Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

mha321

Medlem
Vanligt och vanligt, men det har hänt mig i alla fall.

Det tar väl ett tag innan den som stulit uppgifterna har sålt dem till någon.
Dels det, dels så har många mer koll på sitt kort precis i samband med resor, men sämre koll någon månad eller två senare när de är hemma (nej, alla reser inte så ofta :p), vilket ökar chansen att få igenom ett par transaktioner till innan det spärras.
 

Sahlen

Medlem
Dels det, dels så har många mer koll på sitt kort precis i samband med resor, men sämre koll någon månad eller två senare när de är hemma (nej, alla reser inte så ofta :p), vilket ökar chansen att få igenom ett par transaktioner till innan det spärras.
Sant.
 

Maja

Medlem
Mitt Amex Elite kort har troligen blivit kopierat får hittade precis en post på $9,87 från Petterino's i Chicago, där vi aldrig varit. Vid kontakt med Amex så är det något i Illinos som heter Let's entertain you (låter ju ännu värre). Kortet är givetvis stoppat och nytt kort på väg ut. Tack och lov att vi hunnit hem och att detta skedde så sent under vår resa. Det är registrerat den 11/7 och debiteringen är bokfärd den 12/7.

Vad de kunde se så är kortet draget, mao så är kortet kopierat då jag själv har kortet i min hand. Tips på vart det kan ha blivit kopierat? Inte för att det spelar så stor roll nu, men vill gärna kunna undvika det igen. Inga andra mystiska debiteringar än.
 

Hachans

Medlem
Mitt Amex Elite kort har troligen blivit kopierat får hittade precis en post på $9,87 från Petterino's i Chicago, där vi aldrig varit. Vid kontakt med Amex så är det något i Illinos som heter Let's entertain you (låter ju ännu värre). Kortet är givetvis stoppat och nytt kort på väg ut. Tack och lov att vi hunnit hem och att detta skedde så sent under vår resa. Det är registrerat den 11/7 och debiteringen är bokfärd den 12/7.

Vad de kunde se så är kortet draget, mao så är kortet kopierat då jag själv har kortet i min hand. Tips på vart det kan ha blivit kopierat? Inte för att det spelar så stor roll nu, men vill gärna kunna undvika det igen. Inga andra mystiska debiteringar än.

Lettuce (sic) entertain you är moderbolaget till restaurangen som ditt kort användes på, inget konstigt. De äger massor av restauranger. Är du säker på att kortet är kopierat och du inte använt det på nätet (typ betalt med en iPad eller Izettle) på någon restaurang eller food truck ni ätit på tex? Då kan det ju se ut som att transaktionen är någonstans än den egentligen är.
 

Maja

Medlem
Lettuce (sic) entertain you är moderbolaget till restaurangen som ditt kort användes på, inget konstigt. De äger massor av restauranger. Är du säker på att kortet är kopierat och du inte använt det på nätet (typ betalt med en iPad eller Izettle) på någon restaurang eller food truck ni ätit på tex? Då kan det ju se ut som att transaktionen är någonstans än den egentligen är.
Tack för informationen!

Edit: har letat och letat och det är nog en Izettle som spökat till det. Tack för klar görandet! Jag ringer Amex och meddelar dem på måndag när det är öppet igen. Tack för hjälpen. Hittade verkligen ingen information alls när jag letade.

Kanske inte så konstigt då jag tyckte han sa att bolaget hette Let's entertain you, lite skillnad mot Lettuce... :oops:
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Tack för informationen!

Edit: har letat och letat och det är nog en Izettle som spökat till det. Tack för klar görandet! Jag ringer Amex och meddelar dem på måndag när det är öppet igen. Tack för hjälpen. Hittade verkligen ingen information alls när jag letade.

Kanske inte så konstigt då jag tyckte han sa att bolaget hette Let's entertain you, lite skillnad mot Lettuce... :oops:

Äsch, säkert ingen skada skedd! Jag har själv gått på den niten och suttit och kliat mig i huvudet och undrat vad sjutton jag har för en utgift som sticker ut från de övriga i en delstat jag aldrig varit. Men då har det t.ex. rört sig om någon konstnär på en marknad (som varit kringresande), något pop-upställe eller liknande som är registrerade någon annanstans egentligen.
 

mha321

Medlem
Äsch, säkert ingen skada skedd! Jag har själv gått på den niten och suttit och kliat mig i huvudet och undrat vad sjutton jag har för en utgift som sticker ut från de övriga i en delstat jag aldrig varit. Men då har det t.ex. rört sig om någon konstnär på en marknad (som varit kringresande), något pop-upställe eller liknande som är registrerade någon annanstans egentligen.

Så blir det lätt. Det är på inget sätt begränsat till USA, om någon trodde det, eller runt resande. Har tex ett lunchhak som jag hamnar på rätt ofta när jag är på besök hos en kund utanför Göteborg. De har 3 olika kortläsare, och alla står i olika namn. Det tog en stund att inse att det var så... Man får helt enkelt tänka efter nåde en och tre gånger innan man ifrågasätter transaktionerna, särskilt när de är hyfsat små.
 

Mediana

Medlem
Fick ett kort slimmat för några år sen. Upptäckte det av en slump när jag var på semester i USA och loggade in på banken. Köpen som var gjorda var sju helvetes mycket Pizza från Onlinepizza. Tror det var Pizza för kring 8500kr. Sen någon flygbiljett med Air Berlin och Ryan Air. Guldsmycken för 6000 från en onlinebutik i Tyskland. Köpen var gjorda under en 5 dagars period.

Förra året väntade jag på ett nytt kort från SEB. Koden kom med aldrig kortet. Ringde och kollade och det visade sig att de skickat kortet men att det försvunnit någonstans mellan tryckeriet och posten. Någon försökte göra ett småköp på 43 kronor i en kiosk i Haninge, men kortet var inte aktiverat.
 

Berglund

Medlem
Jag fick både mitt Amex och mitt SEB Visa (som aldrig används till annat än insättning av pengar i automat) belastade med tiotusentals kronor i inköp av utrustning i något onlinespel. Jag har aldrig spelat något sådant spel och framför allt inte gjort inköp från ett Hong Kong baserat företag.

Amex ringde upp mig, stannade transaktionerna, spärrade kortet och skickade ett nytt. SEB var krångligare då pengarna redan hade dragits från kontot. Det tog kanske två månader att få tillbaka allt men jag fick tillbaka även valutadifferensen samt den ränteförlust som jag gjort under tiden pengarna saknades på kontot. SEB såg till att till syvende och sist hålla mig helt ekonomiskt skadelös. Tiden som gick åt till att fylla i blanketter, tala i telefon och liknande skall vi dock inte ens börja prata om...
 

Maja

Medlem
@mha321 Jag tar inte lätt på detta, men fick mitt Visa-kort hos Skanidabanken slimmat.. det började med en liten summa som såg legitim ut och sedan någon dag senare kortvåg hotellnätter på vad som skulle se ut som Mariott i Florida. Vinvefann oss i midwest och på västkusten.

Så därför reagerade jag snabbt denna gång då jag inte kunde hitta någon koppling till detta köp. Namn och plats stämmer inte och inte bokföringsdatum heller, men troligen är det ett köp via iZettle någon dag innan som det troligen är.
 
Toppen