Senaste nytt

Uber olagligt i Thailand

igelkotten

Medlem
Jag undrade över logiken bakom att man inte ska kunna byta kort om man exempelvis är i Sverige. Varför har de infört denna begränsning? Vad vill de uppnå eller skydda sig emot?

Troligen för att Grab (och Gojek) används som betalmedel också, och har flera olika finansiella tjänster. Så det kan mycket väl vara så att det finns lagar och regler och riskhantering kring det som gör att de enbart låter människor som fysiskt befinner sig i marknaden att använda tjänsten. T ex har de ju rätt bra deals då och då i Singapore, de vill väl inte att hela världen ska kunna använda en sweet spot. Killgissar.
 

Delayed

Medlem
Så det kan mycket väl vara så att det finns lagar och regler och riskhantering kring det som gör att de enbart låter människor som fysiskt befinner sig i marknaden att använda tjänsten.
Ja är det medvetet att det inte ska gå kunde de i alla fall förbättra sin felhantering och sitt användarinterface. Följande gör då ingen glad:

Screenshot from 2020-01-25 17-08-05.png
 

Ziplock

Medlem
Jag lyckades aldrig få Grab att acceptera mina kreditkort, så jag betalade kontant i Thailand.

När man använde Grab i Bangkok dök det ibland upp vanliga Meter-taxi som också körde för Grab. Lite surt, då en del av vitsen med Grab för mig är att slippa de vanliga sunkiga taxibilarna utan bälte i baksätet.
 

samet

Medlem
Jag lyckades aldrig få Grab att acceptera mina kreditkort, så jag betalade kontant i Thailand.

När man använde Grab i Bangkok dök det ibland upp vanliga Meter-taxi som också körde för Grab. Lite surt, då en del av vitsen med Grab för mig är att slippa de vanliga sunkiga taxibilarna utan bälte i baksätet.

Då har du fel inställning i appen.
Du kan välja bara Grabbilar, bara GrabTaxi samt några val till eller vilket som, så se över dina val/inställningar.
 

igelkotten

Medlem
Då har du fel inställning i appen.
Du kan välja bara Grabbilar, bara GrabTaxi samt några val till eller vilket som, så se över dina val/inställningar.

Vet inte hur det är i Thailand, men i Vietnam råkar man ofta ut för vanliga taxibilar alldeles oavsett inställning. Man åker dock inte på taxameter, men om man nu vill undvika bilar utan bälte så är det ändock drygt att få em vanlig taxibil.
 

Gus

Medlem
Någon som vet hur det fungerar med bälteskudde (5- och 8-åring) med Grab/Bolt i Thailand och speciellt i Bangkok. Blir man nekad resa om man inte har en sådan? Finns det i bilarna?
 

Autonom

Medlem
Någon som vet hur det fungerar med bälteskudde (5- och 8-åring) med Grab/Bolt i Thailand och speciellt i Bangkok. Blir man nekad resa om man inte har en sådan? Finns det i bilarna?
Åkte med Grab flertalet gånger senast förra veckan med en vän samt hans unge. Chaufförerna sa inget/ brydde sig ej angående ifall vi var bältade eller ej.
(Vet ej vad som gäller med bälteskudde)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kris

Medlem
Någon som vet hur det fungerar med bälteskudde (5- och 8-åring) med Grab/Bolt i Thailand och speciellt i Bangkok. Blir man nekad resa om man inte har en sådan? Finns det i bilarna?
Iofs inte svar på din fråga, men Bubble Bum kan vara del av lösningen du söker. Inte lika robust som en riktig bälteskudde, men en kompromiss som lätt får plats i ryggsäck/handbagage. Jag har alltid dessa med till kidsen vid behov när vi är på resande fot.

 

Gus

Medlem
Iofs inte svar på din fråga, men Bubble Bum kan vara del av lösningen du söker. Inte lika robust som en riktig bälteskudde, men en kompromiss som lätt får plats i ryggsäck/handbagage. Jag har alltid dessa med till kidsen vid behov när vi är på resande fot.

Jag har precis den, riktigt nöjd! :) Har använt den ofta. De långa transporterna har vi bokat med bälteskudde och vi tänkte fuska lite med de kortare resorna denna gång.
 
Toppen