Senaste nytt

Scandic - Det här gjorde ni inte så bra!

Hotell: Scandic Infra city
Status: Red Level (ca 110 nätter/år senaste 2 åren)
Händelse:
Jag hade jobbat hela natten och kom till hotellet tidigare än jag planerat. Hoppades kunna få checka in tidigt. Brukar inte vara några problem på andra hotell, förutsatt att det finns plats.

Jag gick fram till en av dom tre i receptionen (en yngre tjej) och frågade om det var möjligt att checka in redan nu (07:30)
Hon hann inte ens börja titta i datorn förrän en av dom andra (medelålders kvinna) bryskt svarade "Nej! Det är incheckning 15:00!!"
Jag frågade om dom kunde kolla min bokning och se om det inte gick att lösa (då hade dom sett min status (om det nu hjälpt)).
- Nej! Vi hade fullt i natt! Du får komma tillbaka kl 15.

Här hade dom kunnat komma med något mycket bättre. T.ex "Vi hade fullt i natt, men om du slår dig ner i lobbyn kan vi ringa så fort första rummet är städat och klart.
Istället sa dom ingenting mer.

Jag tänkte att jag kunde äta frukost så länge och fundera på hur jag skulle göra.

- Var hittar jag frukost-matsalen?
- Det är först imorgon du får frukost - om du checkar in idag.
- Nja... jag har Red level och då ska jag kunna äta frukost vilken dag som helst.
- Jaha... frukosten serveras där borta.

Bestämde mig för att avboka hotellet och försöka leta upp något annat.
Såg att både Radisson och Scandic hade tillgänglighet på andra hotell.

- Jag vill att ni plockar bort min bokning. Jag behöver sova och får boka något annat. Såg att Radisson Blu Arlandia hade lediga rum.
- Han vill avboka , hur gör jag då? (den unga tjejen till den äldre)

Nu såg dom väl min status antar jag...

- Eeeh... Vi har ett rum du kan få, men då kan vi inte uppgradera dig. (sa den äldre av dom)
- Nja... ni sa att det var fullt, så jag vill avboka.
- Ja, fast alltså... Vi har ett ledigt rum.

Här tänkte jag "MEN SÄG DÅ FÖR F*N INTE ATT DET ÄR FULLT!!!" (Ja, jag var trött)
...istället sa jag bara (lugnt) att "Nej tack, ni försäkrade alldeles nyss att det var fullt och att jag skulle komma tillbaka kl 15. Jag vill avboka mitt rum"

Hade det varit så att det verkligen inte fanns några rum så hade det ju inte varit mycket att göra åt. Det är trots allt inte garanterad incheckning före 15:00.
Men stå inte och ljug kunden rätt upp i ansiktet!
Inte snyggt!

Som en liten parentes:
Nästa måndag påbörjar jag ett nytt Stockholms-uppdrag, vilket kommer innebära mellan 7-15 hotellnätter i månaden, i närheten av Arlanda/Upplands Väsby.
Det kommer dock inte bli några nätter på Scandic I C.

Vill också poängtera att den yngre av dom två var mycket trevlig. Hon bad om ursäkt, önskade mig en trevlig dag och hoppades att jag skulle kunna tänka mig att ge dom en ny chans. Så ingen skugga över henne.
 

Brandten

Medlem
Hotell: Scandic Infra city
Status: Red Level (ca 110 nätter/år senaste 2 åren)
Händelse:
Jag hade jobbat hela natten och kom till hotellet tidigare än jag planerat. Hoppades kunna få checka in tidigt. Brukar inte vara några problem på andra hotell, förutsatt att det finns plats.

Jag gick fram till en av dom tre i receptionen (en yngre tjej) och frågade om det var möjligt att checka in redan nu (07:30)
Hon hann inte ens börja titta i datorn förrän en av dom andra (medelålders kvinna) bryskt svarade "Nej! Det är incheckning 15:00!!"
Jag frågade om dom kunde kolla min bokning och se om det inte gick att lösa (då hade dom sett min status (om det nu hjälpt)).
- Nej! Vi hade fullt i natt! Du får komma tillbaka kl 15.

Här hade dom kunnat komma med något mycket bättre. T.ex "Vi hade fullt i natt, men om du slår dig ner i lobbyn kan vi ringa så fort första rummet är städat och klart.
Istället sa dom ingenting mer.

Jag tänkte att jag kunde äta frukost så länge och fundera på hur jag skulle göra.

- Var hittar jag frukost-matsalen?
- Det är först imorgon du får frukost - om du checkar in idag.
- Nja... jag har Red level och då ska jag kunna äta frukost vilken dag som helst.
- Jaha... frukosten serveras där borta.

Bestämde mig för att avboka hotellet och försöka leta upp något annat.
Såg att både Radisson och Scandic hade tillgänglighet på andra hotell.

- Jag vill att ni plockar bort min bokning. Jag behöver sova och får boka något annat. Såg att Radisson Blu Arlandia hade lediga rum.
- Han vill avboka , hur gör jag då? (den unga tjejen till den äldre)

Nu såg dom väl min status antar jag...

- Eeeh... Vi har ett rum du kan få, men då kan vi inte uppgradera dig. (sa den äldre av dom)
- Nja... ni sa att det var fullt, så jag vill avboka.
- Ja, fast alltså... Vi har ett ledigt rum.

Här tänkte jag "MEN SÄG DÅ FÖR F*N INTE ATT DET ÄR FULLT!!!" (Ja, jag var trött)
...istället sa jag bara (lugnt) att "Nej tack, ni försäkrade alldeles nyss att det var fullt och att jag skulle komma tillbaka kl 15. Jag vill avboka mitt rum"

Hade det varit så att det verkligen inte fanns några rum så hade det ju inte varit mycket att göra åt. Det är trots allt inte garanterad incheckning före 15:00.
Men stå inte och ljug kunden rätt upp i ansiktet!
Inte snyggt!

Som en liten parentes:
Nästa måndag påbörjar jag ett nytt Stockholms-uppdrag, vilket kommer innebära mellan 7-15 hotellnätter i månaden, i närheten av Arlanda/Upplands Väsby.
Det kommer dock inte bli några nätter på Scandic I C.

Vill också poängtera att den yngre av dom två var mycket trevlig. Hon bad om ursäkt, önskade mig en trevlig dag och hoppades att jag skulle kunna tänka mig att ge dom en ny chans. Så ingen skugga över henne.
Haha vet vem du menar. Har upplevt samma tråkiga ton hos den damen. Dock är deras frukost väldigt bra och poolen högst upp är skön att använda sig av (sällan mycket folk där) så jag brukar ändå ta en natt där ibland. :)
 

Robert flysas

Moderator
Hotell: Scandic Infra city
Status: Red Level (ca 110 nätter/år senaste 2 åren)
Händelse:
Jag hade jobbat hela natten och kom till hotellet tidigare än jag planerat. Hoppades kunna få checka in tidigt. Brukar inte vara några problem på andra hotell, förutsatt att det finns plats.

Jag gick fram till en av dom tre i receptionen (en yngre tjej) och frågade om det var möjligt att checka in redan nu (07:30)
Hon hann inte ens börja titta i datorn förrän en av dom andra (medelålders kvinna) bryskt svarade "Nej! Det är incheckning 15:00!!"
Jag frågade om dom kunde kolla min bokning och se om det inte gick att lösa (då hade dom sett min status (om det nu hjälpt)).
- Nej! Vi hade fullt i natt! Du får komma tillbaka kl 15.

Här hade dom kunnat komma med något mycket bättre. T.ex "Vi hade fullt i natt, men om du slår dig ner i lobbyn kan vi ringa så fort första rummet är städat och klart.
Istället sa dom ingenting mer.

Jag tänkte att jag kunde äta frukost så länge och fundera på hur jag skulle göra.

- Var hittar jag frukost-matsalen?
- Det är först imorgon du får frukost - om du checkar in idag.
- Nja... jag har Red level och då ska jag kunna äta frukost vilken dag som helst.
- Jaha... frukosten serveras där borta.

Bestämde mig för att avboka hotellet och försöka leta upp något annat.
Såg att både Radisson och Scandic hade tillgänglighet på andra hotell.

- Jag vill att ni plockar bort min bokning. Jag behöver sova och får boka något annat. Såg att Radisson Blu Arlandia hade lediga rum.
- Han vill avboka , hur gör jag då? (den unga tjejen till den äldre)

Nu såg dom väl min status antar jag...

- Eeeh... Vi har ett rum du kan få, men då kan vi inte uppgradera dig. (sa den äldre av dom)
- Nja... ni sa att det var fullt, så jag vill avboka.
- Ja, fast alltså... Vi har ett ledigt rum.

Här tänkte jag "MEN SÄG DÅ FÖR F*N INTE ATT DET ÄR FULLT!!!" (Ja, jag var trött)
...istället sa jag bara (lugnt) att "Nej tack, ni försäkrade alldeles nyss att det var fullt och att jag skulle komma tillbaka kl 15. Jag vill avboka mitt rum"

Hade det varit så att det verkligen inte fanns några rum så hade det ju inte varit mycket att göra åt. Det är trots allt inte garanterad incheckning före 15:00.
Men stå inte och ljug kunden rätt upp i ansiktet!
Inte snyggt!

Som en liten parentes:
Nästa måndag påbörjar jag ett nytt Stockholms-uppdrag, vilket kommer innebära mellan 7-15 hotellnätter i månaden, i närheten av Arlanda/Upplands Väsby.
Det kommer dock inte bli några nätter på Scandic I C.

Vill också poängtera att den yngre av dom två var mycket trevlig. Hon bad om ursäkt, önskade mig en trevlig dag och hoppades att jag skulle kunna tänka mig att ge dom en ny chans. Så ingen skugga över henne.

Usch vad trist. Första mötet med gästen skall ske proffsigt. Tror ”damen” tröttnat på sitt jobb. Bra gjort ang ombokningen!
 

Resenären

Medlem
Du får komma tillbaka kl 15
Det låter i mina öron som den anställde inte fått adekvat utbildning för sitt jobb.
Nu har jag bara bott en gång på Scandic de senaste 15 åren, så jag har inte erfarenhet därifrån.
Däremot åt jag på restauranger mer än 50 gånger den senaste månaden i Schweiz. Alltid intressant att iakttaga personalen, som serverar/tar upp beställning osv. Alla hade vänsterhanden på inlärt ställe!
 

Morgan

Medlem
Maila deras "Chief Customer Officer" som sitter i koncernledningen (Niklas.Angergard@scandichotels.com). Finns två alternativ som jag kan se:

1) Han hör av sig relativt omgående och tar frågan på allvar och visar intresse för dig som prioriterad kund.
2) Han hänvisar vidare till någon, någonstans, som erbjuder dig någon form av meningslös kompensation typ en gratis natt.

Återkom med hur det blev...
 

igelkotten

Medlem
Maila deras "Chief Customer Officer" som sitter i koncernledningen (Niklas.Angergard@scandichotels.com). Finns två alternativ som jag kan se:

1) Han hör av sig relativt omgående och tar frågan på allvar och visar intresse för dig som prioriterad kund.
2) Han hänvisar vidare till någon, någonstans, som erbjuder dig någon form av meningslös kompensation typ en gratis natt.

Återkom med hur det blev...

Är det rimligt att mejla en styrelseledamot gällande detta? Tycker även du borde redigera ditt inlägg och ta bort mejladressen, verkligen inte good practice att skriva ut det här (särskilt när adressen inte ens är skriven på sidan du länkade till).
 
Tyvärr tycker jag det där bemötandet börjar bli ganska vanligt i Stockholm av unga oerfarna nyanställda hotellmedarbetare. Ingen känsla för service utan går bara "by the book" som dom fått lära sig vid den korta introduktionen. Risken är just den att medarbetaren råkar behandla en stammis fel så att en 10-15 bokade nätter ryker... Detta har jag just egen erfarenhet av.
 

Jönsson

Medlem
Att låta redan anställd personal ”introducera” ny personal, utan utbildning, garanterar nästan alltid att kvalitén och kunnandet minskar för varje generation nya medarbetare. Ingen kan lära ut mer än vad man själv kan.
 
Toppen