Senaste nytt

Tips på hotell på Seychellerna

AtleFlyg

Medlem
Jag håller med dig, det är intressant hur man (även jag) förhåller sig till priser utomlands. Men det har nog att göra med helhetsupplevelsen. Flyg och boende är redan betalt och processat i hjärnan, men alla dagliga köp man gör ställs i relation till vad det kostar hemma. Jag upplevde detta väldigt markant när vi var i Thailand vs USA. Slutpriset för semestern vart ungefär samma +/- någon tusenlapp men alla var rörande överens om att USA resan var dyrare rent generellt. Intressant :)

Visst, i Thailand shoppade vi och åt betydligt me fritt från menyn, men jag tror det hela handlar om att om daglighandeln är billig då känner vi oss rikare. Även om vi betalar det dubbla för flygbiljetten utan att blinka.


Ja men det är ju halva grejen tycker jag att när man väl är på semester vill man ju bara kunna unna sig, äta och dricka gott och leva loppan.

Snålar, funderar och sparar gör man ju mellan resorna :)
 

Vic

Medlem
Prisexempel fritt från minnet:

Enkel måltid (typ 2 pizzor) på stranden för 2+1: 800sek

En läsk/öl på uteservering: 100sek

Hotell: från 3000sek/natt för ok standard. (Högsäsong)

Slår Norge alla gånger, nu är iof SEK en skräpvaluta men ändå.

Instämmer i vad någon annan skrev att priserna känns sjukt överdrivna... Var där 2v i juli-aug förra året och absolut, de fetaste resorterna är inte billiga per natt men SÅ dyrt är det inte att leva där utöver detta. Bodde på H Resort (Mahe, grymt bra på alla sätt), Raffles (Praslin, grymt bra på alla sätt) och Savoy (Mahe, undvik - sunkigt och otrevliga).

Nedan framgooglad bild är från en riktigt mysig och populär pizzeria på stranden Beau Vallon (Mahe) som var fullsatt varje kväll. 120 SCR är 75 spänn. Lokal seybrew kanske 35-40 spänn, lägg på en tia för en Budweiser.

photo3jpg.jpg



https://www.hresortseychelles.com/wp-content/uploads/2017/11/Ripples-Menu.pdf - restaurang på H Resort, 230 spänn för en middagsburgare. Allt är ju som bekant dyrare på hotellen.

https://www.hresortseychelles.com/wp-content/uploads/2017/11/Vascos-Menu.pdf - samma pris för typ pasta, pizza. husets vita 90 spänn, vad jag minns kostade en öl på hotellet 50-70 kr och runt 25-30 kr styck för 50cl burk i butik.

Tycker inte man ska bli avskräckt från Seychellerna pga levnadskostnaderna mao, tycker t.ex. NYC är klart dyrare med sales tax+drickskulturen. Är man ute i hyfsad tid går det att få bra deals på hotellen, också. Grymt ställe är det!
 

taxvalp

Medlem
Tycker inte man ska bli avskräckt från Seychellerna pga levnadskostnaderna mao, tycker t.ex. NYC är klart dyrare med sales tax+drickskulturen. Är man ute i hyfsad tid går det att få bra deals på hotellen, också. Grymt ställe är det!

+1 på det. Som svensk är man ju lite skadad vad gäller höga priser på alkohol. Priserna på vin och sprit på resorten för oss häromåret var ungefär som på ett hyggligt ställe i Stockholm men där brukar man inte kunna sitta barfota i sanden och se på solnedgången. Ja, det är dyrt, men priserna kommer knappast som en överraskning för en medveten resenär (och det är ju alla som läser detta).

Om man sitter och tvångsmässigt räknar om alla priser på menyerna till SEK blir det ingen trevlig semester så knepet är att släppa det och bara njuta av vistelsen. Sedan får det möjligen bli korv med makaroner när man kommer hem, men det är en annan sak...
 

AtleFlyg

Medlem
Priserna på vin och sprit på resorten för oss häromåret var ungefär som på ett hyggligt ställe i Stockholm men där brukar man inte kunna sitta barfota i sanden och se på solnedgången

Håller med om det.
Skillnaden är väl egentligen det att hemma äter man kanske inte ute 19dgr på raken 3 mål om dagen ‍♂️
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Håller med om det.
Skillnaden är väl egentligen det att hemma äter man kanske inte ute 19dgr på raken 3 mål om dagen ‍♂️
Kunde inte sagt det bättre själv!

