Senaste nytt

Snälltåget öppnar Stockholm - Berlin, start 29 Mars 2021

palmen

Moderator
Man har nu öppnat upp försäljningen av biljetter för att resa med Snälltåget på sträckan Stockholm till Berlin. Priserna verkar starta på 499 kronor enkel väg för en vanlig stol ombord.

Till en början kör man avgångar på onsdagar och lördag/söndag.
Från och med 11 juni blir det avgångar varje dag.

Resan kommer att ta 16h30m till Berlin och 19h15m på vägen tillbaka
Avgång från Stockholm 16:20 och ankomst i Berlin 08:52.
Avgång från Berlin 19:02 och ankomst i Stockholm 14:20.

Berlin | Snälltåget

Vem blir först att testa? Kräver ju 2 dagars resande, men att åka torsdag eftermiddag efter jobbet och komma fram fredag morgon kan faktiskt vara bättre än att ta första flighten tidigt på fredag morgon (om man nu kan sova bra på tåget).

Dessa priser är ungefär desamma som man kan få på kampanj med flyget (även om vissa kampanjer på flyget får ner priserna till ca 500 kronor tur och retur).
 

NyfikenGrau

Medlem
Inget för mig längre då vi skaffat bil nyligen och jag tänker använda den för alla Sverige-resor utom ev snabbtrippar till storstäderna med flyg.
Däremot kan man konstatera att tåget numera går över Öresundsbron och Stora Bält-bron, vilket borde ge betydligt bättre nattsömn än förr då tåget åkte på och av färjor.
 

Tomas E

Medlem
Start 29 mars 2021 väl? I och för sig vore det trevligt att ta om stora delar av det här året i förbättrad form... ;)
 

mha321

Medlem
Vem blir först att testa? Kräver ju 2 dagars resande, men att åka torsdag eftermiddag efter jobbet och komma fram fredag morgon kan faktiskt vara bättre än att ta första flighten tidigt på fredag morgon (om man nu kan sova bra på tåget).

Dessa priser är ungefär desamma som man kan få på kampanj med flyget (även om vissa kampanjer på flyget får ner priserna till ca 500 kronor tur och retur).
Allra billigaste biljetterna, ja. Men det är nog inte jättekul i en vanlig stol i 19 timmar, och det går defintivt inte ihop med det där med att sova bra på tåget -- för mig åtminstone.

Vill man få faktiskt sovplats så är man uppe i ca 4500kr för en person.

Däremot kan det bli prisvärt om man är många -- är man 4 personer som delar kupé är man nere i ca 1250kr/person, vilket känns betydligt rimligare.
 

NyfikenGrau

Medlem
Observera också de mycket långa stoppen i Malmö - räknar man med 10 minuter för tåget Malmö-Lund så står tåget stilla i Malmö 40 minuter på väg till Berlin och hela 1 timme 42 minuter på väg till Stockholm!
Detta tåg är alltså främst något att fundera på om man börjar eller slutar resan i Malmö-regionen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Är det någon förbättring av standarden eller är det samma gamla sovvagnar som för något år sedan. Då gick det inte att öppna fönster och luftkonditionering saknades. Rena tortyrkammaren på sommaren.

Har mycket svårt att tro att de höjt standarden så pass utan att trycka på det i marknadsföringen.
Kan inte tänka mig att många andra än frälsta tågvänner och sådana som gärna ser sig som klimatsmarta väljer detta.
Och funderar man ändå på att ta den billigaste sittplatsen så kan det ju vara värt att minnas att det går flera bussar varje natt Berlin<->Köpenhamn som tar 7-8 timmar och går att få ännu billigare än tåget, i synnerhet nära inpå avgång.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

011430121

Medlem
Är det någon förbättring av standarden eller är det samma gamla sovvagnar som för något år sedan. Då gick det inte att öppna fönster och luftkonditionering saknades. Rena tortyrkammaren på sommaren.
Läste på snälltågets hemsida att det var gemensam toa i korridoren oavsett vilken klass man bokade i sovvagn.

Jag har inga åsikter före @Palazzi har skrivit vad man skall tycka!!!
 

NyfikenGrau

Medlem
Läste på snälltågets hemsida att det var gemensam toa i korridoren oavsett vilken klass man bokade i sovvagn.

Jag har inga åsikter före @Palazzi har skrivit vad man skall tycka!!!

Liksom att man får bädda själv även om man bokar egen kupé. Känns inte som premiumresande direkt.
Men okej man kan numera gå av och på i Hamburg och (åtminstone i en förort till) Köpenhamn, det har man inte kunnat förr.

är ”nya” liggvagnar med ac som kommer rulla.

Vet du vilken vagnmodell det handlar om exakt?
 
Toppen