Senaste nytt

SAS Webshopping

folo

Medlem
Jag kan också passa på att nämna att Fortum försökte argumentera för att det skulle vara mindre lönt att bli kund hos Greenely, ifall jag inte har elbil (som behöver laddas). De menade att om jag inte har elbil, skulle min "vanliga" elförbrukning vara billigare hos Fortum än hos Greenely. Kan det verkligen stämma, eller är det enbart ett försäljningsknep ifrån Fortums sida?

Stämmer sannolikt. Greenely, Tibber med fleras affärsidé är att du har timprisavtal och optimerar din förbrukning genom att låta storförbrukare som elbilsladdning, varmvattenberedare, tvättmaskin, diskmasin, torkskåp/tumlare etc gå på natten när elen är som billigast. I gengäld betalar du mycket mer för el du gör av med på morgon och från sen eftermiddag till tidig kväll när elpriset brukar vara som högst. Med vanligt rörligt abonnemang hos t.ex. Fortum har du samma pris hela dygnet och tjänar inget på att optimera.

Exakt var break-even går får man räkna på men elbilsinnehav, att man betalar för varmvattnet själv och att man är ett familjehushåll är på pluskontot (kanske t.o.m. ett måste?) för att det ska löna sig.
 

Nahoj

Medlem
Stämmer sannolikt. Greenely, Tibber med fleras affärsidé är att du har timprisavtal och optimerar din förbrukning genom att låta storförbrukare som elbilsladdning, varmvattenberedare, tvättmaskin, diskmasin, torkskåp/tumlare etc gå på natten när elen är som billigast. I gengäld betalar du mycket mer för el du gör av med på morgon och från sen eftermiddag till tidig kväll när elpriset brukar vara som högst. Med vanligt rörligt abonnemang hos t.ex. Fortum har du samma pris hela dygnet och tjänar inget på att optimera.

Exakt var break-even går får man räkna på men elbilsinnehav, att man betalar för varmvattnet själv och att man är ett familjehushåll är på pluskontot (kanske t.o.m. ett måste?) för att det ska löna sig.


Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Jag är inte någon storförbrukare av el, och det som drar mest är min tvättmaskin. Jag får väl se till att använda timern så den går på under natten, ifall jag skaffar Greenely. Ska ringa dem imorgon för att höra mig för dels om välkomstpoängen om 6 k poäng, dels om gratis månadsavgift. Ska då även passa på att fråga om det verkligen stämmer att jag kan bryta elavtalet efter 3 månader (villkoret för välkomstpoängen, enligt "poängshoppen" hos EuroBonus). Om så är fallet, får jag som ett värsta fall scenario se 6 k poäng som en någorlunda billig penning, och sedan byta tillbaka till Fortum ifall jag blir helt missnöjd (då borde jag även kunna nyttja ny-kundserbjudande).

Ska också tilläggas att om man ska bli kund hos Greenely, skall man nog se till att ladda ner deras app för att "ha koll" på elrpis/timme. Oavsett hur länge man stannar hos dem som kund, borde man kanske lära sig mer om elförbrukningen både vad gäller i pris och hur mycket exemeplvis en tvättmaskin drar i förbrukning. Såsom @Tongen2 antydde i ett tidigare inlägg om appen, får man se den och dess finesser som lite nördig. :rolleyes:
 

ante_77

Medlem
Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Jag är inte någon storförbrukare av el, och det som drar mest är min tvättmaskin. Jag får väl se till att använda timern så den går på under natten, ifall jag skaffar Greenely. Ska ringa dem imorgon för att höra mig för dels om välkomstpoängen om 6 k poäng, dels om gratis månadsavgift. Ska då även passa på att fråga om det verkligen stämmer att jag kan bryta elavtalet efter 3 månader (villkoret för välkomstpoängen, enligt "poängshoppen" hos EuroBonus). Om så är fallet, får jag som ett värsta fall scenario se 6 k poäng som en någorlunda billig penning, och sedan byta tillbaka till Fortum ifall jag blir helt missnöjd (då borde jag även kunna nyttja ny-kundserbjudande).

Ska också tilläggas att om man ska bli kund hos Greenely, skall man nog se till att ladda ner deras app för att "ha koll" på elrpis/timme. Oavsett hur länge man stannar hos dem som kund, borde man kanske lära sig mer om elförbrukningen både vad gäller i pris och hur mycket exemeplvis en tvättmaskin drar i förbrukning. Såsom @Tongen2 antydde i ett tidigare inlägg om appen, får man se den och dess finesser som lite nördig. :rolleyes:

Mina elräkningar går typ på strax över 200kr/månad, eller något sådant.
Nätavgiften är högre och den kommer jag inte ifrån.
Finns det något att spara på förbrukningen? 12kr hit eller dit, typ.
 

Big Birger

Medlem
Svärmor är ute efter att köpa just "The Frame", men vill absolut ha 50" trots att den i skrivande stund är 2000 kr dyrare. Obegripligt att betala mer för en mindre TV. o_O Jag lurar i vassen och ser om det blir någon sänkning på 50"-varianten eftersom det inte är någon panik för hennes del.
Beställde precis en 50" för 9 450 kr på Samsungs VIP-rea (koden: BFVIP) Black Friday 2020 | Samsung Sverige Sänkt med 2500 kr. Och hoppas på 30 poäng/100 kr på det.
 

joda

Medlem
Hej på er,

Var runt och surfade lite på portalen i fredags och letade grejjer att köpa.

Jag la lite dyra prylar i kundvagnen, men sket i själva köpet då jag insåg att det var onödigt.

Nu ser jag att poängen motsvarande det köpet är på väg till mig, trots att jag som sagt aldrig genomförde det.

Antagligen så korrigerar dom väl det, men tänkte bara kolla om det är ett vanligt fel?
 

Berglund

Medlem
Om du är tyst så kan du kanske, någon gång ibland, råka halka in på en vinstsedel och få några gratispoäng här och där.

Mest sannolikt får portalen aldrig någon signal om slutfört köp och då dras poängen också tillbaka vid något tillfälle alternativt fastnar dem i ett evigt ”på väg till dig”. Kanske får du en tidig julklapp?
 

joda

Medlem
Om du är tyst så kan du kanske, någon gång ibland, råka halka in på en vinstsedel och få några gratispoäng här och där.

Mest sannolikt får portalen aldrig någon signal om slutfört köp och då dras poängen också tillbaka vid något tillfälle alternativt fastnar dem i ett evigt ”på väg till dig”. Kanske får du en tidig julklapp?


Ah, okej. Så det är inte någon unik händelse alltså?
Ja det är ju bara att vänta och se :)
 

varva77

Medlem
Har beställt från SAS Euronobonussshop nu under adventskalendern. Skall mao få en poäng per krona. Brukar dessa strula? Kan man se att de är på väg/registreras(?) på något sätt lik webshoppingen?
 
Hej på er,

Var runt och surfade lite på portalen i fredags och letade grejjer att köpa.

Jag la lite dyra prylar i kundvagnen, men sket i själva köpet då jag insåg att det var onödigt.

Nu ser jag att poängen motsvarande det köpet är på väg till mig, trots att jag som sagt aldrig genomförde det.

Antagligen så korrigerar dom väl det, men tänkte bara kolla om det är ett vanligt fel?

Hur många har skickat meddelande till dig och frågat vilken ”affär” du var inne i?
 
Toppen