Senaste nytt

"Strengthen EuroBonus value proposition"

Homer

Medlem
I Q2 rapporten sid 10, nere till höger, står det så.
Dessutom "Focus on frequent travelers", till vänster.

Låt spekulerandet börja ;)


Eurobonus.jpg



https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/q2-2020/Q220-Presentation.pdf
 

fcx

Medlem
Jag tolkar det som "fler sätt att tjäna och använda poäng, ej direkt kopplat till flygning".
 

folo

Medlem
Kan ju betyda i princip vad som helst. Klassisk smörja som skrivs när man inte har något bättre konkret att komma med.

^ Detta.

Annars det som spontant dök upp i mitt huvud var kombinationen Focus on SAS' core customer segments - corporate customers and frequent travelers och Strengthen EuroBonus value proposition. Får vi kanske se höjd (harmonisering med andra flygbolag) gräns för att nå EBG, i kombination med bättre förmåner, typ Y->C upgrade vouchers? Vouchers misstänker jag har varit superpoppis i EBD-undersökningarna om förmåner.

Bra läge också att försämra för vissa och förbättra för andra (men med nettobesparing för SAS) nu med Corona. Lite "nu är det slutlekt".
 

intuition

Medlem
Eftersom det är listat under "Produkt" kan man tänka sig att det handlar om unbundling. Plocka bort allt som brukade ingå i biljetten och ta extra betalt för det. Den utökade "value proposition" blir då att låta guld/diamant slippa betala eller betala rabatterat pris för att köpa tillbaka vissa av förmånerna.
Tex incheckat bagage, handbagage, sittplatsval, mat/dryck ombord, lounge, incheckning vid disk, mm mm
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr tror jag du har alldeles för rätt @intuition :(

I övrigt noterar jag punkten i mittenrutan "Prioritize main flow within Scandinavia and to European majors" vilket känns som om något SAS inte direkt gjort de senaste åren då de (i mitt tycke) prioritiserat leisure segmentet på bekostnad av frekventa avgångar till Europas stora städer. Skall de nu gå tillbaka till vad de en gång hade som motto samtidigt som många stora företag lärt sig att det går utmärkt (nåja!) att jobba på distans med Teams, Skype och allt vad det heter.
 

danielhog

Medlem
^ Detta.

Annars det som spontant dök upp i mitt huvud var kombinationen Focus on SAS' core customer segments - corporate customers and frequent travelers och Strengthen EuroBonus value proposition. Får vi kanske se höjd (harmonisering med andra flygbolag) gräns för att nå EBG, i kombination med bättre förmåner, typ Y->C upgrade vouchers? Vouchers misstänker jag har varit superpoppis i EBD-undersökningarna om förmåner.

Bra läge också att försämra för vissa och förbättra för andra (men med nettobesparing för SAS) nu med Corona. Lite "nu är det slutlekt".
Förstår inte riktigt varför det skulle gynna SAS att höja gränserna. Om det höjs till 60.000 poäng för guld tror jag fler skulle säga upp sitt elite och nöja sig med premium vilket troligtvis ger en sämre intäkt. En EBG som inte reser kostar ju inget.
 
Toppen