Senaste nytt

[Tips] Hur söker man Deals från olika delar av världen?

Skulle ni vilja kommentera ifall jag har gjort rätt med följande. Jag hittade detta på ITA Matrix:

NewYork.jpg

Om vi antar att detta är en deal, kan man då "reverse engineer:a" den utan ExpertFlyer? Jag noterade att om jag klickar på Rules så dyker det upp en massa regler som påminner om de man hittar i olika deals här på forumet och jag hittade en kod (OLV0EUS) som jag misstänker är fare basis. Kommentarer?
 
Skulle ni vilja kommentera ifall jag har gjort rätt med följande. Jag hittade detta på ITA Matrix:

Visa bifogad bild 26889

Om vi antar att detta är en deal, kan man då "reverse engineer:a" den utan ExpertFlyer? Jag noterade att om jag klickar på Rules så dyker det upp en massa regler som påminner om de man hittar i olika deals här på forumet och jag hittade en kod (OLV0EUS) som jag misstänker är fare basis. Kommentarer?

Det er netop fare basis du har fundet. Er det en deal? Det er absolut en skarp pris (Husk det er DKK hvis du ikke har valgt det skal være SEK), men om det er en deal ved jeg ikke...

Det der kan gøre en god pris til en deal, er hvis den tillader stopovers og/eller giver mulighed for at lave alternative ruter. Denne fare bruger MPM systemet:

AY: OLV0EUS skrev:
/VIA THE ATLANTIC/ MPM 4618
MILEAGE SYSTEM APPLIES BETWEEN ORIGIN AND DESTINATION
MILEAGE SYSTEM APPLIES ORIGIN TO DESTINATION.

I dette tilfælde er der kun mulighed for at flyve direkte og så vidt jeg ved er der ikke super mange point/miles/avios i Finnairs O-klasse.


Nogen der ved hvordan det funker med MPM?? CPH-HEL-JFK = 4673miles og MPM=4618miles!

Edit:
Det der kunne gøre denne ekstra interessant, er at basefare kun er 11$, der er et højt brændselstillæg (YQ) samt at den tillader både End-On-End og Side-Trips....
 
Last edited:

agehall

Medlem
Skulle ni vilja kommentera ifall jag har gjort rätt med följande. Jag hittade detta på ITA Matrix:

Visa bifogad bild 26889

Jag vet inte vad du menar med "rätt" - du har ju fått ett sökresultat så jag vet inte vad som skulle kunna vara fel...

Om vi antar att detta är en deal, kan man då "reverse engineer:a" den utan ExpertFlyer? Jag noterade att om jag klickar på Rules så dyker det upp en massa regler som påminner om de man hittar i olika deals här på forumet och jag hittade en kod (OLV0EUS) som jag misstänker är fare basis. Kommentarer?

Du får inte routingregler på Matrix, så det är svårt att veta hur du kan flyga på den fare basis du får upp, vilket egentligen är det intressanta. Att hitta billiga flighter A-B är inte så svårt.

Sedan antar jag att du är arbetslös och lever på tiggeri (no offence!), för annars värderar du din tid på tok för lågt. Man kan absolut använda ITA Matrix för att hitta deals, men du kommer att bränna många timmar i onödan på det jmf med att bara knappa in stadspar i ExpertFlyer och sedan titta på alla fares mellan dessa och ha enkel tillgång till både fare rules och routing.

Nogen der ved hvordan det funker med MPM?? CPH-HEL-JFK = 4673miles og MPM=4618miles!

Dels får man överskrida MPM med upp till 25% mot tillägg. Dels så räknas MPM mellan CPH och JFK just mellan CPH och JFK, inte via HEL...
 

Dr. Miles

Expert
Som jag skrev i en annan tråd, skaffa ExpertFlyers månatlig abonnemang. Det kostar bara ca 10 USD per månad och du får använda din tid mycket effektivare än du gör idag.

T ex Etihad Airways (EY) har lite intressant Economy class fare (Fare basis: ULAPRTDK) från Köpenhamn som kostar 1.500 DKK exkl. skatter.
Denna fare tillåter en fri stopover och ytterligare en stopover för 50 USD.
Men utan tillgång till routingreglerna (som du inte kan se på ITA Matrix) missar du en viktig info som du kunde ha haft en stor nytta av när du planerar din resa.

EY:ULAPRTDK skrev:
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. CPH-AB/EY-BER/DUS-AUH-AAN/DXB-AUH-HKG
2. CPH-AB/EY-BER/DUS-AUH-HKG
3. CPH-AF/EY-PAR-AUH-AAN/DXB-AUH-HKG
4. CPH-AF/EY-PAR-AUH-HKG
5. CPH-EY/JU-BEG-AUH-AAN/DXB-AUH-HKG
6. CPH-EY/JU-BEG-AUH-HKG
7. CPH-EY/KL-AMS-AUH-AAN/DXB-AUH-HKG
8. CPH-EY/KL-AMS-AUH-HKG
9. CPH-EY/SK-ATH/BRU/DUS/FRA-AUH-AAN/DXB-AUH-HKG
10. CPH-EY/SK-ATH/BRU/DUS/FRA-AUH-HKG
11. CPH-EY/SK-GVA/PAR-AUH-AAN/DXB-AUH-HKG
12. CPH-EY/SK-GVA/PAR-AUH-HKG
13. CPH-EY/SK-LON/MAN/MIL/MUC-AUH-AAN/DXB-AUH-HKG
14. CPH-EY/SK-LON/MAN/MIL/MUC-AUH-HKG
15. CPH-EY/SN-BRU-AUH-AAN/DXB-AUH-HKG
16. CPH-EY/SN-BRU-AUH-HKG

10 USD är mindre än 70 SEK så om du bor på ett billigare hotell en natt eller hitta en billigare flygbiljhett så sparar du det direkt.
 

pep

Medlem
Meget interessant scenario og pris, tak til Dr. M. Jeg forstår dog overhovedet ikke disse omveje frem og tilbage fra AAN/DXB (nr. 1,3,5,7,9,11, 13, 15 ovenfor) ? Hvorfor ikke AUH-HKG direkte?
 

staff

Medlem
Meget interessant scenario og pris, tak til Dr. M. Jeg forstår dog overhovedet ikke disse omveje frem og tilbage fra AAN/DXB (nr. 1,3,5,7,9,11, 13, 15 ovenfor) ? Hvorfor ikke AUH-HKG direkte?
Eftersom Etihad inte flyger (?) till DXB eller AAN så är det väl marktransport (med EY-flightnummer) som gäller. Alltså, förutom i Abu Dhabi så kan du göra stopover i Dubai eller i Al Ain på vägen till Hong Kong. Antar att man på Etihad vill locka över resenärer från Emirates med att erbjuda stopover i Dubai, varifrån och -till man transporterar sina passagerare i buss från AUH.
 
Toppen