Senaste nytt

Tonton på decemberäventyr i Syd- och Nordamerika

squeezen

Medlem
Mexico City (MEX) - München (MUC) - Stockholm (ARN)
Del 8 av flygturen!

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flight 12
Flight: LH521
Departure: MEX
Arrival: MUC
Flight time: 10h28m
Aircraft: A340-600

Flight 13
Flight: LH2414
Departure: MUC
Arrival: ARN
Flight time: 1h115m
Aircraft: B737-800

Det är 23 december och dags för sista etappen för att ta mig hem till Sverige. Tyvärr öppnade det inte upp sig någon plats i F, så jag fick möjligheten att testa Lufthansa C på longhaul för första gången. Jag hade dock förberett mig bra genom att ta med mig min LH F-pyjamas ombord. Innan avgång så gick crew runt i kabinen och delade ut pyjamaströjor - när de kom till. mig så tittade hon lite konstigt på mig innan jag förklarade att jag kom från F några dagar tidigare.

Rent krasst, LH Cs hårdvara är riktigt kass. Men servicen jag fick på denna flighten i C var extra ordinär. Jag är EBD, och jag är tämligen säker på att detta spelade in. Som enda person i kabinen hade jag seatblock. Som enda person i kabinen kom pursern ut och välkomnade mig speciellt. Som enda person i kabinen fick jag välja mat först av alla, trots att de påbörjade serveringen framifrån, och jag satt längst bak i främre delen av kabinen.
Jag åt, drack och spelade Football Manager rakt igenom hela flighten. Sov knappt 30 minuter, vilket i efterhand visade sig vara en dum idé :)

Väl på Munchens flygplats så hade jag 5h tills min flight skulle avgå mot Stockholm. F.ö första gången jag någonsin spenderar tid utomlands på julafton, även om det nu bara var i några timmar denna gången. Jag käkade frukost och duschade i loungen innan jag gick ut på mobiljakt. Efter en stunds uträkningar så insåg jag att jag kunde spara cirka 2000kr genom att köpa en ny iPhone här på flygplatsen gentemot att köpa en i Sverige. Sagt och gjort så avslutade jag semestern med en julklapp till mig själv.

Flighten München till Arlanda var lika händelsefull som alla intra-europaflighter brukar vara - således skedde ingenting spännande.


Dags för väskan att checkas in igen!
Visa bifogad bild 109425

Väskan har gått upp i vikt under semestern.
Visa bifogad bild 109426

Trevligt i hörnet längst bak.
Visa bifogad bild 109427


View from the wing!
Visa bifogad bild 109428

Mat ombord Lufthansa C
Visa bifogad bild 109429


Förstår mig inte på varför de förstör mangon och kiwin med denna äckliga chilikrydda?!
Visa bifogad bild 109430

FM! Har vi några mer här på BC som lirar?
Visa bifogad bild 109431

Tidig julklapp till mig själv!
Visa bifogad bild 109432

Seatblock på vad som skulle bli årets sista flight!
Visa bifogad bild 109433

Härligt att se Sverige igen!
Visa bifogad bild 109434


Klockan 12:14 på julafton stiger jag in genom dörren hos min syrra och möter min ena systerson! Riktigt härligt att vara hemma efter att ha varit på vift i 20 dagar. Speciellt glad att det inte blev några förseningar på hemresan. Normalt så föredrar jag ju det :)
Visa bifogad bild 109435

Summering
Vad ska man säga... Det är Maj 2020 och halva världen har stängt ner och vi går mot en ekonomisk kollaps. Jag kunde aldrig föreställa mig detta för några månader sedan.


Hösten 2019 (September-December) var utan tvekan den absolut grymmaste tiden jag har haft resemässigt - först min septemberresa, som jag också skrev rapport om, och nu denna. Sydamerikaresan hade såklart sina lows (läst protesterna i Bogota och knivrånet i Buenos Aires) men allt positivt från resan gjorde att det negativa kändes som småsaker i slutändan.

Historiskt sett har jag rest österut mot sydostasien, men framöver blir det nog ändring på det. Jag kommer definitivt att fortsätta resa mer mot Sydamerika. Det finns så sjukt mycket att se, och jag har bara skrapat på ytan av alla sevärdheter som finns i regionen.

Vi får se vad hur världsbilden ser ut i december 2020 - men jag hoppas verkligen att jag kommer iväg på något liknande äventyr då! Det börjar bli en vana att plocka ut semester då.

Tack alla (om det är någon) som har orkat läsa sig igenom - Hoppas det inspirerar någon iaf :)

Hur den slutgiltiga resrutten blev?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

/Tonton
KUNG, lika bra som vanligt
 

Bankiren

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Har inte hunnit läsa allt än, men som någon skrev så är det ju ransonering av reserelaterat material i dessa tider och man måste ju bunkra för sämre tider. :D
 
Toppen