Senaste nytt

Turistnæringen i Kina ser bedre tider

Redaksjonen

Medlem
Skjermbilde-2020-03-21-kl.-11.18.31-564x211.png

Coronaviruset har nærmest slått ned som en bombe over Europa. Stengte grenser, hamstring av mat, stengte skoler og «portforbud» enkelte steder er virkeligheten for mange i disse dager. Økonomien påvirkes også svært negativt, og det kan være vanskelig å se lyset i tunnelen. Men det finnes land som har tatt seg gjennom denne krisen og er på god vei til normalen.

Vår medarbeider Carl Häggström, som bor utenfor Shanghai har sett på hvordan turistnæringen i Kina håndterer Coronakrisen, og hvordan samfunnet nå er på vei tilbake til normalen.

23 januar ble Wuhan, og Hubei-provinsen satt i karantene, og dermed isolert fra resten av landet. Feiringen av det kinesiske nyttåret ble avlyst, og strenge reiserestriksjoner ble en virkelighet, enten man skulle ut eller inn til Kina. Majoriteten av hoteller og turistattraksjoner ble stengt. Likeledes flyindustrien. Alt ble stengt over natten. Hotellkjeder som Shangri-La omstilte sin restaurantdrift til utlevering av mat via selskaper som tilbyr utkjøringstjenester. Den kinesiske handelsgiganten Alibaba ansatte tusenvis av arbeidere fra restaurantkjeder til sin dagligvarekjede Hema og ulike turistattraksjoner, inkludert museer. Sistnevnte tilbød virtuelle rundturer live og tjente penger ved å selge suvenirer til dem som tittet på.

Skjermbilde-2020-03-21-kl.-11.19.33-720x389.png


Foto: Nationalpost

Livet i Kina er sakte men sikkert i ferd med å vende tilbake til det normale. Faktum er er nå at landet daglig rapporterer om flere Coronatilfeller som som kommer fra andre land. Gjenoppbyggingen av turistnæringen begynte tidlig i mars, og de fleste kinesiske flyselskap har de siste ukene gjenopptatt store deler av sin innenrikstrafikk. Dette skapte dramatiske kapasitetsøkninger som førte til at flybilletter fra blant annet lavprisselskapet Spring Airlines ble solgt til samme pris som en kaffe latte på Starbucks, omlag 29 kinesiske yuan (48 norske kroner).

Skjermbilde-2020-03-21-kl.-11.18.31-720x481.png


Foto: Kyodo

I følge nettreisebyrået Tongcheng-Elong Holdings Ltd. ble det solgt svimlende 250% flere innenriksbilletter for juni enn normalt, og det ble bestilt 40% flere hotellovernattinger enn få uker tidligere. I følge data fra Qunar så har 95% av alle hoteller i Shanghai og Chengdu har 30% av alle turistattraksjoner i Kina åpnet. Blant annet har store attraksjoner i Shanghai slik som Shanghai Ocean Aquarium, Shanghai Natural History Museum og deler av Disneyland åpnet, dog med begrenset kapasitet.

Skjermbilde-2020-03-21-kl.-11.17.43-720x479.png


Foto: Shine

I takt med utviklingen utenfor Kina, så har interkontinentale flypriser til Kina blitt presset opp, fordi strømmen av utenlandske kinesiske studenter som nå reiser tilbake til hjemlandet er stor. I et forsøk på å holde utviklingen av Coronaviruset lavest mulig, har Kina innført strenge restriksjoner for reisende inn til landet. Eksempelvis må reisende inn til Kina nå være i selvisolering på hotell i 14 dager før de blir sluppet inn i landet. I følge en ny undersøkelse av Travel Daily så forventer 65% av kinesiske reisebyråer at reiseindustrien i Kina vil være på et normalnivå i løpet av 3 – 6 måneder, og det meste av denne veksten tilskrives kortere reiser. Muligens kan dette gi oss en antydning på hvor lang tid det tar før reiseindustrien i Europa er normalisert.

Les mer >>
 
Toppen