Senaste nytt

SAS varslar 5000 pga corona

Senator

Moderator
Under normala omständigheter hade jag varit beredd att hålla med dig. Men det är ju inte normalt någonstans. Hela värdet på ett lojalitetsprogram består ju av några pelare:

- Att folk vill och kan resa och på så vis kan dra in pengar till bolaget. Vare sig det är genom biljetter eller kreditkort.
- Att det finns något att köpa för poängen för kunderna så de känner det är värt ansträngningen.
- Att någon annan skulle kunna tänka sig att köpa lojalitetsprogrammet och därför kan sätta ett pris på det. Ponera tex att SAS skulle gå omkull så skulle kanske Lufthansa varit intresserade av att köpa Eurobonuskunderna och därför varit beredda att betala för det.

I nuläget saknas helt de två första pelarna, och den tredje skulle jag också gissa på inte heller finns när alla flygbolag går på knäna. Därför är just nu ett lojalitetsprogram knappast en tillgång för SAS då det bara kostar pengar just nu och ger ett dåligt avtryck i ekonomin, utan att ge något positivt.

Utmaningen på lång sikt håller jag med om. Men nu pratar vi om detta är lönsamt och viktigt för t.ex. SAS i nuläget. Det skulle jag hävda det är då SAS samt branschkollegorna kan fortfarande sälja poäng/miles till e-handel och kreditkort (som två exempel). Det hjälper både kassaflöde och intäkterna. Ryktesvägen hörde jag att AMEX har köpt poäng av Hilton för $1mrd till ett lågt pris per poäng som hjälper Hilton med kassaflöde.

Men beroende av hur utdraget detta blir, så är användarna av poängen i en annan sits. Så sitter vi samma situation om ett halvår är frågan vad alla som vill använda poäng ser för värde.
 

Hachans

Medlem
Utmaningen på lång sikt håller jag med om. Men nu pratar vi om detta är lönsamt och viktigt för t.ex. SAS i nuläget. Det skulle jag hävda det är då SAS samt branschkollegorna kan fortfarande sälja poäng/miles till e-handel och kreditkort (som två exempel). Det hjälper både kassaflöde och intäkterna. Ryktesvägen hörde jag att AMEX har köpt poäng av Hilton för $1mrd till ett lågt pris per poäng som hjälper Hilton med kassaflöde.

Men beroende av hur utdraget detta blir, så är användarna av poängen i en annan sits. Så sitter vi samma situation om ett halvår är frågan vad alla som vill använda poäng ser för värde.


Ja, men vem vill använda ett kreditkort som genererar grejer du inte kan använda. Det är bara att kolla på forumet här så märks det direkt att många gått över till Amex egna produkter vilket dessutom amex verkar uppmuntra med sina dubbla kampanjer, rabatter på årsavgifter och liknande. Jag är en av dem. Jag har kvar mitt Elite just nu men kan säga att när mina refunds gått igenom så kommer jag säga upp det.

Hilton må ha problem, men det går fortfarande att bo på Hilton, lösa in bonusnätter och liknande. På SAS går inget av det. Så jag tycker inte riktigt det är jämförbart.
 

Hachans

Medlem
Skulle säga att Eurobonus är en kostnad SAS får leva med om den nu är just en kostnad. Tänk dig om de släpper hela programmet och startar om med alla konton på 0, hur många lojala kunder kommer finnas kvar?

Skulle du personligen fortsätta flyga SAS om de nollade ditt konto och du hade flera hundra tusen intjänade poäng?

Personligen så är det inte poängsaldot som avgör om jag flyger SAS eller inte. Det är andra faktorer som kostnad, bekvämlighet och liknande. Och självklart om jag kan använda mina poäng eller liknande för att uppgradera. Hade jag noll poäng på kontot skulle jag göra precis som jag gör nu. Hitta flyg som passar de tider jag vill åka till ett pris jag vill betala och börja kompromissa därifrån. Det innebär att det ofta blir SAS men långt ifrån alltid.

Bonusprogrammet är just en bonus. Inget annat. Att kalla det lojalitetsprogram är fel för det antyder en dubbelriktad lojalitet och det är det inte tal om. Flygbolagen visar mig lika mycket lojalitet som Ica, det vill säga ingen alls. Men då och då slänger de lite bonus min väg och det är trevligt såklart.
 

