Senaste nytt

Samosaguas

Medlem
Korrekt! Extrapoäng till @mha321 som plockade min ledtråd rakt av! Det var såklart Frihetsgudinnan jag tänkte på. Den var från början avsedd att stå vid Suezkanalen, men Egypten tackade nej. Därefter hamnade den i New York och resten är historia... :)

Dagens kärra är en B737. Den har några år på nacken. Imorgon ska jag testa B777 :) frågan är bara var jag planerar att bege mig av då? ;)

Visa bifogad bild 97632 Visa bifogad bild 97633 Visa bifogad bild 97634

Visa bifogad bild 97636 Visa bifogad bild 97635
Känner igen mig! God juice men inget bubbel ;)
I landade ungefär en timme sena i Kairo och jag skulle vidare till Entebbe. Hade en transfer på 1h50min så var inte så orolig men en otrolig seg busstransfer gjorde att jag hann börja bli lite orolig. Här är planet som flög oss från CPH till CAI.
Visa bifogad bild 89024
Och här är en bild på Cairo by night och vad jag gissar är Nilen.
Visa bifogad bild 89026
Allt gick dock bra och smidigt till slut och jag hann med planet mot Uganda. En Boeing 737 tog oss säkert till Entebbe och jag gillade den retroinspirerade inredningen på planet:
Visa bifogad bild 89029 Visa bifogad bild 89027 Visa bifogad bild 89032 Visa bifogad bild 89030
Man kan ju inte annat än älska ett bälte i guld;)
Visa bifogad bild 89031
 

Tonton

Medlem
Känner igen mig! God juice men inget bubbel ;)

haha - nästan som att jag snodde dina bilder ;)

@Tonton fantastisk resa so far!
Får även passa på å gratulera till förlusten i afton:cool: blev det nån trevlig egyptisk gravöl?:p

Hade jag druckit alkohol varenda gång LHC förlorar så kommer jag bli alkoholist i vinter :p
Igår hade jag faktiskt min första vita dag på hela semestern! Kanske var dags efter 21 dagar...
 

Tonton

Medlem
Kanske dags för en uppdatering!

Jag har precis checkat in in på DT Westminster och tagit dagens första öl... :)

CA06343A-5F70-437A-901C-B7AD9B49B01E.jpeg


Varför är jag i London kan man ju fråga sig - det som är mitt andrahem, och stället jag redan tillbringa för mycket tid i... Jodå - det går att skylla på @jerixon.

Jag hade initialt bokat min sommaräventyr för månadsskiftet Juli/augusti. Strax efter boking så kommer det hem ett brev på posten att den jäveln skulle ta och gifta sig. ;) Sagt och gjort - jag kan ju inte missa gubbens bröllop - så det blev ombokning av resan till September. Mindre än 1 vecka efter bokning så kom nästa brev på posten - då är det min pluggpolare i London som bestämmer sig för att gifta sig mitt i september... och denna gången ville jag inte flytta på resan, så tänkte att jag tar och klämmer in det mitt i semestern istället. Klädkod är smoking och det löste jag genom att min andra kompis, som också ska på bröllopet, flyger in smokingen åt mig från Stockholm.

Således ska två nätter spenderas här i London innan äventyret fortsätta på Söndag.

Men vi vrider tillbaka klockan liten till Egypten. Detta var min första gång i Egypten och pga planer i helgen så kunde jag bara stanna i 18h - fastän det fanns senare flighter att ta.


Hilton Pyramids
Sagt och gjort så bokade jag in mig på Hilton Pyramids. Det finns faktiskt ganska många Hilton i Kairo, men anledningen till att jag valde just Pyramids var dessa skäl: 1. Billig redemption - 10k poäng (jag är snål med mina Hiltonpoäng...)
2. Research inför kommande besök - då detta ställe såg ut som ett potentiellt semesterställe
3. Nära till Pyramiderna (bocka av på listan liksom)

Inför mitt besök så jag jag också, på sedvanligt sätt, till att få bekräftad uppgradering till en svit. Denna gång blev det en två-våningssvit på 70m2 samt med två balkonger på 10m2 vardera. Helt okej :)

Hotellt var riktigt trevligt, och personalen super! Alkohol serveras i bar och restaurang, men inte i loungen. För golfare så verkade golfbanan riktigt grym! De har en 18- och 9-hålsbana.

Nackdelen med hotellet är att det ligger på helt fel sida av Kairos flygplats. Jag hade hört mycket historier om trafiken i stan- men wow. Det tog 3h att ta oss till hotellet igår. Imorse, på helgen, så tog det 45 minuter... Utöver det så hann jag med att se två bilkrascher samt en person bli påkörd. Tur att jag fick en superförare med en sprillans ny säker bil när jag tog en Uber från flygplatsen. Utöver geografisk position så finns det inte heller mycket att göra i området kring hotell förutom golf och pyramidsightseeing. Passade dock mig utmärkt.

Här kan jag definitivt tänka jig att återkomma. Svårt att få ut mer värde av Hiltonpoängen enligt mig...

Utsikten från nedre verandan i sviten
DB5CD99B-EDD0-4EFE-938A-64822639072F.jpeg


Trappan upp till sovrummet
8938B2CA-33D6-498D-9FC0-3867757F2CEA.jpeg


En av krascherna påväg till hotellet...
9EAD416B-C3AF-4DB3-951D-4E0F142BFB48.jpeg



Pyramiderna
Inte mycket att säga om - Min chaufför plockade upp mig strax innan 06 och tog mig till Cheopspyramiderna. Tyvärr öppnar inte området förrän 07 - så jag fick snällt stå på avstånd och kika på dess. Men det blev ändå en wow-uppelevelse. De var sjukt mycket större än vad jag hade förväntat mig. Fantastiskt hur sådant kunde byggas vid den tiden.

Bjuder på turistbildernas turistbild! (Ja, jag skäms)

0A0D3E54-0EF8-44F6-9195-841BB17FCAC7.jpeg


Egypt Air
Igår testade jag ju en B737 och idag en B777.

Båda har flygplanen hade ganska gamla kabiner, men overall så var jag riktigt nöjd - speciellt på dagens flight.

Servicen på båda flighterna har rakt igenom varit superb, men idag så hade de det lilla extra. De tilltalade mig med namn, hela kabinbesättningen som jobbade i business gick personligen fram och hälsade på mig osv. Sist, men absolut viktigaste - jag drack idag en absolut godaste pre-departure-drinken jag någonsin druckit. All champagne och även Turkish olika lemonader kan slänga sig i väggen. Dagens Jordbubbsjuice var helt enkelt sjukligt god. Den var kall och fräsch med jordgubbsbitar i och smakade exakt som mammas hemgjorda jordgubbskräm. Kan det bli bättre? :rolleyes:

Någonting spännande hände också idag ombord - jag hade min första Go-around på Heathrow, trots 100-tals starter och landningar där senaste året/åren. Anledningen var tydligen att det var något hinder på landningsbanan. en riktigt spännande känsla att se marken några meter bort och sedan helt plötsligt känna motorerna dra på för full kraft.

inflygning över Kairo
8378A6DC-E4C0-4821-8824-316CB12A0339.jpeg


Dagens flight (obs: bokning redan förbrukad - så finns inget av värde att hämta från mina uppgifter...)
E2CC439C-5B91-4087-98B4-B3F606D05184.jpeg


2-3-2 ombord - trodde knappt det existerade längre.
7238AC28-5C3D-4C1A-818C-AF91D36E02A1.jpeg


Världens bästa pre-departure drink!
1FAA7D52-8974-49B6-8667-D8AA581EFBB8.jpeg


D53C3898-4E52-4B42-93DF-58442CC1D977.jpeg


F419C1CA-FB35-4196-B477-E4CF7DF36E3D.jpeg





DT Westminster
Vad ska man säga om detta stället? Detta har seglat upp som mitt hathotell i London, före DT Tower of London (som jag sakta men säkert börjar ogilla mindre och mindre). Loungen är borta sedan ett tag, det ligger tråkigt till, rummen är inte renoverade, och käket riktigt dåligt. Ja, utöver det så är det det enda Hiltonhotellet på min resa där jag inte fått svituppgradering :( Men man får väl vad man betalar för, och detta var, för mig, det enda rimligt prisatta hiltonhotellet centralt i helgen. Då min kompis gifter sig på Landmark hotell så vill vi har någorlunda nära dit. Men jag ska nog överleva.

Samtidigt så hörde min nästa Hiltonhotell av sig (för natten måndag-tisdag) och bekräftade svituppgradering till deras deluxe på 75m2. Således har jag svituppgradering på 3/4 möjliga ställen på denna resan. Hilton Garden Inn och Hampton gav mig uppgraderingar också - men de har inga sviter att tillgå.
 
Last edited:

Gus

Medlem
Helt otroligt vilken resa du gör! :) Hur gör du för att få bekräftade svituppgraderingar? Hur kändes det med säkerheten i Kairo annars?
 

Tonton

Medlem
Helt otroligt vilken resa du gör! :) Hur gör du för att få bekräftade svituppgraderingar? Hur kändes det med säkerheten i Kairo annars?

Mestadels brukar jag vara återkommande gäst på samma properties, så då ser de till att lösa det på förhand. Om det är en ny property så brukar jag skicka iväg ett strategiskt email i förväg.

Jag hann ju inte se centrala Kairo, men just säkerhet var någonting jag tänkte mycket på, och inget jag, den korta stund jag var i Egypten, upplevde som ett problem. Jag försöker alltid tänka att jag ska vara klok i form av att inte göra dumma saker välja bättre/mer spårbar taxi (exempelvis Uber vs vanlig taxi) och i allmänheten bara gå på magkänsla.
Hotellet hade bra säkerhetsarrangemang.

Speciellt på denna resan har jag funderat mycket på detta eftersom jag reser själv. Det har exempelvis blivit några taxiturer på kvällarna där avståndet är så litet att jag egentligen skulle föredra att promenera. Bättre att ta det säkra före det osäkra :)
 

Tonton

Medlem
Vänner - då bröllop står på schemat eftermiddag och framåt så tycker jag vi drar igång gissningslek redan nu!

Jag är just nu i London, men morgondagens första flight lämnar från ett annat land.

Frågorna blir således:
• Var avgår mitt första flyg ifrån?
• Hur tar jag mig till avgångsflygplatsen?
• Vad är morgondagens destination och hur flyger jag dit?

På nästa destination har jag 23h55min - således full optimering av tid :)

Ledtråd: Lam person leder landet.
 
Toppen