Har jag förstått det rätt att Seychellerna tar ovanligt mycket betalt för att man ska få husera två (eller ett) små barn på rummet? Jag har precis fått barn nummer två. Med första barnet brukade vi inte ens ange att vi hade ett barn med oss och det var aldrig några problem då barnet sov i vår säng, förutom på ett ställe i Auckland (barn helt förbjudna där).
 

Homer

Medlem
Inte Mauritius, har funderat på det flera ggr, även i år men hör från flera att resorterna är fina men utanför sunkigt och inget att se. Intressant att höra om någon som varit där kan ge en nyanserad bild?
.


Sevärdheterna på ön ser man på 3 dagar med hyrbil, fast slappa några dagar på en lyxig resort är ju trevligt.
De offentliga stränderna är däremot inte speciellt trevliga.

Vill man se fin natur, höga berg, djupa dalar och aktiva vulkaner kombinerar man
med Reunion, som bara är en 45mins flygtur bort Reunion Island Tourism Board - On land.
Där finns däremot få/inga bra stränder.
 

Kimmen00

Medlem
Ja, Kuredu på Maldiverna men det var längesedan. Tips där var väl att flyga (ej båt) till ”din” atoll och att du givetvis måste betala det din resort tar för öl och snickers... finns ju inga alternativ. Vi sportdyker så då fanns det mycket att göra men annars är det ju risk för lite lappsjuka på maldiverna om man är den aktiva typen.

Inte Mauritius, har funderat på det flera ggr, även i år men hör från flera att resorterna är fina men utanför sunkigt och inget att se. Intressant att höra om någon som varit där kan ge en nyanserad bild?

Årets tropikresa blir Costa Rica, tacksam för tips där! Bara flyg bokat än så länge.

Vi var på Mauritius förra påsken. Hela familjen tyckte det var grymt.
Snorklingen var otroligt bra, som att bada i akvarium. Jämfört med andra ställen vi vart på (Mexico, Karibien, Thailand, Borneo, Okinawa, Röda Havet) så var det bland topp tre gällande fiskliv och framförallt oförstörda koraller! Röda Havet och utanför Borneo kanske var snäpppet bättre men marginellt. Vi var ute och snorklade varje dag och dök ett par ggr.
Simmade med delfiner som kom otroligt nära.
Vi var på två olika resorts var dyra men väl värt det om man tog All Inclusive, grymt bra kvalité på maten och bra service med fika, både med och utan alkohol :). Om man INTE tog All Inclusive lär man vara lurad då våra middagar för fyra ofta slutade på 1500-2000 sek (man fick kvitto med totalsumman som sedan nollades ut).
Sugar Beach och Ravenala. Sugar Beach var riktigt upper class, 5* med fine dining, byxtvång för män på kvällarna. Stora pooler, gratis vattensporter och snorkelturer, stora fina rum etc. Alla var otroligt nöjda. Ravenala lite lägre klass (4*) men ändå ett riktigt bra hotel. Mysigt med barer och restauranger nere vid vattnet. Paddla kanot i floder och promenera i regnskog till vattenfall.
Vi var även en del turer till publika stränder som tex Trou aux Biches, som vi ansåg väldigt trevlig (och lokal!).
Shoppade en dag i huvudstaden. Kunde man ha och mista.
Tog med oss X liter rom hem. Det fanns en extrem uppsjö av olika rom-sorter, från megabilligt till svindyrt.
 
Last edited:

Mikado

Medlem
Bokade just Kempinski Seychelles Resort, Baie Lazare.
Ngn som bott där? :rolleyes:
Bodde där första veckan i mars i år, mycket nöjda med hotellet, servicen, maten, stranden, ja allt egentligen. Buffén var sådär tyckte vi, dyr och inte så bra så bättre att satsa på a la carte-restaurangerna. Finns en sushimeny om man frågar också med lite tapas, poke bowl osv. Ganska höga priser på framförallt dryck men om man tar hotellets bil till entrén så tar det kanske fem minuter att gå till en liten by. Där finns ett par supermarkets, bankomat och en liten lokal restaurang där man kan ta sig en öl för rimligare priser (de hade mat också men det testade vi inte). I övrigt ganska långt till restauranger, taxi eller hyrbil som gäller. Men mycket bra hotellval skulle jag säga, vill gärna åka tillbaka någon gång!

Förresten om ni firar något när ni är där, meddela hotellet i förväg. Vi fick både en flaska bubbel vid ankomst (bröllopsresa) och ytterligare en flaska mitt i veckan när vi firade förlovningsdag (det hade jag inte en tanke på att vi skulle få).
 
Toppen