Senaste nytt

Skiter Nordic Choice i Corona?

För första gången på 20+ år har jag (högst ofrivilligt) tillbringat sommaren i Sverige detta år och för att fördriva tiden lite har sambon och jag turat lite hotellsviter :)

Min generella icke-frukostrelaterade kommentar är att coronaanpassningen varit under all kritik. Hotellen verkar inte bry sig alls och gästerna likaså. Kändes precis som vanligt. Verkligen stark kontrast mot det man ser från t.ex. USA. Jag hade åtminstone väntat mig plexiglasskärmar, skyltar, handskar på personalen och typ färdigpackade frukostlådor eller dyl. Allt detta lyste med sin frånvaro.

Datapunkter från Nordic Choice:

Quality Friends - många spärrade bord. Ganska bra utrymme mellan borden. Buffén i sig var ganska trång och såg nog ut som vanligt, om än med mindre utbud. Vi hängde på låset när de öppnade och satte oss i ett hörn. På vägen upp mötte vi massvis av personer som rusade mot buffén. Om vi hade kommit senare hade vi nog vänt i dörren.

Comfort Västerås - precis som vanligt. Vi vände i dörren och skippade frukosten.

Clarion Collection Drott Karlstad - slot-tider men i övrigt precis som vanligt. Vi vände i dörren och skippade frukosten. Samma på kvällen.

Quality 11 Gbg - de hade flyttat frukosten till huset bredvid och där var det jättemycket plats verkligen. Mycket handsprit. Bra styrt, relativt sett. Vi kom tidigt och åt i matsalen. Kändes säkert.

Vox Jönköping - slot-tider men annars precis som vanligt. Vi vände i dörren och skippade frukosten.

Comfort Norrköping - slot-tider och hyfsat bra styrt givet deras frukostyta. Vi hängde på låset när de öppnade, tog varsin bricka med varm mat och tog upp till sviten.

Undantaget hotellet i Göteborg kände varken jag eller sambon oss säkra vid frukosten. Skrämmande. Men men, man kanske inte ska vara förvånad givet den generella standarden på svenska hotell ;) En sak är iaf säker - efter denna sommar lär man uppskatta de utländska hotellen ännu mer :)
Håller med om Hotell 11 men verkligen en budgetfrulle för turister.... riktigt dålig tyckte vi.
 
Clarion Jönköping: märklig uppdelning där boende på lägre våningarna fick äta frukost 7.45-08.30 och övre våningarna kl 9-10. Det var ingen som kollade dock, vi gick dit på "fel" tid utan problem. Stor skillnad från Oskarshamn, här var det mycket bättre. Lite folk, ingen trängsel, ingen som satt och hostade. Vet inte om det berodde på klientelet eller på hotellet dock, och det är ju faktiskt så att det är upp till var och en. Tycker ändå man märker att hotellen (och restauranger, butiker osv) gör sitt bästa för att möjliggöra vettiga avstånd, men att gästerna/besökarna inte tar sitt ansvar.

Du får ursäkta men sånt där blir jag lite trött på.
Du sitter och kritiserar hur hotellen och ANDRA gäster missköter sig men själv tycker du att DU har full rätt att göra som du vill.
Hur f*n tänker du där?

Jag har ju tidigare i tråden klarlagt min synpunkt på hur jag ser på detta med ändrad, läs försämrad, service men låt mig ge mina "datapunkter" nu då de sista tiden.

Nordic Choice
Sverige
2 x Växjö, Clarion - Frukost i påse, hämtas i matsal. - Inte OK
6 x Gävle, Winn Clarion - Frukost serveras i matsal.
- I tidig Corona hysteri så serverades det färdiga mackor ochbegränsad "buffe" - Bra!.
- Nutid, icke semester tid. Hyfsat normal frukost, inga slot tider eller dylik.- Bra!
- Nutid, semester tid. Hyfsat normal frukost, slot tider.- Mindre bra dock inte på något sätt oväntat då semester tider alltid är så!
1 x Borås, Clarion - Frukost serveras i matsal. - Knappt OK.
4 x Kristianstad, Clarion - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Ok.
3 x Helsingborg Clarion Grand - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Helt Ok.
Elite Hotels
8 x Växjö - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Helt Ok. Valde bort NC i samma stad på grund av detta.
Örebro - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Helt Ok.