Senator

Moderator
Ja, men vem vill använda ett kreditkort som genererar grejer du inte kan använda. Det är bara att kolla på forumet här så märks det direkt att många gått över till Amex egna produkter vilket dessutom amex verkar uppmuntra med sina dubbla kampanjer, rabatter på årsavgifter och liknande. Jag är en av dem. Jag har kvar mitt Elite just nu men kan säga att när mina refunds gått igenom så kommer jag säga upp det.

Hilton må ha problem, men det går fortfarande att bo på Hilton, lösa in bonusnätter och liknande. På SAS går inget av det. Så jag tycker inte riktigt det är jämförbart.

Det går att flyga SAS också och tjäna poäng:
Operating flights | SAS

Det går också att ta ut bonusresor på SAS. Det verkar dock som vi diskuterar två olika frågor. En medlem skrev: "Finns nog anledning att tro att de snart även skrotar eurobonus..." Mitt argument var att även under rådande omständigheter så är Eurobonus en tillgång som generar intäkter och kassaflöde så jag har svårt att se att SAS skulle skrota detta i närtid eller över tid om SAS överlever.

Däremot att insamling av SAS Eurobonuspoäng i närtid för oss som fokuserar på detta känns riskabelt och vi inte ser att vi kan lösa in detta i närtid är jag med på. Frågan är om den lilla medlemsgruppen på BC är helt representativ för allmänheten? Men för mig är detta två helt olika frågor: hur vi agerar och prioriterar som individer och hur SAS resultat- och balansräkningen påverkas om SAS stänger ner EuroBonus nu är olika frågor.
 

apknug

Medlem
Jag tycker inte man kan säga vilken åldersgrupp som drabbas mest. Det är egentligen ointressant, alla som blir uppsagda drabbas lika hårt fast på olika sätt. Samtliga har nog brunnit för sina jobb och brinner även om man blivit äldre.

Med turordningsreglerna följer att de som är sist anställda får gå från jobbet först således drabbas de yngre, sist anställda, "mest" av uppsägningarna.

Vore intressant att se en, i övrigt anonymiserad, turordningslista med födelsedatum brevid en anställningslista. Jag har tyvärr mött flest äldre crew på SAS där elden verkar ha slocknat.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Alf

Medlem
Med turordningsreglerna följer att de som är sist anställda får gå från jobbet först således drabbas de yngre, sist anställda, "mest" av uppsägningarna.

Vore intressant att se en, i övrigt anonymiserad, turordningslista med födelsedatum brevid en anställningslista. Jag har tyvärr mött flest äldre crew på SAS där elden verkar ha slocknat.

Att följa turordningsreglerna är ju vedertaget hos de flesta flygbolag. Man följer ju även senioritetslistor stenhårt hos piloterna. Jag ser inga problem med detta. Det är betydligt lättare att hitta nytt jobb om man är yngre än för 50 åringar. Jag håller inte alls med ditt resonemang. Det behövs en äldre erfarenhet också inom alla yrken oavsett om elden börjar slockna. Jag vill inte se två finniga 20 åringar i cockpit.
 

danielhog

Medlem
Att följa turordningsreglerna är ju vedertaget hos de flesta flygbolag. Man följer ju även senioritetslistor stenhårt hos piloterna. Jag ser inga problem med detta. Det är betydligt lättare att hitta nytt jobb om man är yngre än för 50 åringar. Jag håller inte alls med ditt resonemang. Det behövs en äldre erfarenhet också inom alla yrken oavsett om elden börjar slockna. Jag vill inte se två finniga 20 åringar i cockpit.
Vi vet att du är äldre och brinner för det, kan vi försöka hålla diskussionen till topic :)
 

Alf

Medlem
Vi vet att du är äldre och brinner för det, kan vi försöka hålla diskussionen till topic :)

Nej jag brinner inte för att vara äldre, det är inte mycket jag kan göra åt. Men dessvärre känner jag så väl igen resonemanget hos yngre medarbetare att de äldre bara är i vägen. Det är så himla tråkigt med det resonemanget. Men en sak är säker, alla blir äldre och hamnar i samma club.
 
Toppen