Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Flying P

Medlem
Glömde skriva att jag faktiskt frågade om detta men hon skrattade lite och sa att tyvärr får jag inte det då det jämställs med en kreditering och då dras poängen tillbaka. :(
Så om man blir skimmad precis över årsskiftet så spend triggar voucher, men att kreditering sker i januari. Då borde man ändå få vouchern va? :p
 

Kastrup

Medlem
Är det någon som har haft problem någon gång med att få de obehöriga transaktionerna krediterade från Amex?
 

Samosaguas

Medlem
Så var det min tur att råka ut för detta. :( Först gjordes ett köp av en flygbiljett på Easyjet som sedan verkar ha avbokats då pengarna krediterades igen dagen efter. Dagen efter gjordes ett nytt köp av en ny flygbiljett. Denna gång med TAP från Lissabon till London i namnet Teresa Cuma Méndez. Ringde Amex direkt jag såg det och efter några kontrollfrågor spärrades kortet och ett nödkort skickas till Madrid dit jag åker idag. Det provisoriska kortet ska dyka upp inom 48h. Än så länge har Amex skött detta fint...

En sak jag inte fattar är varför man köper flygbiljetter när man skimmar ett kort? Vore det inte bättre att köpa prylar?
 
Det har jag också funderat över. Flygbiljetter måste ju vara bland det sämsta man kan köpa tycker jag.

Är det inte mer troligt att det inte är den som skimmat kortet som flyger utan snarare är så att det finns en marknad där du kan köpa "billiga biljetter"

Frågan är vad som händer om jag fått en biljett av en vän som han bokat åt mig men bedrägeriet upptäcks innan jag flugit ut eller hem.
Flygbolaget lär ju inte cancellera biljetten utan det blir kortföretaget som tar smällen?
 

Kimmen00

Medlem
Fick för första gången mail från amex om otillbörliga transaktioner.. Från Houston (där vi var i juli..). Dels försök till kontantuttag i veckan dels en massa försök till onlineköp. Allt triggade varningsflagg hos amex och inget gick genom. Amex ringde sen upp o ville veta var jag fysiskt befann mig o vi hade ett bra samtal. De spärrade det kortet o skickade ett nytt..
 

Jollman

Medlem
Nordea ringde gällande en dragning på kortet, troligen kände dom inte igen ett litet spanskt hyrbilsföretag som tydligen gjorde en dragning på kortnummer på ett sätt som stack ut. Sa att det var OK, men hade kanske kunnat slippa betalningen... ;)
 
Toppen