Senaste nytt

SAS presenterar rekapitaliseringsplan

ante_77

Medlem
Någon som minns om det fanns något väldigt fördelaktigt i att välja vouchers?

Oväntat många (nära 30%) som valde voucher istället för kontant återbetalning, i en tid då voucherns framtida giltighet skulle kunna ifrågasättas.

Var det väldigt fördelaktigt med vouchers, var ”valet” hårt insålt av SAS, eller ville folk bara hjälpa SAS i kristid?

Jag tog vouchers och tänkte att jag ändå ska ut och flyga. För min det så var det inget bekymmer då det inte var några större pengar det handlade om.
Jag ser inte helt poängen med att plocka ut pengarna för att kasta in dom igen. Varken jag eller SAS tjänar på det.
 

mha321

Medlem
Någon som minns om det fanns något väldigt fördelaktigt i att välja vouchers?

Oväntat många (nära 30%) som valde voucher istället för kontant återbetalning, i en tid då voucherns framtida giltighet skulle kunna ifrågasättas.

Var det väldigt fördelaktigt med vouchers, var ”valet” hårt insålt av SAS, eller ville folk bara hjälpa SAS i kristid?
Det var väl ingen fördel alls. Man fick voucher till samma pris.

Jag tror snarare det handlade om att man presenderades med voucher som huvudalterantiv, och fick inte reda på kontantåterbetalning om man inte frågade.
 

Berglund

Medlem
Var det väldigt fördelaktigt med vouchers, var ”valet” hårt insålt av SAS, eller ville folk bara hjälpa SAS i kristid?
SAS har förstås tryckt ganska hårt på att folk ska välja vouchern, ett av argumenten från kundtjänsts sida har varit att vouchern går snabbare att få. Den ska tydligen ha enklare handläggning.
 

Thornado

Medlem
Sen så var det väl också så att återbetalning i voucher erbjöds för flighter som inte hade blivit inställda än, även om biljetten egentligen inte var avbokningsbar. För att få tillbaka kontanter så krävdes att man väntade tills SAS ställde in flighten. Så jag kan tänka mig att det också var många som inte förstod att deras flight skulle ställas in och att de då skulle kunna begära kontanter om de bara väntade.
 

Palazzi

Medlem
Jag tog vouchers och tänkte att jag ändå ska ut och flyga. För min det så var det inget bekymmer då det inte var några större pengar det handlade om.
Jag ser inte helt poängen med att plocka ut pengarna för att kasta in dom igen. Varken jag eller SAS tjänar på det.

Jag hade nog en mer pessimistisk syn där jag tänkte att jag ville kontant återbetalning för att kunna välja bland de bolag som kunde tänkas överleva krisen.

Hade såklart inte inneburit några som helst garantier, men med lite tur hade pengarna betalats ut innan konkurs och då hade mina valmöjligheter varit större :)

Men har man ett resemönster som begränsas till SAS, eller bara stark tilltro, så borde voucher ha hjälpt båda parter
 

ante_77

Medlem
Jag hade nog en mer pessimistisk syn där jag tänkte att jag ville kontant återbetalning för att kunna välja bland de bolag som kunde tänkas överleva krisen.

Hade såklart inte inneburit några som helst garantier, men med lite tur hade pengarna betalats ut innan konkurs och då hade mina valmöjligheter varit större :)

Men har man ett resemönster som begränsas till SAS, eller bara stark tilltro, så borde voucher ha hjälpt båda parter
Nu är mitt andra alternativ Norwegian, så känner jag mig tryggare med SAS.
Det var oavsett inget som hade vält min ekonomi. Strax över 3000kr skulle jag tro
 

ZZZebra

Medlem
Affärsvärlden skrev om rekapitaliseringsplanen. De summerade punkterna som redan beskrivits i trådstarten, men lägger även till två punkter som de velat se men som inte hände:

Här är huvudpunkterna från rekapitaliseringsplanen.

  • Riktad nyemission till danska och svenska staten på 2 miljarder kronor till teckningskurs 1,16 kr.
  • Företrädesemission om 4 miljarder kronor där varje befintlig aktie ger rätt att teckna nio nya till teckningskurs 1,16 kr.
  • Konvertering av obligationer värda 3,75 miljarder kronor. Obligationsägarna får en dubbelsmäll i form av först en nedskrivning på 20-30% av sitt värde och sedan tvingas de konvertera till kursen 1,89 kronor istället för övriga emissioner som görs till kursen 1,16 kronor.
  • Emission av nya hybridobligationer om 6 miljarder kronor till danska och svenska staten. Dessa har evig löptid men räntan går från låg till hög och når efter 7 år upp till cirka 10%.
Två saker ingår inte i rekapitaliseringsplanen men som man kunnat önska sig.
  1. Förhoppningen om att rekapitaliseringen skulle vara villkorad av eftergifter från fackföreningarna grusades. Med stärkta finanser för bolaget så minskar ju fackets benägenhet att förhandla. Så bästa chansen att effektivisera SAS har nu passerat.
  2. Varken banker eller leasegivare gör några uppoffringar. Deras sits stärks när alla andra tvingas betala. Även fördelningen av bördor mellan obligationsägarna förvånar, mer om det senare.
Med tanke på att man skall nå produktionsförbättringar på 15-25% så anser tidningen att det var dumt att avhända sig punkt 1.

Den citerade texten är från en analys av Affärsvärlden, skriven av Peter Benson och daterad till 1/7.

Edit: Kan lägga till att slutsatsen är klart negativ för aktien med ett starkt säljråd. Känns som en trovärdig analys som innehåller en hel del intressanta antaganden om framtiden.
 
Last edited:
Toppen