Senaste nytt

Tips på bra appar

Berglund

Medlem
Seriös fråga: Vad hade det kostat (ungefär) att utveckla en app som har det bästa av funktioner från alla appar? En slags top-of-the-line-BC-edition travel app?
Man kan få fantastiska saker programmerade åt sig för ett par tusen USA dollar på exempelvis Freelancer.com. Där finns många alldeles utmärkta programmerare, kanske med särskild tyngdpunkt från Indien och Pakistan som är alldeles utmärkt kompetenta.

Man måste bara lägga ner SJÄL och HJÄRTA i en otroligt exakt projektbeskrivning redan från början. Det är den som de ger sina anbud efter och varje avvikelse som uppstår blir det ofta gnäll eller tillägg. Blir det problem får man kalla in medlare från Freelancer och då är det väldigt viktigt exakt vad som står i själva projektbeskrivningen. Vill man ha daglig eller veckovis avstämning och uppföljning bör man skriva det också, redan från början!

Utan att ha kikat på vad du menar skulle inkluderas så får man ganska mycket för $4-5000 USD. Många projekt är betydligt mindre än så, men vid ett par tusen dollar får du också kvalificerat folk som ger anbud och inte bara nya användare som försöker bygga upp sin portfölj.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Man kan få fantastiska saker programmerade åt sig för ett par tusen USA dollar på exempelvis Freelancer.com. Där finns många alldeles utmärkta programmerare, kanske med särskild tyngdpunkt från Indien och Pakistan som är alldeles utmärkt kompetenta.

Man måste bara lägga ner SJÄL och HJÄRTA i en otroligt exakt projektbeskrivning redan från början. Det är den som de ger sina anbud efter och varje avvikelse som uppstår blir det ofta gnäll eller tillägg. Blir det problem får man kalla in medlare från Freelancer och då är det väldigt viktigt exakt vad som står i själva projektbeskrivningen. Vill man ha daglig eller veckovis avstämning och uppföljning bör man skriva det också, redan från början!

Utan att ha kikat på vad du menar skulle inkluderas så får man ganska mycket för $4-5000 USD. Många projekt är betydligt mindre än så, men vid ett par tusen dollar får du också kvalificerat folk som ger anbud och inte bara nya användare som försöker bygga upp sin portfölj.

OT:
Använder det också ibland (tillsammans med några konkurrerande sidor) när jag behöver utveckla interna tjänster.
Fungerar mestadels bra, och tror din uppskattning av pris är rimlig.

Din prisindikation är ungefär som de bud jag fått för det som kostar 350.000kr i Sverige.
Ungefär 7-8x pengarna har jag räknat med för svensk utveckling, och beroende på ambitionsnivå kan det ibland vara värt det.

Ibland, när man hittar rätt person, så kan den högre summan vara värt det för att slippa ”städa upp” längre fram. Betalade i vintras en summa, för en MVP, som fick folk att höja på ögonbrynen. Men såhär i efterhand hade jag betalat än mer, för det var en nivå på leverans jag aldrig tidigare mottagit (detta var i Sverige).
 

mha321

Medlem
Man kan få fantastiska saker programmerade åt sig för ett par tusen USA dollar på exempelvis Freelancer.com. Där finns många alldeles utmärkta programmerare, kanske med särskild tyngdpunkt från Indien och Pakistan som är alldeles utmärkt kompetenta.

Man måste bara lägga ner SJÄL och HJÄRTA i en otroligt exakt projektbeskrivning redan från början. Det är den som de ger sina anbud efter och varje avvikelse som uppstår blir det ofta gnäll eller tillägg. Blir det problem får man kalla in medlare från Freelancer och då är det väldigt viktigt exakt vad som står i själva projektbeskrivningen. Vill man ha daglig eller veckovis avstämning och uppföljning bör man skriva det också, redan från början!

Utan att ha kikat på vad du menar skulle inkluderas så får man ganska mycket för $4-5000 USD. Många projekt är betydligt mindre än så, men vid ett par tusen dollar får du också kvalificerat folk som ger anbud och inte bara nya användare som försöker bygga upp sin portfölj.

Att programmera en app för sådant borde gå på mindre än så. Om man nu räknar programmeringen av appen.

Men som du nämner ligger en del del av kostnaden i att faktiskt skriva en riktigt riktigt bra spec. Gör man inte det får man antingen ett betydligt sämre resultat eller en högre kostnad i och med omtag.

