Senaste nytt

Tips för ny Amex Platinum-användare

lucasd

Medlem
Hej!

Ansökte i måndags om ett Amex Platinum och hem det redan idag. Jag blev godkänd direkt på skärmen. Sedan tidigare har jag ett SAS Amex Premium där jag nått 2-4-1 vouchern tidigare i år.

Jag har läst en del på forumet om tips och saker att tänka på för Amex Platinum - men det finns inte supermycket skrivet om det. Status på hotellprogram, hyrbilsfirmor och liknande tänkte jag ta tag i och ansöka om. Några tips gällande det?

Något tips vid fördelning av spend? Har som sagt redan ett Amex Premium. Förstod det som att bäst är att använda Platinum utomlands och Premium inom Sverige för att få så hög utväxling till EB-poäng som möjligt - framförallt tills vouchern nås.

Allt tips mottages tacksamt! Beklagar om det finns någon liknande tråd, men har ej kunnat finna det :)
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
Om du har ett Amex Premium så skall du naturligtvis se till att uppnå 150 000 kr i spend på det kortet för att nå vouchern. Därefter får du räkna var det blir bäst att spendera, på Premiumkortet eller på Platinumkortet. Jag har inte möjlighet att räkna själv just nu.

Tänk på att de nya försäkringsreglerna är mycket stränga och tydliga med att du erhåller försäkring från det kort som du har betalat minst 75% av resan med. Det går alltså knappast att boka och betala SAS resan med Premiumkortet (för att få 30p/100kr) och sedan ta resten med ditt Platinum.
 
Ladda ner Amex Nu-appen. Då får du info om vip-event samt förtur till bordsbokningar på populära restauranger. Bor du däremot utanför någon av de tre storstäderna kan du lika gärna låta bli.

Glöm inte att du har fasttrack på Arlanda och Landvetter. Du har även tillgång till lounge på Arlanda samt kan hämta mat på Pressbyrån på Landvetter. Reser du till USA kanske du har vägarna förbi en Centurion-lounge. Även fasttrack och lounge på Globen.
 

lucasd

Medlem
Om du har ett Amex Premium så skall du naturligtvis se till att uppnå 150 000 kr i spend på det kortet för att nå vouchern. Därefter får du räkna var det blir bäst att spendera, på Premiumkortet eller på Platinumkortet. Jag har inte möjlighet att räkna själv just nu.

Tänk på att de nya försäkringsreglerna är mycket stränga och tydliga med att du erhåller försäkring från det kort som du har betalat minst 75% av resan med. Det går alltså knappast att boka och betala SAS resan med Premiumkortet (för att få 30p/100kr) och sedan ta resten med ditt Platinum.
Ladda ner Amex Nu-appen. Då får du info om vip-event samt förtur till bordsbokningar på populära restauranger. Bor du däremot utanför någon av de tre storstäderna kan du lika gärna låta bli.

Glöm inte att du har fasttrack på Arlanda och Landvetter. Du har även tillgång till lounge på Arlanda samt kan hämta mat på Pressbyrån på Landvetter. Reser du till USA kanske du har vägarna förbi en Centurion-lounge. Även fasttrack och lounge på Globen.

Tack! Uppskattas :D
 
Tänk på att de nya försäkringsreglerna är mycket stränga och tydliga med att du erhåller försäkring från det kort som du har betalat minst 75% av resan med. Det går alltså knappast att boka och betala SAS resan med Premiumkortet (för att få 30p/100kr) och sedan ta resten med ditt Platinum.

WHAT?! Det suger ju! Hur fasen kan jag ha missat det?! Halva anledningen till varför jag har platinum är ju försäkringen, men jag handlar nästan aldrig på det :(
 

Hafermann

Medlem
Ladda ner Amex Nu-appen. Då får du info om vip-event samt förtur till bordsbokningar på populära restauranger. Bor du däremot utanför någon av de tre storstäderna kan du lika gärna låta bli.

Glöm inte att du har fasttrack på Arlanda och Landvetter. Du har även tillgång till lounge på Arlanda samt kan hämta mat på Pressbyrån på Landvetter. Reser du till USA kanske du har vägarna förbi en Centurion-lounge. Även fasttrack och lounge på Globen.
Utöver Centurionloungerna i USA finns det en mycket trevlig i Hong Kong. Glöm inte extrakort till ev respektive, som får samma fina fördelar som du med eget kort (tillträde till Pontus osv).
 

BAS

Medlem
  • Hilton är nog det hotellprogram jag har mest nytta av. Gratis frukost och uppgradering nästan varje gång.
  • Priority Pass är bra när man inte har tillgång till lounge, finns på många flygplatser, tyvärr är det ofta ganska trötta lounger som ingår.
  • Hertz CDP-kod för Amex Platinum ger så pass bra priser att det mest är bortkastad tid att jämföra med andra hyrbilsfirmor (om man nu inte kan få typ 10000 eurobonuspoäng hos Avis)
  • Fine Hotels & Resorts (FHR) ger förutom gratis frukost och uppgradering även 100 $ / € till att spendera på hotellet för till exempel middag eller spa. Gäller fast man bara bokar 1 natt. Här ska man dock jämföra med andra priser då det ibland kan vara mycket dyrare. Men det kan till och med vara billigare än att boka via FHR, särskilt som de ibland har 3:e eller 4:e natten gratis.
Använder en del annat också, som fast track och Pontus på Arlanda samt övriga hotellprogram, men det är rätt självklart antar jag ;). Annars är ovan det jag personligen tycker är bäst.
 
Toppen