Senaste nytt

Sunclass Airlines (Ving) kräver munskydd på alla flighter

Robert flysas

Moderator
Sunclass Airlines gick precis ut med info angående munskydd ombord. Tar man inte med sig detta kan man nekad boarding. Ett tips är att ta med fler än ett per man då de blir fuktiga efter någon timme. Bättre att ta med flera än för få, speciellt om man reser med barn.
 

mha321

Medlem
Jag tror att en rätt försvinnande liten del av befolkningen kommer behöva det av den anledningen. Även i vanliga fall, och extrak mycket nu, så är det en mycke tliten del av tex Europas befolkning som är ute och flyger regelbundet.

Dremot är det väl snart obligatoriskt i kollektivtrafiken i alla länder utanför Sverige, och det är det betydligt fler som använder sig av. Eller bara "överallt utanför hemmet".
 

mha321

Medlem
Bla SAS tillåter inte tygmasker, så det är nog ingen bra idé att köpa dessa.
Jodå, enligt deras regler är det absolut tillåtet, så länge du inte har sytt den själv. Reglerna nu säger:
  • You must bring your own mask, which covers both nose and mouth. The face mask must be a mask – scarves or similar items are not accepted.
  • We do not require your face mask to be medically approved, neither to have any specific type rating. We consider any regular face mask, that covers both mouth and nose, to be accepted.
  • Face masks that are sewn by yourself, or any other type of face mask made from garments, are not accepted.
Vilket borde innebära att så länge du köper en tygmask som tydligt syns att den inte är tillverkad av gamla kläder, så ska den vara godkänd.
 

Thornado

Medlem
Dremot är det väl snart obligatoriskt i kollektivtrafiken i alla länder utanför Sverige, och det är det betydligt fler som använder sig av. Eller bara "överallt utanför hemmet".

Jag kan ju tycka att det är fascinerande att flygande av många verkar anses extra "farligt" ur ett smittoperspektiv (de flesta bolagen kräver nu munskydd, all servering avbryts, diverse artiklar om flygandets framtid publiceras där allt ska desinficeras 100 gånger innan det släpps ombord osv). Jag läste i morse att SJ räknar med en rejäl uppgång i resandet med deras tåg nu när rekommendationerna för inrikesresande ändras och att de även ändrar sina rutiner så att man inte är garanterad en ledig plats bredvid sig längre, men för tågresor finns (i Sverige) inga krav eller rekommendationer på munskydd. Personligen så tycker jag att det känns som att risken för smitta borde vara högre på ett tåg (eller i viss mån kollektivtrafik) - ofta längre restid än flyg, tätare beläggning, folk rör sig runt i tåget mer än på ett flyg, sämre utrustning för att filtrera luften, osv. Detta ur ett personsmittoperspektiv förstås - den stora risken med flygresor som jag ser det är ju mer ur ett samhällsperspektiv då de möjliggör smittan att väldigt snabbt sprida sig över stora geografiska avstånd, men då inte nödvändigtvis pga av att folk smittats ombord, utan för att redan smittade personer förflyttar sig till nya områden.
 

fly4fun

Medlem
Finns som sagts i flera andra trådar att beställa på nätet, förutom alla apotek även på t.ex. Fyndiq eller via Amazon. I stora delen av Europa som Spanien, Italien, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovakien, Polen, m.fl. är masker obligatoriska sedan 8-10-12 veckor tillbaka och marknaden klarar av hantera efterfrågan. Så nog ska marknaden även klara av några svenskar som flyger.
 

Robert flysas

Moderator
Finns som sagts i flera andra trådar att beställa på nätet, förutom alla apotek även på t.ex. Fyndiq eller via Amazon. I stora delen av Europa som Spanien, Italien, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovakien, Polen, m.fl. är masker obligatoriska sedan 8-10-12 veckor tillbaka och marknaden klarar av hantera efterfrågan. Så nog ska marknaden även klara av några svenskar som flyger.

Ja, jag köpte ett större paket hos Amazon.de som har bra priser o fri frakt över €35 - fri hemleverans just nu om Amazon skickar paketet:)
Jag har tidigare tipsat om Meds.se om leverans brådskar
 

Jönsson

Medlem
Jag kan ju tycka att det är fascinerande att flygande av många verkar anses extra "farligt" ur ett smittoperspektiv (de flesta bolagen kräver nu munskydd, all servering avbryts, diverse artiklar om flygandets framtid publiceras där allt ska desinficeras 100 gånger innan det släpps ombord osv). Jag läste i morse att SJ räknar med en rejäl uppgång i resandet med deras tåg nu när rekommendationerna för inrikesresande ändras och att de även ändrar sina rutiner så att man inte är garanterad en ledig plats bredvid sig längre, men för tågresor finns (i Sverige) inga krav eller rekommendationer på munskydd. Personligen så tycker jag att det känns som att risken för smitta borde vara högre på ett tåg (eller i viss mån kollektivtrafik) - ofta längre restid än flyg, tätare beläggning, folk rör sig runt i tåget mer än på ett flyg, sämre utrustning för att filtrera luften, osv. Detta ur ett personsmittoperspektiv förstås - den stora risken med flygresor som jag ser det är ju mer ur ett samhällsperspektiv då de möjliggör smittan att väldigt snabbt sprida sig över stora geografiska avstånd, men då inte nödvändigtvis pga av att folk smittats ombord, utan för att redan smittade personer förflyttar sig till nya områden.
Tror faktiskt att det var i loungerna som den största smittrisken i flygandet fanns, när de hade öppet. Med bufféer och allt.
 
Toppen