Senaste nytt

Thai Airways ansöker om konkurs

P-L

Medlem
Osäker på om det här är rätt tråd men vad händer med existerande Star Alliance-bokningar med Thai-flygningar nu? Kommer SAS kontakta en eller ska man bara avboka själv?
 

Nicke_111

Ny medlem
Kan hända bolaget har annat att tänka på än att betala ut "några få" biljettersättningar just nu... Typ, tjaaa rädda 22000 arbetsplatser?

Självklart förstår jag att betala ut biljettersättningar inte är prio för bolaget just nu, tycker dock min frågeställning var ganska berättigad. Tolkar då ditt svar som att du förespråkar att redan nu kontakta Amex för vidare assistans.
 

palmen

Moderator
Osäker på om det här är rätt tråd men vad händer med existerande Star Alliance-bokningar med Thai-flygningar nu? Kommer SAS kontakta eller ska man bara avboka själv?
Innan det ställts in lär inte sas göra något över huvud taget
 
  • Gilla
Reactions: P-L

ryrojo

Medlem
Självklart förstår jag att betala ut biljettersättningar inte är prio för bolaget just nu, tycker dock min frågeställning var ganska berättigad. Tolkar då ditt svar som att du förespråkar att redan nu kontakta Amex för vidare assistans.

Samme situasjon her, har ventet 1 måned uten hell. Sendte krav til Mastercard idag etter nyheten.
 

mha321

Medlem
Osäker på om det här är rätt tråd men vad händer med existerande Star Alliance-bokningar med Thai-flygningar nu? Kommer SAS kontakta en eller ska man bara avboka själv?
Om de går igenom rekonstruktion är det ju inte säkert att flygningarna inte utförs. Om det är nogot som liknar amerikanska chapter 11, så gick ju tex de flesta amerikanska bolagen igenom det utan att ställa in så mycket.
 
  • Gilla
Reactions: P-L

apknug

Medlem
Fast “File for bankruptcy” betyder att ansöka om konkurs. Att sedan en sådan ansökan troligen leder till rekonstruktion a la amerikansk chapter 11 som det nämns i artikeln är något helt annat och det vet vi inte om det blir utgången. Rubriken är inte missvisande på något sätt.
Javisst, för den del av läsarna som är insatt i insolvens lagstiftningen i Thailand är det troligen tydligt att det inte är nåt "fel" i rubriken.

För de flesta andra betyder dock "ansöker om konkurs" nåt mycket mer drastiskt.
 

Ping

Medlem
Tråkigt :(, får hoppas restriktionerna lättar snart och många av dessa 22000+pers får behålla jobbet på det nya företaget.
 

Taggen

Medlem
Javisst, för den del av läsarna som är insatt i insolvens lagstiftningen i Thailand är det troligen tydligt att det inte är nåt "fel" i rubriken.

För de flesta andra betyder dock "ansöker om konkurs" nåt mycket mer drastiskt.
Fast ”file for bankruptcy” är vad de gör enligt artikeln vilket betyder ansökan om konkurs och inget annat samt att det är sannolikt att det leder till rekonstruktion. Jag tolkar inte rubriken, jag återger ordagrant vad Thai Airways gör enligt rubriksättaren. Du säger också att ”de flesta andra” inte är insatta i Thailändsk insolvens lagstiftning men om man är medveten om detta, varför tolkar man då rubriken genom att använda ett annat lands innebörd trots att det gäller ett Thailändskt bolag? Borde man då inte ta reda på vad det betyder i Thailand eller läsa artikeln?
 
Toppen