Senaste nytt

Uber olagligt i Thailand

Hachans

Medlem
Man behöver vara i ett Grab-land för att uppdatera betalningsinfo.

Senaste besöket åkte jag flera resor med Grab som debiterade mitt gamla Amex. Får meddelande att jag behöver uppdatera min betalningsinformation, men självklart är jag då i Sverige och kan inte betala för mig. Det blev några gratisresor(tills jag är tillbaka i Malaysia/SG..).

Spärren på AMex utgångna kort är bara mjuk. Mitt gamla Amex på iTunes blir debiterat varje månad för grejer jag köper. Men det dyker upp på fakturan ändå.
 

Delayed

Medlem
Spärren på AMex utgångna kort är bara mjuk. Mitt gamla Amex på iTunes blir debiterat varje månad för grejer jag köper. Men det dyker upp på fakturan ändå.
Hmm, det känns ju sådär. Bra i dessa fall antar jag men samtidigt trodde jag nog att ett utgånget kort var "ofarligt".

Det verkar heller inte fungera så alltid:
Det blev några gratisresor(tills jag är tillbaka i Malaysia/SG..).

Hur länge ska man behöva "ta höjd för" att transaktioner från ett gammalt utgånget kort ska kunna dyka upp på fakturan? Ett år, tio år, för evigt? Ja ni fattar vad jag menar.
 

Abbs

Medlem
Spärren på AMex utgångna kort är bara mjuk. Mitt gamla Amex på iTunes blir debiterat varje månad för grejer jag köper. Men det dyker upp på fakturan ändå.
Det är ett uppsagt kort, inte att det gått ur datum.
Jag undrade över logiken bakom att man inte ska kunna byta kort om man exempelvis är i Sverige. Varför har de infört denna begränsning? Vad vill de uppnå eller skydda sig emot?
Får du fråga den Singaporeanska/Malaysiska logiken :p
 

FilipJ

Medlem
Någon som kan dela med sig om erfarenheter av Grab på ön Phuket? Har aldrig varit där, men skall, och har förstått att det råder maffiamässiga förhållanden mellan taxibolagen. Hjälper Grab att komma förbi detta, om än lite?
 

DrGold

Medlem
Någon som kan dela med sig om erfarenheter av Grab på ön Phuket? Har aldrig varit där, men skall, och har förstått att det råder maffiamässiga förhållanden mellan taxibolagen. Hjälper Grab att komma förbi detta, om än lite?

Vet inte hur det är just på Phuket men i Hua Hin (där jag bor sedan ett halvår) är taxiförarna inte så glada i Grab. Åker man centralt vill grabförarna ibland släppa av eller plocka upp dig runt hörnet från de "naturliga platserna", för att inte reta upp taxiförarna. Jag har varit med om att taxiförare som stått bredvid blivit sura på att vi åkt Grab och ringt polisen, som kommit och bötfällt min grabförare. För apropå trådens rubrik så är Grab fortfarande formellt olagligt i Thailand. "But it's not super illegal, just 2000 baht illegal", som en grabförare förklarade för mig :) Dessutom är det på väg att ändras:

Ride-hailing service Grab to be legalised in Thailand | The Thaiger

Om Phuket skulle likna Hua Hin så kan Grab alltså möjligen hjälpa dig från att hamna i bråk mellan olika taxibolag, men med risk att hamna i kläm mellan taxi- och grabförare istället.

Med allt detta sagt så har jag nu åkt Grab hundratals gånger här och det har funkat alldeles ypperligt, bara enstaka gånger som man märkt att föraren varit lite stressad och då alltid när det varit många taxibilar (eller poliser) i närheten. Vill man vara schysst kan man sätta sig i framsätet när man åker, då är det lättare för föraren att hävda att han skjutsar en kompis om det skulle bli poliskontroll.
 

jonten

Medlem
Någon som kan dela med sig om erfarenheter av Grab på ön Phuket? Har aldrig varit där, men skall, och har förstått att det råder maffiamässiga förhållanden mellan taxibolagen. Hjälper Grab att komma förbi detta, om än lite?
Maffia och höga priser, taxi är dyrt överlag. Vi växlade mellan Grab och Taxi, beställde Grab till hotellet en gång då vi skulle åka en längre sträcka och inte orkade tjafsa om priset. Kom en ok bil och han studsar ut och säger Hello Johan, nice to see you again. Vi fattade nada men väl inne i bilen så kom förklaringen, hade hotellets chaufförer (de hade Taxis som typ var dubbla priset, och inget alternativ) fattat att han körde Grab så hade det typ blivit fist fight. Otroligt känsligt att de hämtade på hotel, så han bad lite snällt att när vi beställer Grab, gå 50 meter ifrån turistställen.

