Senaste nytt

Star Alliance Gold Track . Något nytt?

Jay

Medlem
@Jonas C 200-300 kr låter som alldeles sinnesjukt mycket pengar för en tjänst som knappt kostar mer att producera. Betänk att en fem- sju personer extra per timme anställs för att kunna möjliggöra fast-tracken, timarvodet per arbetare lär ligga (högt räknat) runt just 200-300kr. Det lär vara mer än en handfull passagerare som använder fast-tracken varje timme och där efter lär det vara rent vinst för Swedavia. Jag kan omöjligt se att det här går ihop för SAS. Betänk att 3500(ganska lågt räknat) pax från SAS är berättigade till fast-track på ARN varje dag. Detta skulle med priset 200kr innebära utgifter på en kvarts miljard kronor varje år bara för fast tracken på ARN.
 
Nu har detta säkert ändrats, men när jag åkte från Frankfurt typ varje vecka för ett par år sedan började jag märka att de automatiska kontrollerna för boardingkortet in till *G/Business i Security släppte in mig även om sedan loungen inte gjorde det (behövde visa kortet). Gamla SKP-problemet.

I detta läge började ju en annan undra om det faktiskt fanns någon kontroll där över huvud taget, eller om man inte helt enkelt bara antog att folk gjorde som skyltarna visade. Vilket nog de flesta ändå gör.
 

Agö

Medlem
Tänk vad denna diskussionen hade blivit bättre med lite fakta? ;)
Yes, helt rätt. Den enda fakta vi egentligen vet är att Austrian och Lufthansa inte betalar Copenhagen Express för tillgång till fast track. Allt annat är spekulationer (men intressanta sådana).

Men du tänker på den på Terminal B som delas av Lufthansa, SAS, Swiss eller hur? Jag funderar på den som United har på Terminal C där alla Star Gold får gå, och som är separat från det vanliga flöde..
Japp, precis den. Den skulle jag inte betala en spänn för om jag vore flygbolag, ett riktigt skämt. Poängen var mer att det är viss skillnad i kvalitet och att såväl kostnader för samt priserna mot flygbolag rimligtvis bör variera därefter.

200-300 kr låter som alldeles sinnesjukt mycket pengar för en tjänst som knappt kostar mer att producera. Betänk att en fem- sju personer extra per timme anställs för att kunna möjliggöra fast-tracken, timarvodet per arbetare lär ligga (högt räknat) runt just 200-300kr. Det lär vara mer än en handfull passagerare som använder fast-tracken varje timme och där efter lär det vara rent vinst för Swedavia. Jag kan omöjligt se att det här går ihop för SAS. Betänk att 3500(ganska lågt räknat) pax från SAS är berättigade till fast-track på ARN varje dag. Detta skulle med priset 200kr innebära utgifter på en kvarts miljard kronor varje år bara för fast tracken på ARN.
Japp, låter högt. Swedavia verkar ta ut 37 kr/passagerare för normal säkerhetskontroll och har en kostnad på runt 41 kronor/passagerare (källa: Transportstyrelsen, s. 14-15). Avgiften understiger i dagsläget kostnaden för produktion. Denna avgift är dock förstås kostnadsbaserad till skillnad från fast track där, såvitt jag förstår, gammal hederlig affärsmässighet råder. Och det är väl klart att Swedavia ska satsa på att göra vinst i de delar man får göra vinst.

På Kastrup har man dock, till skillnad från på Arlanda, separat (stort) utrymme, utrymmen som annars kunde användas till att utvidga "Shoppinggallerian CPH". Sådant kostar förstås.
 

peng

Medlem
Just på Arlanda har jag hört att Swedavia tar ut väldigt höga avgifter för fast track per passagerare, så för SAS del vill man inte betala för övriga Star Gold. Rör sig om cirka 200-300kr per passagerare.

Norwegian verkar sälja fast track för 110 kronor för de resenärer som inte har det inkluderat i biljetten (Fast Track genom säkerhetskontrollen | Norwegian Tror inte tänker sig att de ska göra en förlust på det, så det är antagligen är Swedavias pris lägre än så.
 

JimLov

Medlem
Norwegian verkar sälja fast track för 110 kronor för de resenärer som inte har det inkluderat i biljetten (Fast Track genom säkerhetskontrollen | Norwegian Tror inte tänker sig att de ska göra en förlust på det, så det är antagligen är Swedavias pris lägre än så.

Jag vet inte om det var en miss från Fast Track-personalens sida men första och sista gången jag körde FT med Norwegian så fick jag gå till första kontrollen men blev sedan slussad in i vanliga säkerhetskön.
Givetvis var det massor med folk, mer än vanligt skulle jag vilja säga, och det i sin tur gjorde att jag missade mitt flyg.
Ja, det var tight med tid och små marginaler men också därför jag köpte FT.
Så jag vet inte om Norwegians FT är "äkta" FT eller om det var någon som missförstått reglerna.
 

maswan

Medlem
För att alla andra Star Alliance bolag erbjuder detta till alla andra medlemmar på alla andra flygplatser som är hemmaflygplatser. Jag tar gärna emot bevis på motsatsen att något Star Alliance bolag begränsar SAS Business eller SAS EuroBonus Gold eller Diamond från sin hub.

Jag tycker det är snålt av SAS att inte göra samma sak.

Hm. Har inte sett någon kommentar om det, men Swiss/Lufthansa bjuder inte alla Star Gold på Fast Track i Geneve. T ex när man flyger ut med SAS med EBG/EBD så får man gå i den vanliga säkerhetskön, till skillnad från när man flyger med Swiss och Lufthansa som har köpt tillgång till Fast Track där.
 

Agö

Medlem
Hm. Har inte sett någon kommentar om det, men Swiss/Lufthansa bjuder inte alla Star Gold på Fast Track i Geneve. T ex när man flyger ut med SAS med EBG/EBD så får man gå i den vanliga säkerhetskön, till skillnad från när man flyger med Swiss och Lufthansa som har köpt tillgång till Fast Track där.
Hmm. Har aldrig hänt mig på GVA. Har alltid kommit igenom fast track med EBG/D. Det står ju också på SAS hemsida.

Fast Track - SAS
 
Toppen