Däremot tror jag den stora begränsningen och kostnaden för en sådan här app ligger i data och avtal. Om man ska kunna leverera den typen av funktioner som efterfrågas här så måste man ha tillgång till de stora GDSerna, och garanterat flera stycken. Och dessutom med licens att leverera just den här typen av tjänst ovanpå dem. Och med tanke på att försäljning av den typen av tjänster är en av deras stora i inkomstkällor så misstänker jag att en sådan väldigt snabbt drar iväg och faktiskt är dyrare än utvecklingen. Och framförallt är det en löpande kostnad som blir svår att förena med en app som bara ska ha inköpskostnad tex...
 

intuition

Medlem
Det har ju funnits riktigt bra appar, typ Worldmate, som försvann för att GDS:erna inte ville. Om jag minns rätt ställdes bl.a. krav på att appens utgivare skaffade avtal med varje enskilt bolag vars bokningar de ville accessa. Bara volymen på avtal gör det nästan omöjligt. Men också att varje flygbolag har ju en egen app och ser antagligen den som sin "walled-garden". Man vill helt enkelt inte att det ska vara lätt för en resenär att använda sig av andra flygbolag.
 

intuition

Medlem
Av någon anledning har jag fullt med SAS-flyg den närmaste tiden. Upptäcker då att tripit har problem att läsa SAS bekräftelsemail?!

Första testet hamnad i unfiled items. De flesta resedetaljer hade lästs in förutom avresedatum. Jag rättade manuellt, skapade upp en resa ("Trip") och la till flyget som en del av resan ("Plan").

Skickad ett par bekräftelser till och då hamnade allt i unfiled. Nu hade inga data känts igen, dvs hela bekräftelsen var oläslig för tripit. Väldigt konstigt, bekräftelsemailen ser ju helt likadana ut!

Är det ofta så att tripit har problem med SAS-bekräftelser? Och i så fall, vilken reseapp använder ni för att spåra sådant som schema-ändringar, ändrad flygplantyp och inställda flyg?
 
Av någon anledning har jag fullt med SAS-flyg den närmaste tiden. Upptäcker då att tripit har problem att läsa SAS bekräftelsemail?!

Första testet hamnad i unfiled items. De flesta resedetaljer hade lästs in förutom avresedatum. Jag rättade manuellt, skapade upp en resa ("Trip") och la till flyget som en del av resan ("Plan").

Skickad ett par bekräftelser till och då hamnade allt i unfiled. Nu hade inga data känts igen, dvs hela bekräftelsen var oläslig för tripit. Väldigt konstigt, bekräftelsemailen ser ju helt likadana ut!

Är det ofta så att tripit har problem med SAS-bekräftelser? Och i så fall, vilken reseapp använder ni för att spåra sådant som schema-ändringar, ändrad flygplantyp och inställda flyg?

Jag vidarebefordrar enbart biljetterna från SAS till Tripit, och det funkar kanon så sent som igår. För uppdateringar i flygschema etc anvädner jag App in the air.
 

intuition

Medlem
Intressant, då är det ju något promblem med antingen mina mail (eller mailprogram) eller med inställningar i tripit.

Vidarebefordrar du du bokningsbekräftelsen (Ämne: Din flygning [...] Bokning [...]) eller mailet som har själva e-ticket bifogad?
Är dina mail från SAS på svenska eller engelska?
Har du någon språkinställning i tripit?
 
Intressant, då är det ju något promblem med antingen mina mail (eller mailprogram) eller med inställningar i tripit.

Vidarebefordrar du du bokningsbekräftelsen (Ämne: Din flygning [...] Bokning [...]) eller mailet som har själva e-ticket bifogad?
Är dina mail från SAS på svenska eller engelska?
Har du någon språkinställning i tripit?
Jag har engelska inställt.

Jag vidarebefordrar detta mejl, direkt från telefonen (mail, iOS)

4e41ea3d096ee5d3c75b9d85d03c2eb5.jpg
 

011430121

Medlem
Jag tycker att Swedavia appen är bra där för skriver jag i denna tråd
I min Apple telefon har jag inga problem med Swedavia appen, men på paddan kan jag inte använda appen, har gått bra i alla år, men helt plötslig så fungerar den inte.
Har tagit bort den laddat ner på nytt, startat om paddan o.s.v
På telefonen har jag iOS14.4.2, paddan har jag iOS12.5.2 vet inte om det har någon betydelse.
@fcx har kollat men inte ens han kan lösa problemet.
 

RickardG

Medlem
Jag tycker att Swedavia appen är bra där för skriver jag i denna tråd
I min Apple telefon har jag inga problem med Swedavia appen, men på paddan kan jag inte använda appen, har gått bra i alla år, men helt plötslig så fungerar den inte.
Har tagit bort den laddat ner på nytt, startat om paddan o.s.v
På telefonen har jag iOS14.4.2, paddan har jag iOS12.5.2 vet inte om det har någon betydelse.
@fcx har kollat men inte ens han kan lösa problemet.
Nu skriver du inte vilken iPad du har, men appen kräver iOS 10.3 eller senare. Den fungerar för mig på iPad Pro
 
Toppen