Kuriosa. Sista natten bodde vi 10 minuter ifrån flygplatsen, beställde taxi via hotellet. 600 bath för 10 minuter, åker i en timme i Bangkok för 500 bath.
Frågade chauffören varför det var så dyrt, han förklarade att han fick betala 150 till hotellet och 50 till taxiväxeln.
5-stjärnigt hotel och de snor pengar av taxichauffören, de borde ju betala för få bra service. Sånt här gör mig irriterad.
 

Delayed

Medlem
Vet inte hur det är just på Phuket men i Hua Hin (där jag bor sedan ett halvår) är taxiförarna inte så glada i Grab.
När du skriver taxi vist syftar du på tuk-tuk? Traditionell organiserad taxi finns väl knappt i Hua Hin eller?

Sen har jag nog haft min märkligaste resa med Grab någonsin i just Hua Hin. Vi skulle åka från "förorten" till centrum, en sträcka på kanske en dryg halvmil. När grabbilen dök upp var föraren nästan hysterisk över hur dåliga vägarna var och beklagade sig "vilt". Som om vi som turister skulle kunna påverka vägkvaliteten... Sen körde hon de mest udda bakgator. Kanske kände hon till någon poliskontroll vad vet jag. "Roligast" av allt var när vi kom fram till centrum och fick vänta vid ett rödljus i korsningen av Phetkasem/Soi 61, stans antagligen mest trafikerade korsning, och hon somnade!. Lite som att somna på Sveavägen...
 

DrGold

Medlem
När du skriver taxi vist syftar du på tuk-tuk? Traditionell organiserad taxi finns väl knappt i Hua Hin eller?

Ja alltså den där terminologin har jag aldrig blivit klok på! En äkta tuk-tuk är väl egentligen en trehjuling med typ cykelstyre istället för ratt? Det finns ju även fyrhjulingar där man sitter på bänk under tak på flaket, och såna är det gott om här. Men du har helt rätt, taxi i form av vanliga normala personbilar har jag nog knappt sett några i Hua Hin.

Ja Grab är verkligen en upplevelse. En lirare åkte och hämtade sin fru och tog med henne (och mig) till ett hus de ville kolla på inför köp, eftersom det ändå låg längs vägen. En annan tog med mig och familjen till en kompis som hade ett thaiboxningsgym, så att mina barn fick testa att slåss lite. En tredje tyckte det dröjde för länge vid en järnvägsövergång och ropade åt en gubbe på moppe att hålla upp bommen, så vi kunde köra under. Vad som helst kan hända!
 

Delayed

Medlem
Ja alltså den där terminologin har jag aldrig blivit klok på! En äkta tuk-tuk är väl egentligen en trehjuling med typ cykelstyre istället för ratt? Det finns ju även fyrhjulingar där man sitter på bänk under tak på flaket, och såna är det gott om här.
Ja rätt eller fel men jag brukar nog kalla bägge sorterna för tuk-tuk och ringer man och beställer så kan det ofta dyka upp vilket som.

Detta är väl en traditionell tuk-tuk.
huahin_tuktuk.jpg


Även om jag även kallar dessa för tuk-tuk.
Tuk-tuk_in_Hua_Hin_03.JPG


Sen finns ju även några linjer med Songthaew eller "baht bussar" där man åker kollektivt efter fasta linjer beroende på bussens färg. En eller några tiobahtare tar en långt om ens resa passar ihop med linjenätet.
800px-Songthaew_in_Hua_Hin_02.JPG


Sorry om jag driver iväg rätt OT men gör lätt det när det gäller Hua Hin. :oops:

Pratar vi priser var det ett tag sedan jag var i Hua Hin men då skulle jag säga att en Grab kanske låg på 100 till 150 THB på en sträcka där tuk-tuk ville ha 200 THB. Förarlotteriet är väl likvärdigt chansartat men antagligen är säkerheten bättre i en riktig bil än när man sitter öppet som i en tuk-tuk. Å andra sidan brukar vi ofta ringa "våra" tuk-tukar och då vet man åtminstone oftast vad man får. I praktiken skulle jag säga att det för oss numera brukar bli runt 50/50 mellan Grab och tuk-tuk i Hua Hin.
 

DrGold

Medlem
Pratar vi priser var det ett tag sedan jag var i Hua Hin men då skulle jag säga att en Grab kanske låg på 100 till 150 THB på en sträcka där tuk-tuk ville ha 200 THB.

Ja vi seglar kanske lite OT! Men det är ju det som är lite kul med BC också, många med mycket erfarenhet som kommer med intressanta och oväntade inpass. Svår balansgång ibland :)

Håller med om ditt intryck av priserna. Tilläggas kan att det varit permanent Grabkampanj senaste halvåret där man kunnat mata in omväxlande "OFF30" eller "30OFF" som kampanjkod, för att få 30 THB i rabatt på det redan från början låga priset.

Stora fördelen med Grab är väl annars i mitt tycke att det blir mindre missförstånd om var man är och vart man ska, samt att man slipper det tradiga prutandet.
 
Toppen