Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

ELOS

Medlem
Uttagsautomat på Hilton Metropole i London. Vips - efter 12 timmar hade dragningsförsök gjorts på flera Enterprise hyrbilsstationer i USA....
 

Moco

Medlem
Jag har fått mitt AmEx Elite skimmat två gånger i år. Första gången genom Paypal (som har ett uruselt säkerhetstänk) och nu senast för en månad sedan genom bedrägliga transaktioner i Japan. Fick ett autogenererat mail från AmEx som undrade om jag handlat i Japan när jag samtidigt befann mig i England - vilket jag givetvis inte gjort. Det visade sig att inte bara ett kort skimmats, utan även flera år gamla, utbytta kort som av någon oförklarlig legat kvar öppna/aktiva efter att de ersatts med nya ändå har kunnat belastats med obehöriga transaktioner. AmEx ville således skapa ett "helt nytt konto"vilket har tagit ca en månad för dem att göra. Först igår fick jag ett nytt kort efter att de "tappat bort" det första "ersättningskortet" (som skickades ut först efter mer än 2 veckor) i en handover mellan DHL/PostNord/AmEx - vilket inte ens upptäcktes innan jag började undra var kortet tagit vägen.

Även om jag tycker att det är bra att säkerhetssystemen upptäckte att något inte stod rätt till har kontakten med AmEx lämnat mycket att önska. Många kockar i soppan, personer som intygat att anteckningar förts - som det senare visat sig att de inte hittar och man får förklara allt från början för en helt ny person, hänvisat till personer som hänvisat tillbaka till den föregående personen osv. Förutom att jag mitt i en intensiv reseperiod stått utan ett bra betalkort - inget ersättningskort inom 24-timmar har kunnat ordnats (det har tagit nära en månad) - vill de nu att jag också ska betala årsavgiften om 4000 kronor igen, för att ett nytt konto skapats. Jag är halvvägs i året, och betalade årsavgiften senast i januari, och är inte intresserad att betala den nu igen för att deras principer säger det ena och det andra. De har lovat saker till höger och vänster som de inte kunnat hålla, och jag har hittills gått miste 10000-tals EB-poäng som de lovat ersätta under den period jag tvingats till att betala på andra sätt. När det kommer till resande och stora utlägg upplever jag att AmEx är det bästa kortet, men jag är nu riktigt besviken på hur medlemskapet detta år har fungerat och får sedermera utvärdera om det är lönt att vara kvar som kund.

Rent generellt så tycker jag att de flesta kortutgivare sköter denna typ av problematik ganska dåligt, vilket också många inlägg i den här tråden pekar på. Det spelar ingen roll om det handlar om en bank eller ett kreditkortsföretag. Samarbetet är sällan friktionsfritt, om man ens undgår att bli misstänkliggjord, väntetiderna är ofta långa och jag upplever att de alla har väldigt svårt att få ut nya kort snabbt. Det blir väldigt lustigt när man aktivt marknadsför korten som lämpliga för de som reser mycket.

Det är synd att polis och rättsväsende är så handikappat och rutinmässigt lägger ned dessa ärenden (de lägger väl iof ned allt) eftersom det är ett större problem än vad många tycks tro.
 
Va tråkigt. Mina erfarenheter av Amex är så jäkla bra i samband med skimning. Har fått nytt kort snabbt och de har tagit hand om alla felaktiga köp.
 

agehall

Medlem
Jag fick just en tankeställare. Tittade på
som handlar om hur FBI fångade en skimmer.

Bland restaurangerna som nämns i Seattle känner jag igen en och jag är rätt säker på att jag besökte den runt tid som de uppenbarligen hade problem med skimming. Med andra ord är det inte alls otroligt att det var därifrån som mitt kortnummer kom på vift och fick mig att två år senare starta denna tråd.

De flesta av oss har ju misstankar om var korten blivit skimmade men det är ju rätt svårt att säkert veta att misstankarna är korrekta. Här vet jag att jag varit på ett ställe vid en tidpunkt då de hade malware och skimmade kort, men kan det verkligen ta två år innan någon använder kortnumren..?
 

palmen

Moderator
Jag fick just en tankeställare. Tittade på
som handlar om hur FBI fångade en skimmer.

Bland restaurangerna som nämns i Seattle känner jag igen en och jag är rätt säker på att jag besökte den runt tid som de uppenbarligen hade problem med skimming. Med andra ord är det inte alls otroligt att det var därifrån som mitt kortnummer kom på vift och fick mig att två år senare starta denna tråd.

De flesta av oss har ju misstankar om var korten blivit skimmade men det är ju rätt svårt att säkert veta att misstankarna är korrekta. Här vet jag att jag varit på ett ställe vid en tidpunkt då de hade malware och skimmade kort, men kan det verkligen ta två år innan någon använder kortnumren..?
Det kan det absolut göra, även om det kanske inte är så vanligt.
Är ju lägre chans att bli påkommen om vart det har skett om man väntar länge än använder det direkt efteråt. Tror det är något som många missar och då felaktigt utgår ifrån att kortet blivit skimmat på ställe X.
 

malmokalle

Medlem
Bankerna (eller MC/Visa/Amex) har ett avancerat system som ganska säkert kan analysera fram var korten har blivit skimmade. Genom att ta fram skimmade kort och köra dessa mot var korten är använda så får man fram en lista på tänkbara ställen eftersom dessa sticker ut i mängden. Möjligt att man även har fler parametrar med i analysen.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Bankerna (eller MC/Visa/Amex) har ett avancerat system som ganska säkert kan analysera fram var korten har blivit skimmade. Genom att ta fram skimmade kort och köra de mot var korten är använda så får man fram en lista på tänkbara ställen eftersom dessa sticker ut i mängden. Möjligt att man även har fler parametrar med i analysen.
Absolut, men det talar de delger ju inte denna information till kunderna som drabbats.
 
Toppen