Senaste nytt

Singapore Airlines First Class nu bokningsbart med EuroBonus (2018-02-27)

Axxo

Medlem
För ett tag sedan lyckades jag boka in morgon flyget 10:25 AMS-SIN i first me SQ. Jag flyger med sista kvälls flyget GOT-CPH-AMS dagen innan. Vad skulle hända min FIRST biljett om flygen dagen innan blev inställda ? Det finns nämligen inga morgon flyg till Amsterdam.
Bokar Tallin om en first eller hur funkar det ?
 

Taggen

Medlem
För ett tag sedan lyckades jag boka in morgon flyget 10:25 AMS-SIN i first me SQ. Jag flyger med sista kvälls flyget GOT-CPH-AMS dagen innan. Vad skulle hända min FIRST biljett om flygen dagen innan blev inställda ? Det finns nämligen inga morgon flyg till Amsterdam.
Bokar Tallin om en first eller hur funkar det ?
Samma biljett?
 

squeezen

Medlem
För ett tag sedan lyckades jag boka in morgon flyget 10:25 AMS-SIN i first me SQ. Jag flyger med sista kvälls flyget GOT-CPH-AMS dagen innan. Vad skulle hända min FIRST biljett om flygen dagen innan blev inställda ? Det finns nämligen inga morgon flyg till Amsterdam.
Bokar Tallin om en first eller hur funkar det ?
Antar genomgående biljett, isf, ja du ombokas till destination. Dock om detta sker under operations och då blir irrops så är det inte tallinn som bokar om utan flygbolaget som orsakar problem, alternativt biljettutställaren. De ska då ta dig till destination under liknande förhållanden som din bokning är gjord. kan ju dock hända att ingen first finns ledig den dagen och då kan det bli business, vilket kan tänkas ok för att komma iväg på sin semester.

Har man allt på en genomgående bokning är mitt tips att inte måla fan på vägen eller fundera på problem som kan hända (sällan) utan se fram emot semestern, och lita på att du kommer tas till din destination utifrån deras bästa förmåga.

om det rör sig om ett faktum att de flera veckor innan avgång ställer in ett flyg så kan det däremot behövas award inventory för att boka om sig till ev tidigare flyg. Alternativt tex got-fra-ams istället för got-cph-ams
 

palmen

Moderator
För ett tag sedan lyckades jag boka in morgon flyget 10:25 AMS-SIN i first me SQ. Jag flyger med sista kvälls flyget GOT-CPH-AMS dagen innan. Vad skulle hända min FIRST biljett om flygen dagen innan blev inställda ? Det finns nämligen inga morgon flyg till Amsterdam.
Bokar Tallin om en first eller hur funkar det ?
Som de andra påtalat så beror det på om allt är i samma bokning eller en separat bokning.
Nu vet jag inte när ditt flyg från Göteborg går, men det finns många flygplatser i norden som har avgångar till Amsterdam som kommer fram innan Singapore flyget går, tex skulle du kunna bli ombokad till KLM.
Om allt är på samma biljett så är det SAS Operations som ska boka om dig under liknande regler precis som @squeezen säger. Vad det då blir beror helt på vad för tillgänglighet som finns när det ställs in.

Hur ofta ställer SAS in GOT-CPH på kvällen?
Det går en flight GOT-AMS med KLM varje morgon, troligt att du ombokas till denns i så fall. Om inte annat skulle jag kräva att de bokar om till den ochstår för hotellnatt på Landvetter.
 

Axxo

Medlem
Hej!

Förlåt för sent svar, Det är samma bokning, jag var lite lite otydlig. Det är första gången jag boka First och var lite nervös. Tack för svar! :)
 
Skulle inte oroa mig alls. Finns massor av flyg till Singapore varje dag och kotym är att boka om i samma kabinklass.

Att vara på påläst är dock en fördel så du vet i förväg vilket alternativ du skulle föredra.
 
Toppen