Senator
Moderator
Under normala omständigheter hade jag varit beredd att hålla med dig. Men det är ju inte normalt någonstans. Hela värdet på ett lojalitetsprogram består ju av några pelare:
- Att folk vill och kan resa och på så vis kan dra in pengar till bolaget. Vare sig det är genom biljetter eller kreditkort.
- Att det finns något att köpa för poängen för kunderna så de känner det är värt ansträngningen.
- Att någon annan skulle kunna tänka sig att köpa lojalitetsprogrammet och därför kan sätta ett pris på det. Ponera tex att SAS skulle gå omkull så skulle kanske Lufthansa varit intresserade av att köpa Eurobonuskunderna och därför varit beredda att betala för det.
I nuläget saknas helt de två första pelarna, och den tredje skulle jag också gissa på inte heller finns när alla flygbolag går på knäna. Därför är just nu ett lojalitetsprogram knappast en tillgång för SAS då det bara kostar pengar just nu och ger ett dåligt avtryck i ekonomin, utan att ge något positivt.
Utmaningen på lång sikt håller jag med om. Men nu pratar vi om detta är lönsamt och viktigt för t.ex. SAS i nuläget. Det skulle jag hävda det är då SAS samt branschkollegorna kan fortfarande sälja poäng/miles till e-handel och kreditkort (som två exempel). Det hjälper både kassaflöde och intäkterna. Ryktesvägen hörde jag att AMEX har köpt poäng av Hilton för $1mrd till ett lågt pris per poäng som hjälper Hilton med kassaflöde.
Men beroende av hur utdraget detta blir, så är användarna av poängen i en annan sits. Så sitter vi samma situation om ett halvår är frågan vad alla som vill använda poäng ser för värde.