Stor guide: SAS nye Business Class, Premium Economy (SAS Plus) og Economy Class (SAS Go) på...

En tråd i 'BusinessClass.no' startet av Redaksjonen, 17 Februar 2015.

  1. Redaksjonen

    Redaksjonen Medlem

    Country:
    Norge Norge
    [​IMG]
    I dag 2015 var det premiere for SAS nye kabinprodukter på langruter – nye Business Class (SAS Business), Premium Economy (SAS Plus) og Economy Class (SAS Go). Vi oppsummerer de nye kabinproduktene og publiserer samtidig de første bildene av setene og kabinene.

    SAS nye Business Class (SAS Business)


    Den største endringen er at det nye setet går å gjøre om til ”fully flat”, hvilket innebærer at setet blir helt horisontalt flatt når det legges ned for natten. Sengen blir da minst 196 cm lang. En kul nyhet er samarbeidet med den svenske sengeprodusenten Hästens som står for puter, sengetøy og madrasser som det res opp med før natten med det velkjente rutete mønsteret.

    [​IMG]
    SAS nye business class – SAS Business


    En annen stor forandring er at den tidligere konfigurasjonen 2-2-2 med seks seter i bredden endres til 1-2-1 med fire seter i bredden. Et sete ved hvert vindu samt to seter i midten. Fordelen med dette er at samtlige passasjerer har direkteadgang til midtgangen uten å måtte klyve over andre passasjerer.

    Konfigurasjonen er ”staggered seating” hvilket innebærer at setene er plassert i et sikksakkmønster i kabinen. Når setet legges ned havner deler av setet under det som er avlastingsbordet for setet foran og på denne måten utnyttes plassen ombord optimalt. Setet er nyutviklet og med unntak av australske Qantas er SAS helt alene om denne setetypen.

    [​IMG]
    SAS nye business class – SAS Business


    Foran setet finnes en 15-tommers skjerm, betydelig større enn den 10,4-tommers skjermen som har vært benyttet tidligere. Den er også HD-oppløst. ved siden av finnes to lommer for lesemateriell hvorav det nederste for blant annet sikkerhetsbrosjyren.

    Ved siden av setet finnes et avlastningsbord for personliga eiendeler, glass etc. Det finnes også en stor hylle egen plass for vannflaske, her får man dog ikke oppbevare noe under start og landing. Setet har to kontroller for å justere setets funksjonalitet. En stor ved leselampa og en mindre ved siden av armlenet. Sistnevnte er enkel å nå når setet er lagt ned. En kjekk detalj er muligheten til å justere hardheten i setet.

    [​IMG]
    SAS nye business class – SAS Business


    Fargevalget går hovedsakelig i grå nyanser med detaljer i oransje. tanken er å skape en mer tidsriktig opplevelse samtidig som SAS vil ta vare på og jobbe videre med sitt skandinaviske tema som de har hatt i en årrekke. Den populære selvbetjeningsbuffeten ved den andre døren finnes fortsatt på plass selv om den har fått et nytt design. På Airbus A330 finnes 32 seter i business class (mot tidligere 34) og på Airbus A340 40 seter (mot tidligere 46).

    Vårt intrykk: Den innledende funderingen var om de mørke fargene ville gjøre kabinen for mørk. Men det er ikke tilfellet og mye handler om at vegger og tak beholdes hvite. Kabinen gir et suverent førsteinntrykk, særlig med påslåtte belysningseffekter. Alt føles fresht, moderne og ikke minst gjennomtenkt. Den stoffkledde veggen lengst frem gir et annerledes inntrykk og designet på selvbetjeningsbuffeten er svært stilig. Oppsummert er det vanskelig å ikke bli imponert.

    [​IMG]
    SAS nye business class – SAS Business

    SAS nya Premium Economy (SAS Plus)


    SAS selv beskriver nye SAS Plus som ”en helt ny opplevelse”. Setet er annerledes enn før – fargevalget inkludert. Den mørkegrå fargen skal i følge SAS roe ned tempoet. Til forskjell fra tidligere finnes bordet nå oppbevart under armlenet i stedet for på seteryggen foran. Hvert sete har strømuttak og USB-uttak.