Norge
6 x Trondheim, Clarion - Frukost serveras i matsal. - Allt kall skuret och pålägg etc serveras av personal. Cornona nojiga hade älskat det, själv orkade jag inte stå i kö så jag åt yoghurt... - Helt OK i övrigt.

England
2 x Clayton Hotel MAN Airport - Personal tar beställning och serverar vid bordet. OK men jag hade hellre valt själv.
10 x Crowne Hotel Liverpool - Frukost i påse.. - Inte OK.

Frankrike
1 x Hilton CDG Terminal 3 - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Helt Ok.
5 x Accor Saint Quentin - frukost i matsal om du är jävligt tidig, hyfsat normal buffe annars frukost i påse. - Inte OK.

Är det inte bättre att avstå från att resa om man är känslig för COVID-19 än att resa och sen gnälla?
Själv är jag jävligt sugen på att gnälla på min försämrade service i stort på flyg och hotell osv men inte på hotell som försöker ge mig service så gott de kan eller andra gäster som faktiskt uppskattar att resa eller behöver det för sitt yrkesliv..
 

Mikado

Medlem
Du får ursäkta men sånt där blir jag lite trött på.
Du sitter och kritiserar hur hotellen och ANDRA gäster missköter sig men själv tycker du att DU har full rätt att göra som du vill.
Hur f*n tänker du där?
Håller helt med dig. Hade det inte varit så lugnt hade vi inte gått in utan struntat i frukosten. Vid incheckning sa receptionisten också att det var okej att gå dit "fel" tid förutsatt att det inte var mycket folk.
 

igelkotten

Medlem
Du får ursäkta men sånt där blir jag lite trött på.
Du sitter och kritiserar hur hotellen och ANDRA gäster missköter sig men själv tycker du att DU har full rätt att göra som du vill.
Hur f*n tänker du där?

Jag har ju tidigare i tråden klarlagt min synpunkt på hur jag ser på detta med ändrad, läs försämrad, service men låt mig ge mina "datapunkter" nu då de sista tiden.

Nordic Choice
Sverige
2 x Växjö, Clarion - Frukost i påse, hämtas i matsal. - Inte OK
6 x Gävle, Winn Clarion - Frukost serveras i matsal.
- I tidig Corona hysteri så serverades det färdiga mackor ochbegränsad "buffe" - Bra!.
- Nutid, icke semester tid. Hyfsat normal frukost, inga slot tider eller dylik.- Bra!
- Nutid, semester tid. Hyfsat normal frukost, slot tider.- Mindre bra dock inte på något sätt oväntat då semester tider alltid är så!
1 x Borås, Clarion - Frukost serveras i matsal. - Knappt OK.
4 x Kristianstad, Clarion - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Ok.
3 x Helsingborg Clarion Grand - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Helt Ok.
Elite Hotels
8 x Växjö - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Helt Ok. Valde bort NC i samma stad på grund av detta.
Örebro - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Helt Ok.

Norge
6 x Trondheim, Clarion - Frukost serveras i matsal. - Allt kall skuret och pålägg etc serveras av personal. Cornona nojiga hade älskat det, själv orkade jag inte stå i kö så jag åt yoghurt... - Helt OK i övrigt.

England
2 x Clayton Hotel MAN Airport - Personal tar beställning och serverar vid bordet. OK men jag hade hellre valt själv.
10 x Crowne Hotel Liverpool - Frukost i påse.. - Inte OK.

Frankrike
1 x Hilton CDG Terminal 3 - frukost i matsal, hyfsat normal buffe. - Helt Ok.
5 x Accor Saint Quentin - frukost i matsal om du är jävligt tidig, hyfsat normal buffe annars frukost i påse. - Inte OK.

Är det inte bättre att avstå från att resa om man är känslig för COVID-19 än att resa och sen gnälla?
Själv är jag jävligt sugen på att gnälla på min försämrade service i stort på flyg och hotell osv men inte på hotell som försöker ge mig service så gott de kan eller andra gäster som faktiskt uppskattar att resa eller behöver det för sitt yrkesliv..

