Senaste nytt

SAS plus under pandemin

bachelor

Medlem
Kan verkligen undra över hur kalkylen ser ut hos SAS vad gäller servering och även lounge. Det är ju tydligt sen en tid att deras indragningar inte har med smittspridning att göra utan endast för att spara pengar. Antingen är de i sån akut kris att varje krona som sparas behövs för att inte gå omkull eller så gör de kalkylen att detta inte kommer drabba dem speciellt mycket. Hur de nu kan göra det när plus verkar sämre än LH economy för närvarande.
 

Kimmen00

Medlem
Kan verkligen undra över hur kalkylen ser ut hos SAS vad gäller servering och även lounge. Det är ju tydligt sen en tid att deras indragningar inte har med smittspridning att göra utan endast för att spara pengar. Antingen är de i sån akut kris att varje krona som sparas behövs för att inte gå omkull eller så gör de kalkylen att detta inte kommer drabba dem speciellt mycket. Hur de nu kan göra det när plus verkar sämre än LH economy för närvarande.

Ja, det var en bedrövlig flygning t/r till Landvetter i torsdags. Inget annat än en våtservett, utrop vid start: "Tyvärr kan vi inte servera eller sälja något på denna flygning!"
"Ta med ev skräp själva och släng det i påsen"
Efter start försvann CC bakom skynket och syntes inte till förrän landning...
Ibland undrar man om SAS inte VILL ha kunder..
 

011430121

Medlem
Jag undrar varför inte SAS serverar något på avgångarna från Stocholm, har åkt Lufthansa och Swiss under hösten i C, upplevde att det var servering och service som vanligt och främre toalett tillgänglig.

I SR lördags intervjun sa Rickard Gustafson på frågan om varför SAS lät passagerarna sitt så trångt med tanke på smittorisken, så svarade han att det är ingen fara för luften cirkulerar så bra i flygplanet, och han förklarade hur det fungerar jag hängde inte riktigt med, tyckte han nämnde något om cirkulation i golvet, men jag kan ha missuppfattat.

Vid en resa med SAS i september så sa kaptenen när han berättade om flygningen ”att på denna Airbus byts luften varannan minut”.

Om det är så bra luft ombord då borde inte den inplastade polarrullen eller den i aluminium förvarade Cola Zero kunna smittas ned, för det är väl omtanken om oss passagerare som det inte serveras något?
 
Efter att alltid försökt flyga SAS så letar jag nu aktivt efter alternativ. Blir flyg över höstlovet med familjen, 5 legs totalt. Nöjd med att hittade en kombo där endast sista sträcka är SAS. Tacksam att jag behållit Platinum så det blir Pontus istället för den nu miserabla SAS loungen.

Hoppas verkligen SAS återinför lite service.
 
Jag undrar varför inte SAS serverar något på avgångarna från Stocholm, har åkt Lufthansa och Swiss under hösten i C, upplevde att det var servering och service som vanligt och främre toalett tillgänglig.

I SR lördags intervjun sa Rickard Gustafson på frågan om varför SAS lät passagerarna sitt så trångt med tanke på smittorisken, så svarade han att det är ingen fara för luften cirkulerar så bra i flygplanet, och han förklarade hur det fungerar jag hängde inte riktigt med, tyckte han nämnde något om cirkulation i golvet, men jag kan ha missuppfattat.

Vid en resa med SAS i september så sa kaptenen när han berättade om flygningen ”att på denna Airbus byts luften varannan minut”.

Om det är så bra luft ombord då borde inte den inplastade polarrullen eller den i aluminium förvarade Cola Zero kunna smittas ned, för det är väl omtanken om oss passagerare som det inte serveras något?
Det beror snarare på att skyddsombudet säger nej eller att SAS just nu inte kan betala Gate Gourmet för cateringen, än att det skulle bidra till smittspridning.
 

bnr

Medlem
han förklarade hur det fungerar jag hängde inte riktigt med, tyckte han nämnde något om cirkulation i golvet
Minns jag rätt så handlar det om att luften trycks uppifrån och ned vilket gör så att partiklar inte far runt fram och tillbaka i en kabin.
Finns säkert någon som har bättre koll på detta.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Vi får hoppas att de reder ut detta snart (serveringsstopp och loungesituationen). Det kommer väl in mer pengar med nyemissionen så lite resurser borde väl finnas då. Det har nog varit fokus på överlevnad. Nu måste fokus bli återuppbyggnad. Hoppas vi ser ett bättre SAS 2021!
 

mha321

Medlem
Minns jag rätt så handlar det om att luften trycks uppifrån och ned vilket gör så att partiklar inte far runt fram och tillbaka i en kabin.
Finns säkert någon som har bättre koll på detta.
Japp, vad jag förstått detta i kombination med att det finns "inluft" över och "utluft" under i princip varje säte. Så "luftcellerna" blir små.
 
  • Gilla
Reactions: bnr

Scanwing

Medlem
SAS tar myrsteg i rätt riktning mot ordinarie ombord service.

Food and beverages


Effective from November 1 2020, on all European flights to/from Scandinavia over 80 min, passengers in SAS Plus will be offered a complimentary breakfast bag on flights until 9.00am. The rest of the day, a polar roll and one soft drink of choice from cart will be offered. For passengers in SAS Go, soft drinks and Wasa crisp bread is available for purchase throughout the day. On flights exceeding 2.5 hours, there will also be a small bottle of water in your seat upon boarding.

Mat och dryck som kan avnjutas ombord | SAS
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen