Senaste nytt

Superdeal med Lufthansa i Business Class

Senator

Moderator
Ja enligt mig så är detta inte riktig businesclass.. långt ifrån en riktig businesclass enligt mig,
2+2+2 eller 2+3+2är mycket omodernt och ett sätt att tjäna mer på att få in fler platser i flygplanet utan tvekan.
Det är samma sak om det är Emirates eller Air France 2+2+2 är ingen riktig busunesclass enligt min mening.
Jag köper busiensclass enbart om jag får businesclass med 1+2+1. För mig är det inte businesclass.. okej om man jämför från flera år tillbaka..
Thai-air och Finn air har 1+2+1: Tycker det vill man ha idag.. detta bara enligt mig och vad jag tycker. Jag reser alltid ensam och vill inte ligga och sova med en främmad vid min sida.
Bästa är dom flygbolag som har 1+2+1 enligt mitt sätt att se på seat.
Ja personligen kallar jag alla som inte har 1+2+1 för premium economi. Jag är inte villig att betala för businesclass om de har 2+2+2 typ.

Tack. Jag kan hålla med att det känns omodernt att ligga kvar med 2-2-2 eller 2-3-2 idag. I fallet Lufthansa (notera Lufthansa och inte Luft Hansa, jag tror varumärketsansvariga uppskattar att vi skriver rätt) så gjorde bolaget ett stort misstag att installera en redan då förlegat produkt. Det är lite så som Lufthansa fungerar: sällan först ut.

Deras nya produkt ser dock väldigt bra ut:
Lufthansa may speed Airbus A350 deliveries with new business class - Executive Traveller

Sen tror jag att jag talar för flera än mig själv när jag säger att det inte bara själva stolen som definierar en produkt. Därför anser nog många som jag att det blir snävt att kalla Air France, Emirates och Lufthansa Business Class för Premium Economy enbart på basis av en konfiguration av stolar. Särskilt onyanserat blir det när bolagen har en produkt som heter just Premium Economy ;) Däremot tror jag en majoritet skulle hålla med att dessa konfigurationer är ålderdomliga och inte bäst-i-marknaden anno 2020.
 

Sullon

Medlem
Jag saknar erfarenhet av 2-2-2 i Business, vad innebär det under nattflygningar? Vakna, fälla upp sängen och vänta på att medpassageraren gör sina stretchövningar/wc?
 
Ja enligt mig så är detta inte riktig businesclass.. långt ifrån en riktig businesclass enligt mig,
2+2+2 eller 2+3+2är mycket omodernt och ett sätt att tjäna mer på att få in fler platser i flygplanet utan tvekan.
Det är samma sak om det är Emirates eller Air France 2+2+2 är ingen riktig busunesclass enligt min mening.
Jag köper busiensclass enbart om jag får businesclass med 1+2+1. För mig är det inte businesclass.. okej om man jämför från flera år tillbaka..
Thai-air och Finn air har 1+2+1: Tycker det vill man ha idag.. detta bara enligt mig och vad jag tycker. Jag reser alltid ensam och vill inte ligga och sova med en främmad vid min sida.
Bästa är dom flygbolag som har 1+2+1 enligt mitt sätt att se på seat.
Ja personligen kallar jag alla som inte har 1+2+1 för premium economi. Jag är inte villig att betala för businesclass om de har 2+2+2 typ.
Med vilka bolag som har 1-2-1 har du flugit med då, och vilket av dem var bäst enligt dig?
 
Jag saknar erfarenhet av 2-2-2 i Business, vad innebär det under nattflygningar? Vakna, fälla upp sängen och vänta på att medpassageraren gör sina stretchövningar/wc?
Fäll upp, och sen hoppa över och hoppas du inte nuddar din granne. Åkt 2-2-2 endast med SAS gamla C samt på Thai. Åkte med familjemedlem så inga problem. Föredrar givetvis 1-2-1.
 

mha321

Medlem
Thai-air och Finn air har 1+2+1
Det har de, men Finnair har ju t.ex. också 2-2-1. Vad tycker du om den? Det är ju någonstans mittemellan...

