Tänk vad denna diskussionen hade blivit bättre med lite fakta?
Yes, helt rätt. Den enda fakta vi egentligen vet är att Austrian och Lufthansa inte betalar Copenhagen Express för tillgång till fast track. Allt annat är spekulationer (men intressanta sådana).
Men du tänker på den på Terminal B som delas av Lufthansa, SAS, Swiss eller hur? Jag funderar på den som United har på Terminal C där alla Star Gold får gå, och som är separat från det vanliga flöde..
Japp, precis den. Den skulle jag inte betala en spänn för om jag vore flygbolag, ett riktigt skämt. Poängen var mer att det är viss skillnad i kvalitet och att såväl kostnader för samt priserna mot flygbolag rimligtvis bör variera därefter.
200-300 kr låter som alldeles sinnesjukt mycket pengar för en tjänst som knappt kostar mer att producera. Betänk att en fem- sju personer extra per timme anställs för att kunna möjliggöra fast-tracken, timarvodet per arbetare lär ligga (högt räknat) runt just 200-300kr. Det lär vara mer än en handfull passagerare som använder fast-tracken varje timme och där efter lär det vara rent vinst för Swedavia. Jag kan omöjligt se att det här går ihop för SAS. Betänk att 3500(ganska lågt räknat) pax från SAS är berättigade till fast-track på ARN varje dag. Detta skulle med priset 200kr innebära utgifter på en kvarts miljard kronor varje år bara för fast tracken på ARN.
Japp, låter högt. Swedavia verkar ta ut 37 kr/passagerare för
normal säkerhetskontroll och har en kostnad på runt 41 kronor/passagerare (källa:
Transportstyrelsen, s. 14-15). Avgiften understiger i dagsläget kostnaden för produktion. Denna avgift är dock förstås kostnadsbaserad till skillnad från fast track där, såvitt jag förstår, gammal hederlig affärsmässighet råder. Och det är väl klart att Swedavia ska satsa på att göra vinst i de delar man får göra vinst.
På Kastrup har man dock, till skillnad från på Arlanda, separat (stort) utrymme, utrymmen som annars kunde användas till att utvidga "Shoppinggallerian CPH". Sådant kostar förstås.