Senaste nytt

Tips på resmål vecka 44?

Maja

Medlem
Att säga att det kliar i restarmen är ett understatement för tillfället. Jag har nu fått en möjlighet att kunna åka iväg vecka 44 när det är höstlov och började genast fundera på vart skulle vi kunna åka med tanke på ev. restriktioner, karantäner etc.

Vi kommer utgå ifrån Göteborg och kan vara borta i en vecka.

Från: Göteborg
Vart: ?
Hur många: 1-2 vuxna och 1 barn (11 år)
När: From em 23/10
Måste vara hemma: 1/11
Längd: 3-7 dagar
Bolag: Helst något bolag inom A*
Budget: max 30.000 SEK inkl. hotell och flyg. Men kan utökas om det kommer något oemotståndligt förslag.

Jag är öppen för alla tänkbara förslag vad som kan tänkas passa för en spontan höstlovsvecka där vi svenskar kan tänkas komma in och där det fungerar att turista någorlunda.

Har ni några tips? Tankar kring detta så dela gärna med er. Själv känner jag mig rätt nollställd för tillfället. Å ena sida så säger förnuftet att vi bör hålla oss hemma, men reslusten är väldigt stor för tillfället... :oops::eek:
 

Doctor-X

Medlem
Även om vecka 44 är relativt nära i tiden är det närmast omöjligt att veta läget ser ut om 4v, med tanke på vad som händer just i Europa och Sverige med kraftigt ökad smittspridning. Länder stänger sina gränser och ändrar regler snabbt nu igen.

Inte var där själv, men är själv sugen ett par dagar i Kiruna med ett besök i gruvan och på Ishotellet Jukkasjärvi :)
- Dit kommer du med SAS
- Det kommer inte finnas någon karantän eller restriktioner
 

NyfikenGrau

Medlem
Skulle jag boka något nu och resa om 4 veckor måste det vara helt klart att allt är helt avbokningsbart, utvecklingen går ju tyvärr åt fel håll i princip överallt nu. Ärligt talat tror jag att jag hellre skulle vänta till sista stund och se hur läget är då - det blir dyrare än att boka nu men man slipper oroa sig för om resan alls blir av. Gäller det nåt soligt ställe skulle jag ta Lissabon med TAP från CPH, mycket passande resmål för årstiden och antal dagar, smidig resa med TAP (Star) direkt från CPH på bra tider.
 

Maja

Medlem
TACK för alla förslag. Ska undersöka vart och ett av dem lite närmare och se vad de har att erbjuda.

Självklart måste det avbokningsbart då läget verkligen inte går åt rätt håll.
 

Palazzi

Medlem
Skulle nog säga att Italien ändå är det säkraste kortet, trots en andra våg, om man inte vill riskera att bli kvar på plats.

Det finns rykten som signalerar möjlighet till nedstängning framöver, men finner det osannolikt. Om det mot förmodan händer så hinner man hem innan det verkställs.
Jag skulle kanske passa mig för Ryanair som kan ställa in med kort varsel och även resor till mindre öar med få flygningar. Förslagsvis flyger man Lufthansa med byte; visade sig vara säkrast senast.

Enda platsen med garanterad värme vecka 44 är Lampedusa/Linosa men skulle se detta som lite av en chansning rent transportmässigt. Iofs kul reportage att läsa här sedan :rolleyes:
Satsa hellre på en storstad i södra Italien, där man kan göra annat om vädret bara leverera 16-17C. Palermo och Catania på Sicilien eller ofta bortglömda Lecce med flyg till Bari. Har man tur så blir det badväder och har man inte det så finns det nog att se ändå.
 

HCas

Medlem
Läget i UK är förvisso något instabilt men än så länge funkar det att komma hit - ingen karantän för inresande från Sverige, det mesta är öppet, och bra förbindelser om man behöver ta sig hem snabbt. Men tyvärr kan det ändras med kort varsel.
 

Maja

Medlem
Läget i UK är förvisso något instabilt men än så länge funkar det att komma hit - ingen karantän för inresande från Sverige, det mesta är öppet, och bra förbindelser om man behöver ta sig hem snabbt. Men tyvärr kan det ändras med kort varsel.
Har bokat hotell till fyndpris i december i London, men avvaktar och ser hur läget blir. Just nu känns det lite för osäkert för min del med tanke på utveckligen.

Jag skulle kanske passa mig för Ryanair som kan ställa in med kort varsel och även resor till mindre öar med få flygningar. Förslagsvis flyger man Lufthansa med byte; visade sig vara säkrast senast.

Ryanair är inget alternativ så det hoppar vi helt. Siktar på Lufthansa i så fall och Italien har varit på agendan. Är sugen på Milano, men vet inte riktigt hur läget är där sett till Corona.

Enda platsen med garanterad värme vecka 44 är Lampedusa/Linosa men skulle se detta som lite av en chansning rent transportmässigt. Iofs kul reportage att läsa här sedan :rolleyes:
Ja jisses, det hade kunnat bli något det. Värmen får bli nedprioriterad denna resa om vi kommer iväg. Det viktigaste nu är snarare att få lite miljöombyte, men att det samtidigt finns något att göra och att det känns säkert. Inte en helt lätt ekvation med rådande läge i världen.
 

011430121

Medlem
Res i Sverige!
Vår servicenäring behöver alla inkomster de kan få.
Jobb skapar jobb och det gynnat oss alla.
Det finns bra hotell med spa och andra aktiviteter, trevliga restauranger natur sköna områden
@Maja förmodligen har ni vänner som bor någon annanstans i vårt vackra land, besök dem, tänk vad de skall bli glada av att få besök av dig och de dina!
 
Toppen