Senaste nytt

[Tips] När man bokar hotellrum i långt förväg

Dr. Miles

Expert
Hur ofta ser du detta när du bor på hotell? Jag har förvisso bara runt 100 nätter per år, men aldrig sett att någon som bokat via Hotels.com blivit nekad.

Du är också helt säker på att det är en mailbekräftelse och allt är bokat helt korrekt alla gånger?

För att vara en person som alltid tycker man skall ha källor innan man skriver så tycks din uppfattning om just detta vara ganska löst underbyggd.
Jag kan inte säga att det är jättevanligt förekommande men det hönder då och då.

Sist var det när jag checkade in på hotellet i Taoyuan, Taipei.
Personalen i reception kunde inte hittta min bokning som bokades via Hotels.com.
Det löste sig dock när han ringde till Hotels.com kundtjänst.
 

mha321

Medlem
Hur ofta ser du detta när du bor på hotell? Jag har förvisso bara runt 100 nätter per år, men aldrig sett att någon som bokat via Hotels.com blivit nekad.

Jag har inte sett någon bli nekad, men ett antal gånger sett folk som checkar in (inklusive vänner till mig där jag stått bredvid, men min bokning varit ok). Detta har främst varit på små lokala hotell, har sett det tex i Italien och Frankrike (utanför storstäderna).

Processen där verkar i princip vara att Hotels.com skickar ett automatiskt mail till hotellet med vilka av deras rum som deras kunder har bokat och sedan är det någon på hotellet som manuellt lägger in det. Och då sker det enkelt misstag. Kan tänka mig att större kedjor har bättre system, men men ska inte vara så säker på alla...
 

Johanna

Medlem
Jag har bokat en del via hotels.com men aldrig blivit nekad. Dock ett hotell mitt inne djungeln i Mexico som hade problem att hitta bokningen. Naturligtvis var det den enda bokningen jag glömt skriva ut i pappersform och inget wifi fanns det. Fick hjälp av några snälla engelsmän som kunde spanska som hjälpte oss.

Däremot fick jag inget rum på ett Hilton i London som var bokad via deras sida. De hävdade att rummet var trasigt men managern försa sig när hon sen mailade mig och bad om ursäkt. Löste sig via en svit på ett hotell 200 meter bort.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Nuförtiden har i alla fall vissa svenska hotel automatiska bokningar, allt går via en interface, dock är det typ 30 min Delay på hotels/expedia bokningar vilket kan vara varför inte bokningar syns om man dyker upp 5 min efter man gjort en bokning
Sen så är hotell receptionister som regel jävligt dåliga på att göra bokningar. Vissa ställen har ingen bokningsavdelning utan det sitter en vanlig Svensson med 70 incheck, ringande telefoner och mail att svara på samt göra 100 bokningar.

sen har jag som regel haft riktigt värdelösa kollegor på vissa som hotell jag arbetat på tidigare som rent ut sagt skitit i att göra bokningar för deras telefoner har varit viktigare.
 

Steve

Medlem
Jag kan bekräfta att den taktik som @Dr. Miles beskriver i denna tråds första inlägg fungerade utmärkt för en New York-vistelse nästa vecka. Bokade mina hotell (Hiltonkedjan) för 2-3 månader sedan med avbokningsbar rate och idag när jag kollade på nytt så sparar jag nästan 100$/natt på att boka på nytt.
 
Toppen