


- ”Fick det bekräftat att flygen är inställda och att de erbjudit sig att betala tillbaka pengarna, Vem pratade du med?” (Räcker det inte med LH kundservice, svenska numret, måste man nu skriva upp namnet på den som svarar..??)

- ”Du kan kontakta inköpsstället på telefon, men be då att inköpsstället bekräftar ert samtal...” (hur får man ett samtal bekräftat? Spelar in det mha en app...?? Tips på appar...??)

Hos KLM kunde jag hämta ner ett Disruption certificate som skickades till försäkringsbolaget. Borde inte Lufthansa ha något sådant också?
 

LSH

Medlem
Någon som har erfarenhet av att få tillbaka pengar från Austrian? De ställde nyligen in en resa för oss. De erbjuder 50€ extra om man väljer voucher, men vi har valt att få återbetalning.
 
Toppen