Det handlar inte nödvändigtvis att just man själv är känslig för COVID-19, om du nu inte menar att du väldigt gärna skulle drabbas av det. Du tycks bli oproportionerligt upprörd över denna tråd. Jag tycker den är bra, och intressant, eftersom den kan ge folk som funderar på att resa inom Sverige ett hum om vad man kan förvänta sig vid hotellfrukosten. Det är inte någon normal situation och att hänvisa alla som inte känner sig bekväma vid överfulla frukostserveringar i buffestil till att hålla sig hemma och hålla tyst är inte särskilt produktivt. Även om vissa hotell försöker kan man ju ha synpunkter på detta.

Dina datapunkter uppskattas, men lite tröttsamt att klaga på att en tråd innehåller gnäll för att folk svarar enligt topic.

Till sist, bara för att någon klagar här betyder det inte att de inte reser i tjänst.
 
Det handlar inte nödvändigtvis att just man själv är känslig för COVID-19, om du nu inte menar att du väldigt gärna skulle drabbas av det. Du tycks bli oproportionerligt upprörd över denna tråd. Jag tycker den är bra, och intressant, eftersom den kan ge folk som funderar på att resa inom Sverige ett hum om vad man kan förvänta sig vid hotellfrukosten. Det är inte någon normal situation och att hänvisa alla som inte känner sig bekväma vid överfulla frukostserveringar i buffestil till att hålla sig hemma och hålla tyst är inte särskilt produktivt. Även om vissa hotell försöker kan man ju ha synpunkter på detta.

Dina datapunkter uppskattas, men lite tröttsamt att klaga på att en tråd innehåller gnäll för att folk svarar enligt topic.

Till sist, bara för att någon klagar här betyder det inte att de inte reser i tjänst.

Oproportionerligt upprörd vet jag inte om jag är men vad förväntar väntar du/ni er på svenska hotell i den största ”hemester” vågen någonsin? Hotell är stökiga på semester månaderna normalt och inte lär det vara bättre nu.

Det jag framförallt allt gnäller på är människor som upplever andra som ett problem men sig själva som guds gåva till mänskligheten trots att de beter sig lika. Det har jag faktiskt lite svårt för och det är kanske det som lyser igenom lite?
 

TP12

Medlem
Kan bidra med några:

Clarion Choice Karlskrona: I stort sett "normal" hantering. Inga handskar, inga specifika slottider eller dylikt. Fungerade dock bra då det var gott om plats och bra väder så vi kunde äta på uteserveringen.

Clarion Collection Hotel Fregatten - Varberg: Olika tidsslottar beroende på våningsplan. Handskar och dylikt fanns men serveringen var tämligen kaosig med väldigt mkt folk. Vi lämnade tämligen omgående (inte så mkt pga Covid-19 utan mer för att det var en ganska risig buffé och jobbig miljö).

Clarion Collection Hotel Odin - Göteborg: Fick välja en tidsslott vid incheckning. I stort sett alla skötte sig och använde handskar o.dyl. så buffén fungerade bra med rimligt mkt folk.

Clarion Post - Göteborg: Man fick boka en slot via hemsida, mkt folk. En hel del bord var spärrade.Personalen hänvisade bord till en. Några minuter efter tilldelad slot var det väldigt mkt folk. Fanns handskar och handsprit att tillgå. Såg ingen som använde handskarna och var en ganska rörig tillställning, ungefär som det brukar vara på en frukostbuffé med för mkt folk. Fanns möjlighet att få en påse att ta med sig till rummet.

Villa Copenhagen - Köpenhamn: Märkte ärligt talat inte någon skillnad jämfört med en "vanlig" frukostbuffé. Inga handskar fanns, inga bord var avstängda, inga specifika slots osv. Ganska fullsatt.
 

Once56

Medlem
Clarion collection Uman idag. Inga speciella slot-tider men lugnt i matsalen. Handsprit på flera ställen. Folk håller avstånd. Men, varför har ”det söta efter kaffet” försvunnit från hotellfrukostarna? En liten croissant, muffins eller dylikt har alltid varit gott till avslut, men denna sommar lyser det med sin frånvaro :( på samtliga hotell vi besökt.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen