Senaste nytt

SJ Tappar över 50% av resenärerna i Q3 2020

E.K

Medlem
NJAAA. Om man självmant väljer att bara sälja hälften av biljetterna p.g.a. att platsen bredvid dig ska vara tom så är ju tappet lite självförvållat.
Det har allt varit fullt dom gångerna jag åkt. Alltså full vagn med ensamt sittande personer på varje bänkrad.
 

011430121

Medlem
Det har väl inte bara varit 50% tillgängligt, de började med att lämna 25% tomma stolar, senaste tiden har det varit 35% stolar som inte har gått att boka,
Sj kommer nu när spridningen av pandemin ökar att minska antalet inte bokningsbara platser!

Nu är inte jag någon större tågresenär har i höst åkt en tur och retur Stockhom-Göteborg i 1 klass upplevde att det var mycket fria säten.
Åkte senast i går 1 klass Malmö-Götebolrg med SJ klockan 17:00 med dålig beläggning.
Det jag upplever har inget belägg för det bara en känsla är att de har blivit dyrare att åka tåg.

Källa SVT Nyheter
SJ: Färre bokningsbara platser på tågen | SVT Nyheter
Fler resenärer släpps på tågen – SJ: ”Efterfrågan på resor ökar” | SVT Nyheter
 

011430121

Medlem
NJAAA. Om man självmant väljer att bara sälja hälften av biljetterna p.g.a. att platsen bredvid dig ska vara tom så är ju tappet lite självförvållat.
Det har allt varit fullt dom gångerna jag åkt. Alltså full vagn med ensamt sittande personer på varje bänkrad.
Idag Sj tåg 495 från Göteborg till Malmö är ett X2000 planerat var ett SJ 3000, jag tror att det är fler 1 klassplatser i X2000, två första klas vagnar jag sitter i vagn två upplever att den är full till 65% vilket betyder utsålt, men det skall det väl vara på en torsdag em.
 

mha321

Medlem
Idag Sj tåg 495 från Göteborg till Malmö är ett X2000 planerat var ett SJ 3000, jag tror att det är fler 1 klassplatser i X2000, två första klas vagnar jag sitter i vagn två upplever att den är full till 65% vilket betyder utsålt, men det skall det väl vara på en torsdag em.
Utan att ha rest SJ under pandemin så kan jag gissa (vad är internet forum till för om inte sådana gissningar??) att 1a klass har ännu lägre beläggning än 2a normalt. Detta eftersom tjänste resor har dragits ner ännu mer än privata resor och alla "vet" att 2a klass är billigare.
 
Utan att ha rest SJ under pandemin så kan jag gissa (vad är internet forum till för om inte sådana gissningar??) att 1a klass har ännu lägre beläggning än 2a normalt. Detta eftersom tjänste resor har dragits ner ännu mer än privata resor och alla "vet" att 2a klass är billigare.
Det stämmer nog rätt bra. Reflekterade över det där i början av augusti när jag gick mellan klasserna. Visserligen sommarperiod, men ändå.

Hade bokat tyst avdelning i andraklass. Det var helt fullsatt (någon hade satt sig fel) och efter att en äldre passagerare sade att denne var lite obekväm i det bestämde jag mig för att ta ett varv och leta annan plats, en anledning till att röra på benen om inte annat.

Satte mig då i första vagnen med första-klass, ty det där satt två (2) personer i hela vagnen.

Reflektera lite kort över det då huruvida SJ på något vis borde omfördelat folk, det fanns ju helt klart möjlighet att hålla mer avstånd än man gjorde. Men kom inte riktigt på något praktiskt sätt att göra det på och hade glömt bort det hela tills nu.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Tycker nog det är strålande nyheter. Vilket flygbolag som helst skulle drömma våta drömmar om en förlust på fjuttiga 200 miljoner i ett kvartal. Det betyder ju dock att man har många tåg som går 100% fulla, och det kanske jag tycker lite mindre bra om.

MEN det bevisar ju att vi faktiskt vill resa, och kanske har valt att resa i Sverige i år istället, vilket också är goda nyheter.

Med tanke på att Sverige just nu ligger på typ 6:e plats över landet med minst smitta i hela EU är väl ett gott teckan på att just resande på tåg inte haft någon signifkant påverkan.
 
NJAAA. Om man självmant väljer att bara sälja hälften av biljetterna p.g.a. att platsen bredvid dig ska vara tom så är ju tappet lite självförvållat.
Det har allt varit fullt dom gångerna jag åkt. Alltså full vagn med ensamt sittande personer på varje bänkrad.
Fast nu är du verkligen ute och cyklar! De har ju fått direktiv att inte maxa tågen, de var 50% från början men de har sedan gått upp till 65% beläggning. När de tidigare höjde från 50 % till 75% blev det ett j*vla liv på svenska folket som börja gråta ut i kvällsblaskorna om att de inte gick alls att hålla avståndet och då fick SJ rätta sig i ledet och dra ner till 50.

Jobbar själv inom järnvägen och de har kört full trafik sedan i början av sommaren på exempelvis X2000 flottan detta just för att alla skall åka men de inte kan maxa tågen.

Kan slå vad om att svenska folket snart kommer börja gnälla på: "De finns inga tågavgångar, buhu de är för dyrt att åka tåg"

En artikel som bara är 3 dagar gammal: Fler resenärer släpps på tågen – SJ: ”Efterfrågan på resor ökar” | SVT Nyheter
 
Last edited:
Toppen