Senaste nytt

THAI First Class Lounge nekad inträde! (vid ankomst med THAI First)

Pushback

Medlem
Jag ankom till Bangkok med TG i First Class från CDG och blev upphämtad vid gate men nekades inträde till First loungen och hänvisades istället till Business loungen.

Anledningen de uppgav är att jag varken reste vidare med TG (C eller F) eller med *A i First.

Min fortsatta resa var till SIN + MNL i Business resp First med SQ.

Biljetten med destination MNL är i sin helhet en First Class biljett.

Är deras argument rätt eller fel?

Jag hittar varierande info, bla en länk till Thai Airways egen web som motstrider deras argument ang access till First Class loungen på BKK:

Thai Airways International - Inflight Service
 

Kricka

Medlem
Tyvärr är det väl som pep säger ovan att man tittar på ditt boardingkort och där står
ju "bara" Business Class - alltså släpper de inte in dig. Tycker själv att de borde ha
en viss flexibilitet när du reser på en First-biljett !
 

JacobGBG

Medlem
Enligt Thai's hemsida:

Lounge Access :
Royal First Class passengers departing same day on TG operating flight
*One guest allowed
First Class passengers departing same day on any Star Alliance operating flight
*One guest allowed

Så expediten gjorde formellt rätt i detta fall även om det är lite fyrkantigt.
 

jumbooze

Medlem
Som jag har förstått att som Thai F arrival så måste man åka vidare med en Thai flyg minst C för att komma in.
Hittar inte länken nu men jag har läst detta.
 

adam1000

Ny medlem
Har rest med Thai i många år och måste medge att resebolagets attityd och service har chanserat, speglar numera samma "plastighet" som Thailand i stort. Rekommenderar Singapore, Quatar eller Finnair.

Thai Airways ligger också med på listan av de tio farligaste flygbolagen att åka med.


De 10 farligaste: ( ju högre siffra desto farligare)
51. SkyWest Airlines
52. South African Airways
53. Thai Airways
54. Turkish Airlines
55. Saudia
56. Korean Air
57. GOL Transportes Aéreos
58. Air India
59. TAM Airlines
60. China Airlines

http://www.svd.se/resor/finnair-ar-sakrast-i-varlden_7852606.svd
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Det är aldrig en rättighet att få tillgång till första klass lounge vid ankomst när anslutningsflyget är i business class. Enligt de regler som finns uppsatta är det kabinklassen på avgångsflyget som styr vilken/vilka lounger man har tillträdet ill.

Vissa flygbolag erbjuder första klass lounge även vid ankomst, exempelvis Lufthansa i Frankfurt och Swiss i Zürich, andra gör det inte, exempelvis Singapore Airlines i Singapore.
 

jumbooze

Medlem
Vissa flygbolag erbjuder första klass lounge även vid ankomst, exempelvis Lufthansa i Frankfurt och Swiss i Zürich, andra gör det inte, exempelvis Singapore Airlines i Singapore.

Jag tror jag läst att man kom in i Private room vid ankomst i F och vidare med SQ C men jag lämnar stor brasklapp för Jacob's insikter i detta ämne är stort :D
 
Som jag har förstått att som Thai F arrival så måste man åka vidare med en Thai flyg minst C för att komma in.
Hittar inte länken nu men jag har läst detta.

Exakt. Jag flög HKG-BKK-MEL, första sträckan i F och andra sträckan i C (dom erbjuder inte F till MEL). Blev hämtad med golfbil till loungen. Sitter faktiskt i Royal Orchid First Class loungen i BKK just nu och skriver detta, vilken slump :)
 
Toppen