Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

olo

Medlem
Får uber x åka i buss och taxikörfält till Arlanda? Jag ska åka till Arlanda från en adress nära Odenplan i Sthlm på torsdag morgon kring kl. 08. Det är väl mitt i rusningen? Resan ska nu söndag kväll ta 32 minuter enligt Google maps. Men en morgon vid 8-tiden är väl situationen en helt annan?

Jag vill inte bli fast i några bilköer. Kanske bättre ta Arlanda express?
Jag hade tagit Arlanda express. Dit går du på under en kvart, så det går dessutom snabbare än med bil.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Canadien

Medlem
Får uber x åka i buss och taxikörfält till Arlanda? Jag ska åka till Arlanda från en adress nära Odenplan i Sthlm på torsdag morgon kring kl. 08. Det är väl mitt i rusningen? Resan ska nu söndag kväll ta 32 minuter enligt Google maps. Men en morgon vid 8-tiden är väl situationen en helt annan?

Jag vill inte bli fast i några bilköer. Kanske bättre ta Arlanda express?
Fordonen är ju taxiregistrerade och genomför taxiverksamhet så varför skulle de inte få det?
 

bnr

Medlem
Fordonen är ju taxiregistrerade och genomför taxiverksamhet så varför skulle de inte få det?
Precis. Alla UberX jag sett är taxireggade, då går det bra.
Vissa (ett fåtal) Lux kör med vit skylt och går som limousine, vet inte hur det är för dem gällande taxikörfält.
 

M.K

Medlem
998FCA22-2729-494E-88D2-2078FE6F2442.jpeg


Tydligen ett nytt alternativ som lanseras nu. Det kom precis på mailen och ska givetvis testas framöver.

Någon med erfarenheter av detta?
 

NotRyan

Medlem
Fordonen är ju taxiregistrerade och genomför taxiverksamhet så varför skulle de inte få det?

Min förare körde i bussfältet sist. Han sa det var det roligaste med jobbet... :p

Precis. Alla UberX jag sett är taxireggade, då går det bra.
Vissa (ett fåtal) Lux kör med vit skylt och går som limousine, vet inte hur det är för dem gällande taxikörfält.
Om det bara är en busskylt så får dom inte köra där, det måste sitta en tilläggsskylt som det står "Gäller även taxi" på.

Det är nog inte många, men det finns kollektivkörfält där tilläggsskylten inte finns och taxi inte får köra .
 

M.K

Medlem
Till information testades Comfort på en resa. Jag fick samma svarta Mercedes E-klass modell som resan innan med Black.

Vi frågade chauffören och den enda skillnaden han visste om var att resan blir någon tia billigare. Ett mellanting mellan X och Black prismässigt alltså, men med Black modeller.

Min rekommendation blir därför att välja denna nya prismodell för er som också brukar välja Black.
 

Dbodenfo

Medlem
Har ett par kompisar som kör för Uber Och varit på om denna kategori.

Problemet har varit att Uber Black har fallit under ”amerikanska” regler där towncars är svarta och har läderklädsel Och är sedan. Om du nu i Sverige har en Mercedes Svart E220 Sedan med skin/galon överdrag så faller den under Blacks regler. Men om du har, som min kompis, en blå E300 avantgarde Kombi med luftfjädring och Mercedes Original läderklädsel Faller den in i Uber X som kategori fast den är både mer bekväm och ”lyxigare” Än en black. BMW 500GT är samma sak blir X då det klassas som kombi - eller alla taxi Sthlm eller GBG som är kombi.

X är då Prius och dylikt. Så för min del blir det komfort framöver för att slippa de sunkigare bilarna. Men slipper betala för Black och då en sedan då jag nästan föredrar en kombi om man inte åker Lux.
 
Toppen