    [​IMG]
    SAS nye premium economy – SAS Plus


    Konfigurasjonen er fortsatt 2-3-2, med et benplass på mellom 37 og 38 tommer. Hvert sete har også fotstøtte som er mulig å felle frem og regulere ved å trykke på en knapp. Foran setet finnes en skjerm på 12 tommer med HD-oppløsning, dobbelt så stor som tidligere.

    [​IMG]
    SAS nye premium economy – SAS Plus


    I SAS Plus på Airbus A330 gjøres en påtagelig økning i antall seter ombord, fra tidligere 35 til 56 seter, en økning på 60 prosent. Denne gjøres da SAS har stor etterspørsel etter dette produktet i de markeder SAS benytter Airbus A330.

    Vårt intrykk: Setet tilbyr mer plass enn i vanlig økonomiklasse og får pluss i boka for nakkestøtte og fotstøtte. I testsetet på første rad var dog fotstøtten innebygget i setekonstruksjonen hvilket viste seg å være litt kronglete å justere med den separate knappen. For øvrig var setet mer bekvemt enn tidligere og flott med større skjerm.

    [​IMG]
    SAS nye premium economy – SAS Plus

    SAS nye Economy Class (SAS Go)


    SAS nye seter i economy class (SAS Go) tilbyr også forbedret ergonomi og bedre sitte/sovekomfort. Setet har en spesiell funksjonalitet som gjør at sitteputen høynes i fremkant når setet legges bakover. Det skaper en bedre soveopplevelse. Selv om den faktiske benplassen ikke skiller seg nevneverdig ut fra det gamle produktet (31-32 tommer) gjør setets konstruksjon og oppbygging at plassen føles bedre.

    [​IMG]
    SAS nye economy class – SAS Go


    Alle seter har nye 9-tommers HD-skjermer (mot dagens 6,4 tommers skjermer). Hvert setepar har dessuten et strømuttak og USB-uttak (til forskjell fra SAS Plus og SAS Business hvor det er et uttak per sete).

    [​IMG]
    SAS nye economy class – SAS Go


    Vårt intrykk: Det stemmer at setet blir mer komfortabelt når det legges bakover. Og seteryggen har fått et nytt design hvilket gjør at kneplassen blir bedre. Det er ingen luksus men til å være economy class fungerer det overraskende bra. Stort pluss for bra skjerm.

    [​IMG]
    SAS nye economy class – SAS Go

    Nytt underholdningssystem og trådløst internett


    Et nytt underholdningssystem utviklet av Zodiac er på plass i alle klasser og er basert på deres såkalte RAVE-løsning. Ett 20-talls flyselskap benytter idag Zodiacs dette. Underholdningssystemet er naturligvis AVOD (Audio Video On-Demand).

    [​IMG]
    SAS nye underholdningssystem


    Systemet inneholder omtrent 200 titler med en blanding av filmer, dokumentarer og TV-serier samt et mindre antall musikkalbum. Via underholdningssystemet kan man kan man også lese Scandinavian Traveller (SAS eget magasin), buy onboard-menyen i SAS Go, et helt nytt flygkart og flere ulike spill. Etterhvert kommer også cockpitkamera tilbake, så fort SAS funnet frem til et mer moderne kamera. Man håper også å legge inn en SAS-kanal i systemet med noen av SAS egne kortfilmer samt tips og triks.

    [​IMG]
    SAS nye underholdningssystem


    Menyn finnes på engelsk, japansk og kinesisk, dog ikke på noen av de skandinaviske språkene. En del skandinavisk finner man dog i utvalget som et avsnitt av den populære svenske TV-serien Solsidan samt en dokumentar om togruten mellom Oslo og Bergen.

    Underholdningssystemet får benyttes fra man kommer ombord på flyet, man behøver altså ikke vente til man er i lufta.

    I samtlige klasser finnes HD-skjermer som samtlige er større enn det som var før. Dessuten finnes trådløst internet ombord, gratis for passasjerer i SAS Plus og business class samt EuroBonusmedlemmer på høyere nivå.

    Les mer >>
     
    Mariel liker dette.

Del denne siden

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×