Skimming - har ni råkat ut för det?

En tråd i 'Kredittkort' startet av agehall, 18 Januar 2012.

  1. Robert flysas

    Robert flysas Medlem

    Bosted:
    Åre
    Country:
    Sverige Sverige
    Jag har råkat ut för skimming 2 ggr. Ena gången mitt Swedbank kort, andra gången SEB SAS kort. Båda ggr var det internetköp i Ryssland. Pengarna kom tillbaka efter nån dag när jag hade sett att något var fel. Var 12 skyddade belopp ena gången, andra gången ATM på 6000 i Ryssland, hur kan det ske ? Swedbank krävde massa pappersjobb och fick återbetalning efter 4 veckor. SEB SAS kort snabbare, några dagar tog det.
     
  2. Ampersand

    Ampersand Ny medlem

    Bosted:
    Trosa, Sverige
    Country:
    Sverige Sverige
    Handlade på ICA i Liljeholmen. När jag står och plockar ner varor i kassen ringer de från SEB.

    - Hej, du är väl inte i Lima, Peru?

    - Nej, jag är på ICA i Liljeholmen.

    - Misstänkte det, då har du heller inte köpt några klockor för en stund sedan. I Peru?

    - Nej, inte alls, vad har hänt?

    - Det har gjorts en del transaktioner men vi tar hand om det. Ha en fortsatt trevlig kväll.

    Slutade med att det inte fanns så mycket pengar på kontot, men de kom tillbaka efter några dagar och så fick jag hem någon blankett att skriva under. Hyfsat smidigt ändå :)
     
    stopover, enlunda, Sir Lemon og 8 andre liker dette.
  3. gastronaut

    gastronaut Medlem

    Detta undgår bovarna om de sparar PIN och gör transaktionen först när man lämnat dem.
     
  4. Canadien

    Canadien Medlem

    Country:
    Sverige Sverige
    Fast om man först har slagit in fel PIN så har man ju undvikit den första fällan.
     
  5. nissefalk

    nissefalk Medlem

    Bosted:
    Aplared
    Country:
    Sverige Sverige
    Så där ja, nu efter att ha skickat in emailet från AMX och ett kvitto på taxi resa för returen till flygplatsen så har man betalat tillbaka beloppet till mig och säger att man begär en reklamation från försäljnings stället.

    Quote från SEBs email

    Det kan också vara så att inköpsstället anser att ett reklamerat köp är korrekt, i så fall måste inköpsstället styrka varför de inte godkänner reklamationen.

    Dom säger att inköpsstället då har 45 dagar på sig att bevisa varför den anser att köpet är korrekt, skall bli intressant att se om inköpsstället återkommer och isåfall med vad.

    Det där med att träffa chefen på vägen för min maskin inte fungerar var ju inte så smart, naturligtvis skulle jag vetat bättre, men, anledningen till att jag först inte tänkte så mycket på det var att vi kom från Sao Paulo och där hade alla taxi billar samma lösning med en lös kort läsare, inte bara taxi utan jag använde samma typ av kort läsare för köp av mat och öl på en marknad och såg att massor med små försäljare på en gatumarknad alla hade samma typ av kort läsare.

    Men som sagt nu blir det cash i framtiden i skumma länder.....
     
    stopover, Mr Basic, Sir Lemon og 9 andre liker dette.
  6. nissefalk

    nissefalk Medlem

    Bosted:
    Aplared
    Country:
    Sverige Sverige
    Nu har det gått 4 månader och jag har inte hört något från SEB så har lagt det här bakom mig nu med en ny erfarenhet om kortbedrägeri i bagaget, skönt att det gick bra denna gången, men att det gick bra var mest tack vare AMX USA som skickade mig ett email om fraud attempt som jag sedan skickade vidare till SEB, utan det vete tusan om det gett med sig.
     
    Dbodenfo, Mr Basic, Sir Lemon og 2 andre liker dette.
  7. Budgetresenär

    Budgetresenär Medlem

    Bosted:
    Malmö
    Country:
    Sverige Sverige
    Eller använd ett top-up kort typ Revolut, P.F.C. eller LunarWay och toppa bara upp så mycket du behöver för dagen.
     
  8. Budgetresenär

    Budgetresenär Medlem

    Bosted:
    Malmö
    Country:
    Sverige Sverige
    Förresten @nissefalk, betyder detta att du fick taxiresan gratis? Hur gick det med poängintjäningen på kortet, fick du behålla den?
     
  9. nissefalk

    nissefalk Medlem

    Bosted:
    Aplared
    Country:
    Sverige Sverige
    Transaktionen visades som denied i terminalen jag använde och det var ju den som var riggad till att visa denied trots att ett alldeles för stort belopp än det jag skulle betala hade gått igenom så betalade taxin med den lilla mängd cash vi hade , så nej ingen gratis resa...

    Poäng blev det inte heller förstås då SEB betalade tillbaka beloppet som en credit på samma belopp som debit av felaktigt belopp och detta skedde innan den månadens faktura genererats.
     
    Sir Lemon liker dette.
  10. bvs

    bvs Medlem

    Bosted:
    Stockholm
    Country:
    Sverige Sverige
    Tråkigt att behöva väcka liv i den här tråden men jag blev drabbad i dag.

    Fick två SMS från Amex där de skrev att de misstänkte bedräglig aktivitet på mitt konto och att jag ska ringa dem, damp också ned två mail med samma budskap + den misstänkta aktiviteten som var 1000+ på Bolt (Taxibolaget) och sista siffrorna på kortet det gällde.

    Loggade in på mitt konto på Amex site och även där dök det upp en banner om att jag skulle kontakta dem. Ingen transaktion eller reservation syntes.

    Ringde upp dem och fick bekräfta att det inte var jag som gjort transaktionen. De spärrade kortet direkt och beställde ett nytt. Inget strul och inga konstigheter, precis som det ska vara.
     
    stopover, zippan, gneken og 8 andre liker dette.

Del denne siden

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×