Skimming - har ni råkat ut för det?

En tråd i 'Kredittkort' startet av agehall, 18 Januar 2012.

1. MrDollar

MrDollar Medlem

Country:
    Sverige Sverige
    Cash is King!

2. Tonton

Tonton Medlem

Country:
    Sverige Sverige
    Där säger du något. En ganska bra anledning att toppa upp mitt Revolut på utlandssemestrarna, snarare än att använda mitt SAS EuroBonus MC istället.

Mattias Holmén liker dette.
  3. Delayed

Delayed Medlem

Country:
    Sverige Sverige
    Tills man blir rånad och inser att cash är förbannat svåra att spärra. o_O

4. Jönsson

Jönsson Medlem

Country:
    Danmark Danmark
    Ett liten grej man kan göra om man misstänker att det är en falsk handhållen terminal är att slå in fel pinkod en gång. Får man inget ”fel pin”-meddelande så är terminalen en skimminglåda.
    När det kommer till större och fasta terminaler så har det blivit vanligt att bedragarna använder bluetooth för att hämta data från skimmingutrustningen. Testa genom att slå på bluetooth på din telefon och se efter om det finns någon skum enhet på listan över tillgängliga enheter. Eftersom räckvidden är begränsad är det lätt att utesluta normala enheter.

5. Delayed

Delayed Medlem

Country:
    Sverige Sverige
    Vilket bra tips i all sin enkelhet! Vad gäller med Amex? Är det tre "pinfel" i rad som gäller innan kortet "spärras". Och spärras kortet eller är det pinkoden som spärras och signaturköp fortsätter att fungera? Någon som vet och kan förklara?

6. Jönsson

Jönsson Medlem

Country:
    Danmark Danmark
    Kortet låses efter tre felaktiga försök. Kontot är fortfarande aktivt. Du ska kunna logga in på amex.com och aktivera upplåsning av kortet (ej bekräftat). Sedan får du gå till en atm och slå korrekt kod för att återaktivera kortet.

Delayed og Jane Insane liker dette.
  7. Delayed

Delayed Medlem

Country:
    Sverige Sverige
    Visst är det tre fel i rad som krävs? Alltså att "felräknaren" nollställs när man anger rätt kod?

Nyfiken på om någon kan bekräfta att detta fungerar som beskrivet.

8. Jönsson

Jönsson Medlem

Country:
    Danmark Danmark
    Ja, efter korrekt pin nollställs felräknaren.

9. Hachans

Hachans Medlem

För kännedom syns inte bluetooth om inte enheten är inställd på det (tex vid parning). En semikompetent tjuv gör inte det misstaget.

10. FrontX

FrontX Medlem

Country:
    Sverige Sverige
    Jag råkade ut för skimming för bara någon månad sen. Det konstiga är att både mitt VISA Credit och Amex P blev skimmade nästan samtidigt, med någon veckas mellanrum. Ingen aning om hur det gått till dock.
    Med mitt Amex P försökte någon köpa en flygbiljett på norweigan.se, men där satte Amex stopp innan transaktionen gått igenom eftersom namnet inte matchade. Mest förvånand över hur man lyckats klura ut Amexs fyra siffror. Så det kändes tryggt med Amex gällande den biten. Behövde inte ens fylla i några papper eller dyl. VISA däremot släppte igenom flertalet transaktioner från Google Play innan man skickade ett sms om att man misstänkte obehöriga köp med mitt kort. Så där behövdes både polisanmälan och reklamation

Tonton liker dette.

Del denne siden

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!