Thai är väl de mest oförutsägbara av alla bolag, eller åtminstone nära? De har ju 2-2-2, 1-2-2, 1-2-1, 2-2, 2-3-2, och kanske fler, beroende på vilken flygtyp man är på. Och är ju rätt välkända för att byta config ganska ofta. Inte lika ofta som Turkish, men ändock...

Däremot håller jag helt med om att 2-2-2 känns gammalt, och att 1-2-1 generellt sett är bättre. Jag väljer normalt andra bolag än Lufthansa om jag kan, av just den anledningen. Men jag skulle absolut inte kalla det för något annat än businessclass..

I fallet Lufthansa (notera Lufthansa och inte Luft Hansa, jag tror varumärketsansvariga uppskattar att vi skriver rätt) så gjorde bolaget ett stort misstag att installera en redan då förlegat produkt. Det är lite så som Lufthansa fungerar: sällan först ut.
Det brukar väl också ofta vara så att bolag som har både Business och First ofta har lite sämre Business -- troligen för att skapa en större differentiering mellan klasserna.

Sedan handlar såklart mycket om var i processen bolaget ligger på kabin-förnyelse. SAS gick ju tex från sämst i klassen till bäst i klassen över en natt, och är väl nu någaonstans runt mitten allteftersom många andra bolag också har hunnit uppgradera. Med tiden halkar man ner till sämst igen, och gör ett lyft osv. Motsvarande ser man på alla bolag.

En del gör förnyelsen mer i faser, särskilt de större bolagen, men då riskerar man istället att ska stor osäkerhet bland kunderna på vad man får -- se t.ex. på United som har haft ett stort antal produkter igång samtidigt i Business. Och där har man ju samtidigt deras 2-4-2 i business och nya Polaris Business. Där får ändå Lufthansa en liten poäng för att de åtminstone är konsekventa...
 

ekf

Medlem
Det är inte så fasligt länge sedan SAS också flaxade runt med 2-2-2 i Business Class. Då fick man välja, fönsterplats med utsikt eller tillgång till "mitt"-gången. Jag uppskattar verkligen att ha möjlighet att titta ut, men oftast valde jag gångaccess istället. Likaså de få gångerna jag testat Lufthansas Business Class, som jag f.ö. inte anser är det minsta dålig.. men det är lite tråkigt med säteskonfigurationen.
Jag förstår absolut att man väljer bort den konfigurationen om man för likvärdig insats (pengar/poäng/tid) kan få fönsterplats med gångtillgång.
 
Hej Rickard. Tja om man vill ha first class.. Detta skiljer ju i servicen på flygbolagen inte mycket annat. För min del väljer jag att resa / flyga i 1+2+1 om det inte finns så är det lika bra att sitta i Premium economi...( nästan) Sepå Thai air deras premium economi 1+2+1 mellan Bkk - CPH... De som stängd svit kostar ju mer. Men det kommer de som har stängd svit i businesclass. Tycker du det är okej med 2+2+2så är det upp till dig. Jag tycker inte det.
 

palmen

Moderator
Hej Rickard. Tja om man vill ha first class.. Detta skiljer ju i servicen på flygbolagen inte mycket annat. För min del väljer jag att resa / flyga i 1+2+1 om det inte finns så är det lika bra att sitta i Premium economi...( nästan) Sepå Thai air deras premium economi 1+2+1 mellan Bkk - CPH... De som stängd svit kostar ju mer. Men det kommer de som har stängd svit i businesclass. Tycker du det är okej med 2+2+2så är det upp till dig. Jag tycker inte det.
Vad menar du med Thai Air premium economy mellan Köpenhamn och Bangkok?
Thai Airways har inte premium economy på sina plan över huvud taget, de har bara 3 olika kabiner, First, Business, Economy.
 
Toppen